Norge sydväst om Storlien - vattensjukt?

Hej.

Min dotter har bestämt att vi ska åka nattåg till årets fjällvandring så jag har bokat en resa till Storlien.

Funderar på att gå in i Norge över Storkluken, och sen fortsätta i sydvästlig riktning, passera Ramsjøhytta och avsluta i Ås, för vidare med buss till Trondheim.

Men när jag kollar på Norges kart ser det ut som det är sankmark lite överallt. Är det någon som har koll? Behöver man hålla sig på lederna?

Se bifogad bild för exempel
 

Bilagor

  • CleanShot 2024-06-10 at 21.44.50@2x.png
    CleanShot 2024-06-10 at 21.44.50@2x.png
    2.2 MB · Visningar: 46
Vet inte hur det är där men finns en del myrar i Trøndelag kan man säga. Många är dock lätta att bara gå över.
 
Tröndelag är väldigt sankt, ja. Det är nog ungefär lika vått på den svenska sidan men där spångar man. Nästan inga spänger alls på lederna i Norge. Det är dock värre norr om Storlien än vad det är om söder.

Jag skulle gissa att det leden du tänker på är ospångad så det blir en hel del myrvandring, med mindre du finner en turbeskrivelse som säger något annat.
 
Tack för svar. Jag föredrar att gå oledat, men med tanke på underlag och medvandrares benlängd kanske det är bäst att hålla sig till lederna (och de spångade av dessa) den här gången. Det har ju sin charm det med.
 
Ja, det är sant. Leden norrut från Nedalshytta har också en hel del spång. Minnena är nog starkast från området norr om Storlien - Skjaekerfjella. Men att Tröndelag är sankt är i alla fall sant.
 
Jag har gått delvis den sträckan åt andra hållet men med annan start- och slutpunkt. Här är turen.

Jag startade vid busshållplatsen i Garberg, gick upp till Vekta-Stråsjøen, vidare på led förbi Schulzhytta och Ramskardet. Vid Ramsjøhytta gick jag upp mot dammen vid Finnkoisjøen och sedan upp över Falkfangarvola - en plats som jag gillade mycket. Därefter vek jag av mot sydöst och mot Sylarna.

Jag kan rekommendera sträckan över Falkfangarvola, förbi Finnkoisjøen och till Ramsjøhytta. Mycket fin! Alltihop var väldigt lättvandrat, även den oledade delen. Det svåraste var nog ett renstängsel. Det var väldigt torrt det år när jag gick där i 30 grader värme och det kan nog vara blötare, men håll höjd från Storkluken och ta dig fram på åsar och småtoppar och gena inte ner i det gröna på kartan på vägen mot Finnkoisjøen utan håll höjd mot punkt 934 eller sjö 861 som minst ut mot stigen ner till dammen, så ska det nog gå bra.

Blött och besvärligt med omöjliga kanaler, flygfän och dryga snår blev det däremot i det lägre belägna sankområdet Romse. Men dit ner i det grönare på kartan ska ju inte du. Och till Ås går du väl på led. (Men jag skulle nog hellre hålla mig kvar på kalfjället från Ramsjøhytta, gå över Fongen och ta buss från t ex Græsli istället för Ås.)
 
Myrer i Trøndelag är som sagt oftast inga problem om man tåler att bli lite vått. Oftast är det också värre att gå på en stig som går över en myr om den inte är spångad än att gå över en myr utan stig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seasteel Parkeringsregler Nord-Norge och vattenkvalitet Fjällvandring 6
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
Ensamsjäl Norges skog och vildmark för ensamcamping Fjällvandring 22
Merckx Norge Fjällvandring 19
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
hsp Hundalshytta i Norge till Stor-Kerpel Fjällvandring 0
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
DanielK Vandra in i Norge i sommar - stängd gräns? Fjällvandring 22
Björsa Dagstur in i Norge Fjällvandring 3
cloud76 fjällkartor Norge Fjällvandring 3
dcmoriarty Bra kartor för jotunheimen Fjällvandring 2
Kentvik Vandra i Norge september Fjällvandring 2
Stendunken Vandra Norge sista helgen i september 2019 Fjällvandring 0
peterfuchs Avstickare Norge från Grövelsjön Fjällvandring 6
tsarpjotyr Norge över en helg? Fjällvandring 3
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Hemiume Sarek - Norge - Abisko? Fjällvandring 14
matsh Vandring från Finse i Norge Fjällvandring 2
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Yakherden Djur i det vilda? Norge/Sølen Fjällvandring 1
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
norge2018 Tips på 5-dagars vandring i Norge Fjällvandring 0
elihe1 Vandra i Norge Fjällvandring 0
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
Glimmerstigen Turtips Norge september Fjällvandring 6
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
stenblock Fjällsäsongens längd södra norge Fjällvandring 3
-vickan- Tåg till Brønnøysund, Vegaöarna Norge Fjällvandring 1
bico Storvigeln i Norge? Fjällvandring 1
MattiasJakobsson Vandring fiske Lierne/Sörli Norge Fjällvandring 0
Vindskydd Dagstur Rjukan (Norge) Fjällvandring 6
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
saraabeiramar Bästa vandringsleder i Sverige och Norge? Fjällvandring 7
RogerYork Södra Norge. Fjällvandring 0
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
rookieo Vandring Norge transport Fjällvandring 0
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.