Map Source ( garmin )

Hej
Jag har några frågor som jag skulle vilja ha svar på.

1.Hur gör man för att kunna läsa in gröna kartan i programmet Map Source som följer med garmin.

2.Vad har gröna kartan för filändelse?

Tacksam för snabbt svar för jag ska i väg på okänd mark i morgon och tänkte mig en liten rutt att lägga in.

Tack på för hand
Thomas

Tji

Svar 1: Det går inte.

Svar 2: Vet ej.

Garmins MapSource hanterar bara Garmins egna kartor, där motsvarigheten till den gröna kartan är Topo map. Men den finns bara över USA, inte Europa. I Norge har man ett samarbete med norska lantmäteriet, så där finns också en variant på topografiska kartor som kan laddas in i GPS:n. Se inlägg längre ner här.

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
ThomasT; sa:
2.Vad har gröna kartan för filändelse?

Thomas

.RIK Lantmäteriets eget superhemliga format. Det går dock att exportera upp till 10 Mb stora utsnitt i TIFF format från programmet KARTEX som medföljer vid köp av gröna kartan (till det facila priset av 4000 kr per län).

Det ska nog gå.

ThomasT; sa:
Tacksam för snabbt svar för jag ska i väg på okänd mark i morgon och tänkte mig en liten rutt att lägga in.

Svaren som finns tidigare är helt korrekta, men jag ska komplettera ändå.

Köper du gröna kartan av LM och uppdaterar programmet (kartex) via deras hemsida och har en stödd GPS. (garmin mfl EJ silva) så kan du skapa rutten i kartex och där ladda ned den till din GPS.

Har du ingen stödd GPS får du skapa rutten i kartex och spara som fil och sedan försöka läsa in den i något annat program efter lite handeditering i någon editor.

Kartex 3.0

Jag har bara version 2.11 på mina kartor och undra var kan man ladda ner 3.0 någonstans? har varit och letat på LM men inte hittat.

Thomas

Re: Kartex 3.0

ThomasT; sa:
Jag har bara version 2.11 på mina kartor och undra var kan man ladda ner 3.0 någonstans? har varit och letat på LM men inte hittat.

Thomas

Då måste man köpa sverigekartan för minst ett par hundralappar ytterligare...

Man ju inte göra annat än älska LMV.

Re: Re: Kartex 3.0

Thomas [/QUOTE]

Då måste man köpa sverigekartan för minst ett par hundralappar ytterligare...

Man ju inte göra annat än älska LMV. [/QUOTE]

Men gör inte det nu.....

En ny version 4? av Kartex är aviserad i början av hösten tillsammans med Sverige- eller Stadskartan. En fri uppgradering från nuvarande Kartex 3 håller jag för utesluten med tanke på Utsugarverkets f-låt Lantmäteriets tidigare uppgraderingspolicy.

Jag har förstått att Lantmäteriet inte står så högt i kurs på detta forum.

När jag läste om de norska kartorna till Garmin mailade jag Lantmäteriet och fick till svar att ett samarbete med Sportmanship pågår f n.

Har mailat Sportmanship men ännu inte fått något svar om vad man samarbetar om för ev produkt.

Får väl bara hoppas att man håller ner priset vilket inte är för troligt.

Återkommer när svaret från Sportmanship anländer.

/Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips