Manali - Himachal Pradesh

Hej,
Finns det någon som har erfarenhet av Manali i norra Indien? Jag är intresserad av att vandra i området kring Manali. Tack på förhand.
Mvh
Björn
 
Jag har varit i Manali ganska många gånger. Det är en utmärkt bas, för att proviantera eller ha det lite bekvämt och god mat efter en lång vandring, men jag har aldrig vandrat runt Manali. De flesta rutter startar en halv dag eller mer med buss från Manali. Det finns massvis av fina turer att göra i området.

Per
 
Himachal

Hej,

Jag har länge varit sugen på att vandra i Himachal Pradesh. Jag har semester från v 33 och framåt. Enligt guideböckerna är detta en bra tid att vistas i området. Jag ämnar flyga till Dehli och sen haka på en organisatör som guidar en över bergen. Dock har jag inte lyckats övertyga någon av mina vänner om denna resas förträfflighet!
 
Namaste!

Det ar en underbar tid for trekking i Indiska himalaya nu. Sa fort du kommer over 4000meter slipper man monsun regnet och varmen. jag firar tre ar i indien nu och det finns mycket jag vill rekomendera.

I manali omradet kan bege sig till Hanuman tibba basecamp och gora toppturer upp till 6000meter utan tillstand.

I uttaranchal rekomenderar jag en tre dagars trekk till heliga floden ganges start..dar ganges kalla stortar ut ifran Gangotori glacieren pa 4000meters hojd
forsatt uppfor till 4600meter och du befinner dig pa Tapovan..precis under Mt Shivling. det ar gott om tea houses for vandrare och heliga man har pa denna trekk.

I Ladakh rekommenderar jag en topptur till Stok kangri..runt 6000meter utan nagra tillstand!! ett mycket vackert berg. du kan hyra guide och barare for 200rs per dag. buss resan till leh tar tva dagar och ar farligt spannade.

Jag ar i Pakistan nu for trekka och klattra tre manader i hindukush och baltoro.

Lycka till och skriv garna och beratt om dina aventyr
Mvh
Storm
 
Hej Kim,
dina rekommendationer gör mig verkligen nyfiken. Hoppas du får tid o svara på lite frågor.
Beger mig v.28-30 till Delhi (juli) för att åka rakt norröver mot UC och HP.

Stormen; sa:
I uttaranchal rekomenderar jag en tre dagars trekk till heliga floden ganges start..dar ganges kalla stortar ut ifran Gangotori glacieren pa 4000meters

Det här låter jätteintressant. Jag har som sagt tre veckor på mig o kan tänka mig att spendera max 10 dagar utav dessa på vandring o sen 10 dagar på annat, tex städer, yoga, allmänt turistande. Är detta en led för en normal frilufsare eller mer hardcore? Krävs det packning a la Sverige eller kan man hyra tex sovsäckar på plats om det behövs?


Stormen; sa:
I Ladakh rekommenderar jag en topptur till Stok kangri..runt 6000meter utan nagra tillstand!! ett mycket vackert berg. du kan hyra guide och barare for 200rs per dag. buss resan till leh tar tva dagar och ar farligt spannade.

Bussresan från vart? Vilken utgångspunkt? Hur lång är denna vandring? Är det nån klättring involverad i detta? Klimat i juli?

Som du ser många frågor!
Hoppas på svar,
mvh
pia
 
Manali till Leh

Hello

He he Den spannade buss resan gar ifran manali till Leh.
Det ar en vag som bara ar oppen nagra fa manader om aret. Bussresan startar pa en hojd runt tusen meter over havet och gar rakt upp till 5300 meter(varldens nast hogsta pass) det ar en 48 timnmars ride man inte ska missa.

Det ar i ett moonlandskap man fardas och vagen kan ibland likas en glacier. Man har alltid minst 1000meter fallhojd pa sidorna sa det kravs starka nerver nar man far lastbil mote pa vagen.

Leh som ar huvudstaden i Ladakh ar en av favoriterna i Indiska himalaya. Det ar en gron oas pa 3500 meters hojd omgiven av snotackta berg. Marka valley och stok kangri ar perfecta trekks som lokal befolkningen ar glada att ge information om.

Att fordas i Himachal pradesh och Ladakh/Zanskar ar mycket sakert..men jag rekommenderar inte kashmir for det osakra laget. Jag har varit i Kashmir stundtals de senaste aren och ibland ar det fantastiskt med de billiga husbatarna pa dal lake i Srinigar och de grona dalarna i gulmarg men det borjar bli mer negativ stammning nu i och med all alcohol som militarerna har gjort tillganglig for delstaten.

Det finns battre och sakrare platser i indien.

Nar du landar i NewDelhi ta en taxi200rs eller lokal buss50rs till Paharganj main bazaar.

Vart super hotel heter Glow in Rs 150.

Ifran delhi gar det en buss varje timme till Rishikesh
6timmar.
Och ifran har tar man en buss till Gangotori.
Har borjar trekken till Floden ganges utflode
Och man ar i ett trekking paradis omgiven av 6500meters berg. Det har ar en trekk som ar mycket enkel pga alla tea shops som man oxa kan overnatta pa for cirka 100rs natten. Det tar cirka 3 dagar upp och ner till tapovan.

Ifran Delhi gar det oxa mangder av bussar till Manali.

Ha en super tid i Indien..Jag svara garna pa alla typer av fragor om indien..men nu ska jag ut och trekka sjalv.
Vannliga halsningar
Kim
 
Hej Kim,

hörde av vänner att pga. väder så rekommenderar man inte att fortsätta förbi glaciären mot Tapovan i dagsläget.

Jag skall till Indien på lördag o funderar på om det är meningsfullt att vandra till glaciärens början och tillbaka. Är det en dagstur eller två dagar? Är det värt/vacker omgivning från Gangotori?

Jag kommer att åka från Rishikesh.

Mvh,
Pia.
 
pajaflow; sa:
Jag skall till Indien på lördag o funderar på om det är meningsfullt att vandra till glaciärens början och tillbaka. Är det en dagstur eller två dagar? Är det värt/vacker omgivning från Gangotori?

Garhwal Himalaya hör till jordens vackraste platser. Dessvärre är där monsun för tillfället, vilket betyder mycket regn och småbökigt att resa. Var själv i Garhwal i augusti och det var blött o dimmigt, http://www.lowdin.nu/Treks/Hemkund/Hemkund82.html.

Juli och augusti är Ladakh utan tvekan att föredra, eftersom det ligger så långt norr om Himalaya att där blir regnskugga. Vädret är alltså utmärkt, som på franska rivieran ungefär, fast kallare nätter.

Kan rekommendera att åka landvägen via Manali, har gjort det flera gånger både med buss och cykel http://www.lowdin.nu/MTB/MTB-Himalaya.html. Det är en fantastisk resa.

Om du bara orkar med bussen i ena riktningen kan jag rekommendera vandingen från Karzok till Kaza i Spiti http://www.lowdin.nu/Treks/Tsomoriri/TaklingLa98.html.



Per
 
Krouthen; sa:
Hej,
Finns det någon som har erfarenhet av Manali i norra Indien? Jag är intresserad av att vandra i området kring Manali. Tack på förhand.
Mvh
Björn

Ta det bara lungt. Söder om Manali finns en rövarby uppe i bergen med folk från en gammal krigarkast där de slår ihjäl dig om du går ifrån huvudgatan i byn.

Det är mycker droger i området och det odlas mycket opimum och mariujana vilket medför mafia och annat löst folk.

Själv var jag med om en galen Indier med en vevandes köttyxa i Manali. Men bor du inte i den israeliska communityn som härbärgerar där så kan du nog ta del lungt. Det är lite vilda västern dock.
 
Hej Storm

Låter inspirerande. Vi är på väg till Indien i september, och vill bland annat göra en vandring i Himal Pradesh. "Haken" för oss är att vi har två barn 2 och 4 år, och har därför praktiska problem med att få med både tältpackning och barnen på vandringen. Vet du om det finns någon fin vandring med teahauses el liknande med lagom avstånd (som Annapurna, Mount Everest mfl i Nepal) i Himal Pradesh, så att vi kan lämna den tunga packningen hemma...

Vi har tidigare gjort längre vandringar både i Nepal och Ladakh, men det här blir första gången med barn (med undantag av en 4 dagars vandring i Norra Vietnam i december 2004, och en 2 veckors vandring på Grönland, men då hade vi bara ett barn, och hon var bara 6 månder, och lite lättare att bära...)

En annan variant är väl att hyra bärare,men det låter dyrt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
82-barn trek i Himachal Pradesh Juli/august??? Trekking 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.