Magellan Meridian + Fugawi3

Jag får inte Fugawi att se att jag kopplat in GPSen.
Allt är ok med com-port mm.
På GPSen finns följande NMEA-meddelanden att välja på:
v1.5 APA, v1.5 XTE, v2.1 GSA, Avstängd.
Alltså inte NMEA 0183 ?
Är det ett måste att den finns på GPSen?
Eller finns det något annat sätt att ansluta till datorn?

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Ännu problem

Tack.
Fick i alla fall igång aktiv log, men den loggar på hur länge som helst. Baudinställningarna är ok (=4800). Men fortfarande på Fugawi: GPS:Ingen.
I vissa lägen går det att överföra från GPS till Fugawi och kartan.
Inget fel på COM1-porten.
Kartdatum: WGS 1984,på gps och WGS 84 resp RT90 på Fugawi. Jag fortsätter, men måste köpa fler batterier.

mera meredian

Tjurigt ? Min inställning= Pos: bock i begär checksumma. LOG: bock i aktiv (om du vill se vad som händer i detta fönster ) INSTÄLL: bock i begär checksumma. MODELL: meredian. NMEA UT : bock i nmea aktiv.
Fugawi startat när jag kopplar in gps:en så kommer gps-position upp i nedre vänstra aut.

En bit på väg

Tack,
Nu fungerar från GPS till Fugawi, men inte andra vägen. Kan vara fel på com-portens konfiguration?
NMEA ut behöver väl inte vara ibockad.

nmea ut mm

kanske inte behövs ! jag har också problem men att föra över wp:s till gps, däremot om jag använder rita rutt eller track så funkar överföringen !

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips