Mängder med rovdjursbilder

KLAGER; sa:
I Norge har de ju en massa tamdjur springade lösa oavsett vem som skadar dem så vill de ha ersättning.

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article768466.ece

Jag fattade artikeln som att norska statliga järnvägsbolaget hellre betalar ut ersättning för överkörda/påkörda djur än underhåller staketen utmed järnvägen. Nu hade man dessutom nekat en bonde ersättning för dödade kor. Reservation för att jag ibland tolkar de norska orden fel.

Thure
 
fina bilder!

trevligt att se.

Lika trevligt är det att se att även Utsidans skribenter är en normalfördelning av befolkningen. Tarra, du är fundamentalisten som i många sammanhang, oftast fel, uttrycker din mening trots att en normal person skulle insett att det är fel forum.

Märkligt att det är sådana som du som med opassande inlägg förstör en i allt annat viktig diskussion. Fundamentalism nej tack!!

Mvh Andreas
 
Det som är så intressant här är att de rovdjursrädda använder precis samma teknik som de som är motståndare till jakt och köttätande - nämligen läskiga bilder på mjuka fluffiga djur som har blivit blodiga.

Jag förstår inte - blodiga däggdjur har vi ju på tallriken varje dag! Särskilt de av oss som lever nära jakt och jordbruk! Som om inte hela syftet med att släppa ut hamiltonstövaren Finn i skogen var att döda lite mjuka fluffiga djur och skära deras kroppar i småbitar och servera med kantareller.

För vissa av oss är det fullkomligt självklart att köttfärs kommer från tjuren Ferdinands morsas muskler, och precis lika självklart att rovdjur ibland river tamdjur som har förnamn, och att dessa tamdjur då blir blodiga och deras ägare ledsna.

Så bilder på den döda stövaren Finn är lika meningslöst som veganplakat som berättar för mig att kött minsann är döda djur.

Det biter helt enkelt inte på andra än Sanna Bråding-fjortisar ("jag är vegetarian, jag äter bara fisk och kyckling") :)
[Ändrat av Nordesjö 2006-12-20 kl 10:18]
 
Det är väl en sak om man skulle vara konsekvent med att man inte vill ha det vilda. Då skulle ju dessa personer kunna hålla sig och sina sötnosar borta från naturen.

Vildmark är vildmark och det finns en anledning att man kallar det för det, om jag går ut i skogen vill jag inte att någon ska ha handplockat vilka saker som är säkra för mig och ev jycke att möta. Att mänskligheten breder ut sig är just nu bara ett faktum, och någonting som bör diskuteras på annat ställe, men att vi därtill går utanför "vårat" område och med kirurgisk precission plockar allt som är det minsta farligt är nog inte så ändamålsenligt i längden. Om en by någonstan i den sk. "tredje världen" som ansätts av rovdjur måste jaga bort/skjuta av rovdjur är inget konstigt med, det handlar om deras överlevnad då de inte har så mycket val, (att fly in till urbana miljöer slutar oftast med ett liv i kåkstaden) men att några i detta landet inte kunnat smälta sorgen över sina sötnosar och är bitter för det är inte en anledning. Inte heller att det inte går att klara sig på småskaligt jordbruk om man inte jagar bort rovdjuren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Huggormar i mängder, håller kängorna? Vilda djur 38

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.