Mängden snö i Stuor Reitasvaggi?

Vi tänkte vandra abisko- vistas- nallo- sälka- keb i början av julí och som jag förstått så är ligger det oftast snö kvar i tjäkktapasset då. Frågan är då om det ofta ligger kvar snö i dalen mellan vistas- sälka, alla böcker rekomenderar ju en att gå den sträckan men är den lättvandrad även i början av juli?
Är det någon som vet eller tror sig veta?
Vet ni ev också ifall det är några vad som är svårare på sträckan?

Kan nog gå

Jag gick (från Tarfala) sträckan Vistas-Sälka den 7-8 juli 2000. Vad jag förstår var den sommaren sen. Det fanns vissa snöfläckar här och där men inga problem att gå på, de var hårt packade. Snöblandat regn mellan Nallo och Sälka. Myggfritt var det också. Hur det såg ut en vecka tidigare vet jag inte; det är möjligt att det regnat mycket sista veckan och snön därför åkt bort raskt innan jag kom dit. Svåra vad? Nej, bara lätta på den sträckan (jag gick med kängor, ca 15 cm höga). Undantag: före Nallo, där jag tvingades att gå högt upp och sedan travade över en snöbrygga. I stugan frågade jag sedan ett av Helsingborgsfamiljens tre pigga barn var det vadet fanns, egentligen? Vadet? De hade bara klivit över. Så jag kanske kom snett på något sätt.

Lars

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kul att folk testar!

Hej!

Det är bra att fler och fler människor söker sig ut i fjällen på lite mer "udda" tider. Det ger erfarenhet och nya upplevelser. Om de sedan berättar om sina upplevelser t.ex. här på Utsidan är det ännu bättre.

Liksom i föregående inlägg tror jag att det är fullt möjligt att gå den väg som föreslås i början av juli. Men det är sånt man aldrig kan veta! Stuor Reaiddavaggi når som mest upp till dryga tusenmetersnivån, och jag har en känsla av att dalen är rätt "väldränerad" mtp markförhållandena.

Det är nog, allmänt sett, ett större lotteri att gå i Lapplandsfjällen före mitten av juli, än att göra det i augusti. Men satsar man, så kan man ju också vinna.

Mvh Bert

Re: Kul att folk testar!

nidob49; sa:
Hej!

Det är bra att fler och fler människor söker sig ut i fjällen på lite mer "udda" tider. Det ger erfarenhet och nya upplevelser. Om de sedan berättar om sina upplevelser t.ex. här på Utsidan är det ännu bättre.
Liksom i föregående inlägg tror jag att det är fullt möjligt att gå den väg som föreslås i början av juli. Men det är sånt man aldrig kan veta!
Det är nog, allmänt sett, ett större lotteri att gå i Lapplandsfjällen före mitten av juli, än att göra det i augusti. Men satsar man, så kan man ju också vinna.

Mvh Bert
24/6 -92 gav jag mig iväg från Abisko med sikte på Mårmapasset. Gick via Pallenvagge och Siellavagge. Den senare var helt täckt av fast och lättgången snö, och inte ett enda fotspår! Vägen upp till Mårmapasset var även den problemfri, och nedstigningen hjäptes av fasta snöfält. Betydligt trevligare än de blockhav som kommer fram när snön är borta! Östra Stuor Räitavagge var i det närmaste snöfri till under Nallopiken. Här träffade jag en kille som tältat i trakten en vecka, och jag var den första vandraren som han sett. De enda människor han sett tidigare var ett gäng som kommit upp från Keb via Jojoleden. De hade gått med Haute-Routeskidor! (Borde väl vara en ledtråd för de som funderar på att gå där till fots så tidigt.) Från Nallostugan var tanken att fortsätta till Sälka, men efer att ha gått uppför backen var det bara att tänka om. Hela dalgången var täckt av lös blötsnö utan bärighet, och under sörjan forsade ystra smältvattenbäckar. Bara att vända om och sikta mot Tjäktjastugan, dit det gick att gå utan svårighet.Hem igen via Kungsleden till Abisko.
Vad ville jag nu säga med allt detta? Framför allt: prova gärna att gå tidigt! Mindre folk, mindre mygg och bättre väder! Det sista är ingen garanti men nederbördsstatistiken håller med. Regnandet i fjällen ökar med vattentemperaturen i Atlanten. Glöm bara inte att ha alternativ i planeringen.
God tur!
Åke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips