Macroobjektiv?

Har funderingar på att köpa ett macroobjektiv men vet inte riktigt vilket! Är det några som har förslag? Objektivet ska passa till en canon 350. Pris mindre viktigt.
Intresserad av för och nackdelar med macro också!

Tack på förhand.
 
Var väldigt näjd med min Tamron 90sp. Billig var den oxå. Otroligt skarp även om den kändes rätt plastig. Hade dock varianten som inte är anpassad till digitalkamera, men har inte hört att den nya skulle vara så mkt sämmre...

Den fungerad bra till porträtt och landskap oxå. Nackdelen är att det tar väldigt lång tid att ställa in skärpan (eftersom skärpan kan ligga på så olika avstånd). I praktiken ställer man rätt fokus och flyttar kameran istället, iaf om man kör utan stativ.

Ju närmare objektet du fotar desstå mindre bländare får man oxå vilket skiljer sig från icke-makro objektiv. Men å andra sidan så ger 2,8 på 1:1 skala så ofantligt litet skärpedjup så det gör inte så mkt...

Hoppas det ger lite svar...
/Petri
 
Jag skaffade ett EF 100 mm f/2,8 USM Macro för ett år sedan knappt. Jag köpte det för att det fick bra i nått test, har USM motor, dvs lite snabbare samt passar till både APS (EOS 350) och fullformat.
Snabb autofocus är bra tillsammans med följande autofocus om du kör utan stativ.
Skärpedjupet blir som sagt väldigt kort om du väljer stor bländaröppning för att tex få kort tid och undvika skakningsoskärpa.
Skall du fota makro så använd gärna stativ. Då kan du välja mindre bländare så att skärpedjupet ökar så att det du fotat blir skarpt.
När du fotar makro så gör det gärna i molnigt väder, det ger ofta fint och bra ljus.

Det är otroligt roligt att fota makro. Man upptäcker en helt ny värld.
 
Har funderingar på att köpa ett macroobjektiv men vet inte riktigt vilket! Är det några som har förslag? Objektivet ska passa till en canon 350. Pris mindre viktigt.
Intresserad av för och nackdelar med macro också!

Tack på förhand.

Kolla om canon har nått liknande nikon omvändningsring, där har du ett första och mcyket billigt steg in i mackrovärlden, detta gar även enomr förstoring med en del gluggar.
125 kr om jag minns rätt.
 
Kolla om canon har nått liknande nikon omvändningsring, där har du ett första och mcyket billigt steg in i mackrovärlden, detta gar även enomr förstoring med en del gluggar.
125 kr om jag minns rätt.

Funkar kanon! Gjorde samma sak när jag fotade analogt för femton år sedan. Dock hade jag ej råd till den där ringen så jag bygde en liten vagga i trä som jag skruvade fast i kamerahuset och sedan spännde fast objektivet bak och fram med en rem. Skall du köra med detta så kolla om du kan hitta ett billigt gammalt manuellt objektiv med manuell bländarring så kan du välja bländare också.
 
Har funderingar på att köpa ett macroobjektiv men vet inte riktigt vilket! Är det några som har förslag? Objektivet ska passa till en canon 350.

Ett billigt sätt är att skaffa mellanringar. Dessa är rör av olika längd man monterar mellan kamerahuset och objektivet. Det sprider ut ljuset över en större yta och du får förstoring som följd.

Ring + normalobjektiv:
Mackroobjektiv. Du kommer inte bara ner till 1:1 utan kan gå längre än så. Är röret runt halvmetern får du en förstoringsefekt på upp till 25 x.

Ring + tele:
Fjärrmackro. Bilder i 1:1 utförande, men tagna på blomman på fönsterebrädet i andra rummet. Mest en skoj pryl, inget man använder ofta i verkligheten.

Ring + vidvinkel:
Äger tyvärr inget vidvinkel men vill gärna prova.

Ring + mackro:
I praktiken ett microskop. Skaffa ett stabilt stativ och en bra ljuskälla med neutralt vitt ljus, att lysa på objektet från mycket nära håll.

En annan lite dyrare sak du kan köpa är en 2x telekonverter. Jag råkar äga ett 300 mm tele och en dylik. Det ger 600 mm, en mäktig förstoring. Kom dock ihåg att du förlorar 75% av ljuset för varje dubblering.

Normalobjektiv + ringar + telekonverter en rätt maffig förstoring. Jag har lyckats få ca 35 x förstoring på objekt 1 mm stora med 200 mm mellanringar.
 
Obegränsat med pengar:

Canon EF 180/3.5
Sigma 180/3.5

Obegränsat, men förnuftig:

Canon EF 100/2.8
Tamron 90/2.8
Sigma 150/2.8

Begränsat med pengar:

Sigma 105/2.8
Canon EF-S 60/2.8

Kortare gluggar gör sig knappt värt besväret, de blir för korta och oanvändbara om det inte är fasta föremål som ska fotas.

Säkert glömt någon glugg, men bara att fylla på listan!
 
Jag har själva Sigmas 105/2,8 och det sitter på ofta när jag är ute.
Det är mycket välkänt för sin fantastiska skärpa. Å andra sidan är AF ganska dålig, den har en tendens att "jaga". Det brydde jag mig aldrig om dock, eftersom jag ändå alltid kör manuell fokus vid makrofotografering, man får en större kontroll då.

Oavsett vad du väljer för märke ska du absolut ha ett 2,8 ljusstyrka, annars tror jag du ångrar dig. Det blir stor skillnad på 2,8 eller 3,5.

Men som sagt, jag rekommenderar Sigma, riktigt skön kvalité också, ligger fantastiskt i handen. Deras 150/2,8 ska också vara väldigt skarp, men det är förstås dyrare också...
 

avslutad210712

Gäst
Ett billigt sätt är att skaffa mellanringar. Dessa är rör av olika längd man monterar mellan kamerahuset och objektivet. Det sprider ut ljuset över en större yta och du får förstoring som följd.

Ring + normalobjektiv:
Mackroobjektiv. Du kommer inte bara ner till 1:1 utan kan gå längre än så. Är röret runt halvmetern får du en förstoringsefekt på upp till 25 x.

Ring + tele:
Fjärrmackro. Bilder i 1:1 utförande, men tagna på blomman på fönsterebrädet i andra rummet. Mest en skoj pryl, inget man använder ofta i verkligheten.

Ring + vidvinkel:
Äger tyvärr inget vidvinkel men vill gärna prova.

Ring + mackro:
I praktiken ett microskop. Skaffa ett stabilt stativ och en bra ljuskälla med neutralt vitt ljus, att lysa på objektet från mycket nära håll.

En annan lite dyrare sak du kan köpa är en 2x telekonverter. Jag råkar äga ett 300 mm tele och en dylik. Det ger 600 mm, en mäktig förstoring. Kom dock ihåg att du förlorar 75% av ljuset för varje dubblering.

Normalobjektiv + ringar + telekonverter en rätt maffig förstoring. Jag har lyckats få ca 35 x förstoring på objekt 1 mm stora med 200 mm mellanringar.

Vadman skall tänka på är att man tappar lite i ljusstyrka med mellanringar.
 
Även med makroobjektiv brukar skärpan vara det det är mest skralt med. Ringblixt ger dött skugglöst ljus men ljus där det behövs.
Men än viktigare är stativ och kuggstångssläde. Omvänt, med ring, porträttobjektiv är en billigare väg in macrovärlden innan du vet vad du vill ha.
//J
 
Sen skall vi ju icke förglömma att det naturligtvis går bra att använda ett makroobjektiv som en vanlig fast optik, det är bara det att närgränsen är bättre men det funkar ju som vanligt i övrigt.
Makroobjektiv är också väldigt kompetenta till porträttfotografering enligt min mening, så man är absolut inte låst i sin makrovärld med blommor och insekter i 1:1.

Exempelbild med mitt Sigma 105/2,8.

gralle.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linnéasträdgård Är detta ett bra macroobjektiv till Sony? Fototeknik 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.