Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
M90 Tyg
- Trådstartare Johan es
- Start datum
M90
Kolla på http://www.recon.se dom har ganska mycket olika tyger
och jag har för mig att dom även har M90 tyg
Mvh
Kolla på http://www.recon.se dom har ganska mycket olika tyger
och jag har för mig att dom även har M90 tyg
Mvh
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Kolla med Garderoben eller militaryshop... har för mig att åtminstone något av dessa ställen sälger 90-tyg.
http://www.militaryshop.se, http://www.garderoben.se
MvH/ Thomas
http://www.militaryshop.se, http://www.garderoben.se
MvH/ Thomas
Stockholms militärekipering
Testa Stockholms Militärekipering i Vasastan, Stockholm (om de fortfarande finns). Jag vet att de hade M90-tyg förut.
Jag tror att det är Borås Wävferi som tillverkar.
Testa Stockholms Militärekipering i Vasastan, Stockholm (om de fortfarande finns). Jag vet att de hade M90-tyg förut.
Jag tror att det är Borås Wävferi som tillverkar.
Det stämmer.
När jag skrev det inledande inlägget så fanns inte det tyg du beskriver på Recons hemsida.
I min Fältjacka M90 (1989 års modell) står följande:
50/50 Bomull/Polyester
I Fältbyxa M90 (1999 års modell) står något annat:
65/35 PES/COT
Vilket jag antar betyder 65% polyester och 35% bomull.
Hur kommer det sig att detta har ändrats?
Tack/Johan
[Ändrat av Johan.E.S. 2001-07-24 kl 11:02]
När jag skrev det inledande inlägget så fanns inte det tyg du beskriver på Recons hemsida.
I min Fältjacka M90 (1989 års modell) står följande:
50/50 Bomull/Polyester
I Fältbyxa M90 (1999 års modell) står något annat:
65/35 PES/COT
Vilket jag antar betyder 65% polyester och 35% bomull.
Hur kommer det sig att detta har ändrats?
Tack/Johan
[Ändrat av Johan.E.S. 2001-07-24 kl 11:02]
65/35 är standardblandningen
Frågan är snarare: varför valde försvaret 50/50 från början?
Slitstyrkan torde vara bättre ju mer syntet man blandar i, och ALLA andra använder (eller använde, idag är det mesta helsyntet) 65/35. Den grymt klassiska G1000 från Fjällräven är ett exempel.
En gissning är att 50/50 är brandsäkrare och skönare, men 90-brallan har ju haft problem med slitstyrkan, så det kan vara därför de bytte.
Frågan är snarare: varför valde försvaret 50/50 från början?
Slitstyrkan torde vara bättre ju mer syntet man blandar i, och ALLA andra använder (eller använde, idag är det mesta helsyntet) 65/35. Den grymt klassiska G1000 från Fjällräven är ett exempel.
En gissning är att 50/50 är brandsäkrare och skönare, men 90-brallan har ju haft problem med slitstyrkan, så det kan vara därför de bytte.
gröna kläder=töntigt
Varför överhuvudtaget använda kläder med militär anknytning i fjällen ?
Borde inte folk försöka förtränga alla militära upplevelser ?
Många har säkert vissa negativa erfarenheter från lumpen beträffande halvtaskiga tält och kläder, varför då använda det för eget bruk, är fjällvandring en slags tortyr när man ska pinas och frysa i kläder som aldrig torkar (ja, jag har testat M59-brallor) ?
Kvalitetsmässigt tycker jag det är helt åt pipan med bomull i fjällkläder.
Varför skaffar ni inte Klättermusens brallor, Mithril istället, helt suveräna ?
Bomull bör avskaffas (för fjällbruk).Gröna kläder tycker jag bara ser otroligt löjligt ut, för att inte tala om gröna tält; nä fram för färgglada kläder och röda tält på fjället. Många verkar tycka att man ska kamoflera sig på fjället. Är det inte bättre med färgglada kläder så man syns när fjällräddningen ska hitta en ? Hur är det med säkerhetstänkandet ? Varför är vindsäckar röda ?
bomullsFlanellskjorta är också fånigt. Tänker inte folk på funktionen ? Jag resonerar helt och hållet enligt funktionella principer. När det finns syntetmaterial med funktionella egenskaper som lämpar sig för uteliv, why not choose them ?
MVH Mats
Varför överhuvudtaget använda kläder med militär anknytning i fjällen ?
Borde inte folk försöka förtränga alla militära upplevelser ?
Många har säkert vissa negativa erfarenheter från lumpen beträffande halvtaskiga tält och kläder, varför då använda det för eget bruk, är fjällvandring en slags tortyr när man ska pinas och frysa i kläder som aldrig torkar (ja, jag har testat M59-brallor) ?
Kvalitetsmässigt tycker jag det är helt åt pipan med bomull i fjällkläder.
Varför skaffar ni inte Klättermusens brallor, Mithril istället, helt suveräna ?
Bomull bör avskaffas (för fjällbruk).Gröna kläder tycker jag bara ser otroligt löjligt ut, för att inte tala om gröna tält; nä fram för färgglada kläder och röda tält på fjället. Många verkar tycka att man ska kamoflera sig på fjället. Är det inte bättre med färgglada kläder så man syns när fjällräddningen ska hitta en ? Hur är det med säkerhetstänkandet ? Varför är vindsäckar röda ?
bomullsFlanellskjorta är också fånigt. Tänker inte folk på funktionen ? Jag resonerar helt och hållet enligt funktionella principer. När det finns syntetmaterial med funktionella egenskaper som lämpar sig för uteliv, why not choose them ?
MVH Mats
Militärgrönt och kamouflage
Av flera skäl (negativa associationer, vill inte se ut som en gerillasoldat/ terrorist på rymmen, lätt att glömma, svår att hitta) är de färger som jag tycker minst om, militärgrönt och kamouflage. Det har hänt flera gånger att jag ej köpt en sak jag velat ha därför att den varit militärgrön.
/ Per Brune
Av flera skäl (negativa associationer, vill inte se ut som en gerillasoldat/ terrorist på rymmen, lätt att glömma, svår att hitta) är de färger som jag tycker minst om, militärgrönt och kamouflage. Det har hänt flera gånger att jag ej köpt en sak jag velat ha därför att den varit militärgrön.
/ Per Brune
Färger
Jag letar förgäves efter jordbruna kläder och ryggsäckar mm- någon som har några bra tips?-, för där syns smutsen minst...
Jag letar förgäves efter jordbruna kläder och ryggsäckar mm- någon som har några bra tips?-, för där syns smutsen minst...
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg