LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris

Jag har idag ett Primus Primetech Stove Set 1.3 liter.
Det används flitigt när jag ska laga lite mer "avancerad" mat åt 1-4 personer. Jag är supernöjd med koktid och använder det för att koka pasta/ris, laga såser, steka bröd, göra gröt, värma matrester och göra grytor från grunden med mera.
Allt som oftast gör jag alltså mer än att "bara" koka pasta eller ris. Köket funkar alltså perfekt när vikt inte är en avgörande faktor (det väger enligt Primus 903 gram).

Jag är dock på jakt efter något som både tar mindre plats och väger mindre. Det ska användas på solohajker och cykeltouring.
Jag tänker använda det för att koka ris och pasta. Tillbehören blandar jag i efteråt. Jag ska alltså inte bara koka upp vatten då jag inte tycker om frystorkat vare sig när det kommer till smak eller prislapp.

Vikt upp till 500 gram är acceptabelt. Men gärna lägre.

Vad ska jag titta på? Jetboil Minimo? Optimus Crux Weekend? MSR Windburner? Några andra bra lösningar?

Tack!

Jag har Crux weekend, och jag tycker att det fungerar mycket bra. Men, och det är ett stort men, köp till optimus vindskydd. Du sparar både bränsle och framför all så står kastrullen verkligen still.
Det senaste åren så har jag kört med Primus Lite Plus, toppen kök men lite dyrt. Det finns även en större kastull till köket.

Lycka till och slit på vandrings skorna

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Windburner är nog inget alternativ om du vill laga mat, den lätta toppmonterade liksom den fristående duo-modellen har för hög effekt beroende på värmeväxlarna. Med tillbehören stekpanna och 2,5L bytta går det att laga mat eftersom de saknar värmeväxlare, men då väger det över dina 500 gr.

Skulle hellre satsa på en lätt brännare typ Soto Windmaster eller MSR Pocket Rocket DLX, alt. ett lätt spindelkök och använda dina befintliga kastruller.

//J

Både pasta o ris går bra att koka med hjälp av grytmysare. Sparar ju lite gas.
Soto Windmaster är mycket bra.
Soto Amicus är ett billigare alternativ.

/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips