Lundhags Venture?

Jag har inte hört någonting här på forumet om Lundhags Venture kängor. Jag är helt nybörjare på vandring och tänkte sticka upp till Härjedalsfjällen och vandra lite i augusti och då behöver jag ett par kängor.

Situationen är den att jag har väldigt lite pengar och behöver någon enkel utrustning för att komma igång. Därför vill jag inte spendera en massa pengar på dyra kängor, inte ens några hundralappar extra för att få "lite" bättre skor. Det är mycket som ska inhandlas och många bäckar små...

Jag hade tänkt begagnade M90-kängor för 400:- men de flesta har ju bara negativ kritik om dessa. Vad tror ni om Lundhags Venture för 900:- som en första känga? (Får köpa bättre skor när jag behöver det)

Tack för svar.

Om du skall ut på en relativt kort vandring i det området, och inte med alltför tung packning, så klarar du dig alldeles utmärkt med ett par begagnade m90-kängor. Se till att du har gått in dem ordentlig först, så att du slipper skavsår. När man läser en del diskussioner om utrustning på detta forum, så låter det som om man inte kan gå utanför dörren om man inte har de "bästa" och senaste modellerna av vad det vara månde. Man skall inte göra friluftsliv så krångligt, och inte bli fixerad vid pryl- och materialdiskussioner. Det går jättebra med begagnade överskottsprylar från armén.

"Tjacka prylar kan vem som helst göra" ;-)

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Förhoppningsvis kommer jag att vandra fler gånger, kanske till och med under hösten. Därför kanske det vore bra med en hyfsat skön känga, även om den inte får kosta allt för mycket. Om jag fastnar för vandring så kommer jag antagligen bli tvungen att uppgradera det mesta av utrustningen men det får bli efterhand som det behövs.

Vad jag vet från lumpen så fungerade M90-kängar bra i dålig terräng men den kanske inte är så skön att vandra i. Är det värt att köpa en Lundhags Venture nu för 900:- om jag sedan måste uppgradera den inom något år eller två?

Venturekängor för 900 spänn är ett klipp. Ett hett tips är annars att köpa vandringsstövlar, exempelvis från Nokia eller Tretorn. De är inte lika dyra som kängor, men många trivs bättre med stövlar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips