Lundhags Vandra mid och Ranger mid

Jag har funderat på att skaffa ett par Lundhagskängor, och framförallt fastnat för Vandra mid och Ranger mid.

De har ju samma typ av sula och gummibotten (certech 3.0), snörningen ser också likadan ut på bägge kängorna. Prismässigt är det inte heller någon nämnvärd skillnad.

Själv föredrar jag Vandra mid på grund av att de finns i brunt, jag tycker det känns tråkigt med svarta kängor.

Så frågan är om eller vad det är för skillnad på dom mer än rent designmässigt?

Jag kontaktade även Lundhags angående samma fråga, och här är svaret jag fick.

"Enkelt uttryckt så kan du se dem som olika årsmodeller av samma typ av känga, sedan säljs de genom olika kanaler. Vandra är den senaste modellen och det som är skillnad är framförallt graderingen av skaften som är tätare på Vandra. Ranger graderas med dubbla storlekar och beroende på hur du själv ser ut kan det påverka."

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
jag har vandra mid, som är den tidigare modellen bielne. jag har inte ranger men 3 andra lundhags. ranger har den gamla sko storleken medan vandra har opti vilket betyder att man ska ha samma storlek som i vanlliga fall. det funkar för mig. vad som däremot inte fungerade i början var att det fanns en kant som stack ut en liten bit i skon vilket gjorde att jag fick sår på ankeln. en annan aspekt är att skinnet blir ganska mjukt efter insmörjning vilket gör att stabiliteten minskar ngt. jämför gärna med proffesional som har en mycket styvare läder del (3 lagers). det är lite tycke och smak vad man föredrar.

jag har vandra mid, som är den tidigare modellen bielne. jag har inte ranger men 3 andra lundhags. ranger har den gamla sko storleken medan vandra har opti vilket betyder att man ska ha samma storlek som i vanlliga fall. det funkar för mig. vad som däremot inte fungerade i början var att det fanns en kant som stack ut en liten bit i skon vilket gjorde att jag fick sår på ankeln. en annan aspekt är att skinnet blir ganska mjukt efter insmörjning vilket gör att stabiliteten minskar ngt. jämför gärna med proffesional som har en mycket styvare läder del (3 lagers). det är lite tycke och smak vad man föredrar.

Hmm, menar du att Bielne är en nyare modell av Vandra, den finns ju inte ens på Lundhags hemsida?
Både Ranger och Vandra har ju Opti-läst, eller står det fel på Lundhags hemsida?

Ranger mid

Vandra mid

bielne var modellen som fanns innan vandra kom. bielne hade vegetabiliskt garvade fullnarvskinn, vilket inte vandra har. för resonemangets skull spelar detta ingen roll, bara ett klargörande.

ranger, jag lässte för snabbt. det stämmer ranger är opti. den har jag ingen erfarenhet av. dock verkar dom väldigt lika, dom skriver inte ut vikten?

Det blev ett par Professional mid Opti istället. Eftersom Outnorth hade "Happy weekend" med 20% rabatt så blev det samma pris som för Vandra mid och Ranger mid (ca 2200kr).
Jag måste säga att jag blev glatt överraskad över hur sköna kängorna är renan innan dom är ingågna, och hälgreppet är ju verkligen kanonbra tom. utan att snöra kängan.
Jag brukar ha lite problem med skor eftersom det skilljer en hel storlek mellan mina fötter, vänster 275mm och höger 267mm. Jag beställte både 42:eek:r och 43:eek:r, och 43:eek:rna sitter verkligen som gjutna på fötterna och eftersom jag har låga vrister så funkar Opti-lästen verkligen bra.
Jag ska testa kängorna några dagar hemma innan jag smörjer in dom ordentligt och testar dom på riktigt ute i skogen.

Det blev ett par Professional mid Opti istället. Eftersom Outnorth hade "Happy weekend" med 20% rabatt så blev det samma pris som för Vandra mid och Ranger mid (ca 2200kr).
Jag måste säga att jag blev glatt överraskad över hur sköna kängorna är renan innan dom är ingågna, och hälgreppet är ju verkligen kanonbra tom. utan att snöra kängan.
Jag brukar ha lite problem med skor eftersom det skilljer en hel storlek mellan mina fötter, vänster 275mm och höger 267mm. Jag beställte både 42:eek:r och 43:eek:r, och 43:eek:rna sitter verkligen som gjutna på fötterna och eftersom jag har låga vrister så funkar Opti-lästen verkligen bra.
Jag ska testa kängorna några dagar hemma innan jag smörjer in dom ordentligt och testar dom på riktigt ute i skogen.

jag har samma, och nästan samma storlek, 42-42½. jag tog 42:eek:rna och jag tycker dom sitter bra. notera att dom blir lite mjukare när man går ett tag med dom, precis när man har tagit på sig dom kan dom kännas tighta men det släpper senare. därför är det viktigt att ha rätt storlek från början.

jag har samma, och nästan samma storlek, 42-42½. jag tog 42:eek:rna och jag tycker dom sitter bra. notera att dom blir lite mjukare när man går ett tag med dom, precis när man har tagit på sig dom kan dom kännas tighta men det släpper senare. därför är det viktigt att ha rätt storlek från början.

Jag ska prova igen när jag kommer hem. Nu när jag tänker på det så testade jag faktiskt inte ens 42:an.
Det var faktiskt lite svårt att komma ner i 43:an pga. att kängan är så pass låg i vristen så jag har svårt att tro att jag ens kommer i 42:an, men jag ska absolut test när jag kommer hem.
Det kan ju faktisk vara så att skaftet är samma storlek på både 42:an och 43:an.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips