Lundhags Sylarna

Aha, Fjollträsk làter ju mer förstâeligt än Fjolträsk...

Mvh /Mats
(frân Fjollträsk, just. Samt utvandrad och därfór inte helt ajour med spràkets utveckling. Utsidan överaskar med att inte bara vara bra medium att informera sig om frilufts-teman, utan även om sprâkliga spörsmâl)

[Ändrat av malindo 2003-01-29 kl 17:55]

malindo; sa:
Fredrik:
om du ser nàgon anorak fràn Norröna resp. Lundhags kan du vál klämma lite och àterkomma med komentar?

Daniel:
exakt var i landet kallar man Sthlm för Fjolträsk i dagligt tal? och var kommer denna originella benämning ifrân?

Mvh /Mats

Fjollträsk och inte fjolträsk :).

Ang Anorakk, jag har klämt en del på Norröna, deras modell är klassisk och av bättre kvalite än Lundhags (tycker jag). Tyget är bomull som är i klass med ventile i täthet och tätare än Lundhags. Huvan är uppstyvad och har plats för ulvskinn (motsv).

RIM har jag inte sett ännu, måste vara en ny mod.

/J

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det sneda blixlåset på RIM skall tydligen leda bort fukt.

rim_anorak_300.jpg

malindo; sa:
Fredrik:
om du ser nàgon anorak fràn Norröna resp. Lundhags kan du vál klämma lite och àterkomma med komentar?

Daniel:
exakt var i landet kallar man Sthlm för Fjolträsk i dagligt tal? och var kommer denna originella benämning ifrân?

Mvh /Mats

Det är nog som Fredrik säger, men jag tror att ursprungligen så kommer det från Ronny Eriksson (ståupp komiker från Piteå) . Tror att det var han som började genom att säga att "Fjolträsk ä nå fint, syn he ligg så ocentralt. Men jag är itne säker på att det var han som "började" med uttrycket.
Det används nog i stora delar av norra Sverige när man vill vara lite elak eller vad vi nu skall kalla det.
/fritt spekullerande Daniel

Fjollträsk och inte fjolträsk :).

Förlåt, men svensk stavning har aldrig vart min starka sida. Fråga min gamla svensklärare Göran så får du höra.........

/Daniel, med stavningsproblem!

Godmorgon Daniel:
tycker eventuella stavningsproblem med rikssvenskan kompenseras bra med helt korrekt norrbottnisk ortografi.

Simma lugnt!

Mats

anorak

En riktigt rejäl anorak med alla de fördelar som fungerande bomullsväv har (god värme och bra andning)är Norrönas modeller. De har en anorak och en anojakke i 100% bomull. Jag har haft min anojakke i snart tio år och den har fått en fin "patina" som kommer med användandet. Jag har tvättat den så sällan det går för att spara färgen samt återimpregnerat den vid varje tvätt. Jag har också fått reparerat runt handleder och andra slitageytor. De senare modellerna har bl a nymodigheter som förböjda armar - det är mao. en retro-höjdare i moderna tappning!I övrigt, föredömlig högfjällshuva, lite extra långa armar: Välgjord på alla sätt och vis (vilket min ändringsskräddare intygat vid reparationer!)I samma serie finns även byxor och knickers. Även norska Bergans och HH gör turbeklädning i bomull. Janne.
[Ändrat av lowe 2003-02-07 kl 09:06]

Re: anorak

lowe; sa:
En riktigt rejäl anorak med alla de fördelar som fungerande bomullsväv har (god värme och bra andning)är Norrönas modeller.

Hej Janne:

Jag hade ocksà spanat in Norrönas anorak.. är det nâgot som Norrmän kan sâ bör det ju vara att göra bra anoraker. Vad kostar den i Sverige ungefär?

Mvh /Mats

norröna bomull

(måndag morgon - tillbaka på jobbet...)Sist jag såg en prisangivelse var priset runt 1.800Sek.Men det är väl investerade pengar: Det rör sig inte om ngn. fladdrig, sekunda bomullskvalitet, utan en kraftig och slitstark väv som när den är välimpregnerad klarar en hel del väta också (även om jag primärt betraktar bomullskläder som bäst vid blåsiga köldaktiviteter.) Efter ca. sju års hård användning fick jag lämna in jackan till skräddare som i första hand fick laga och förstärka ärmsluten: De hade frasat upp sig, likaså runt nederkant vid snörstoppskanalen - men sånt går ju att fixa, om man som jag står ut med ett plagg så länge! Janne.

Tack Jan för informationen! Norröna verkar onekligen vara ett alternativ för anorak!

Men: fortfarande ingen som testat (eller âtminstonde känt pâ) Lundhags Sylarna?

Mvh / Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips