Lundhags skostorlek

Hej,

på väg mot min första fjällvandring. Köpte ett par Lundhags Scout i stlr 44. Med sockor o allt tog dem emot, endast lätt, men ändå, längst fram på min högra stortå. Jag mindes hur det var att knata i M90 kängor, där fanns det minsann plats i tåhuset, och tänkte att så här ska det nog inte va. Givetvis hade jag redan börjat gå in dem, och försöker nu sälja dem på Blocket utan framgång.. I alla fall så insåg jag att det var OPTI lästen som jag borde ha, iom att jag har lägre vristmått men rätt breda (o platta) fötter. Därför köpte jag värstingsmodellen Professional High Opti, i stlr 44. Dessa är rejält tilltagna och spatiösa nog, men nu har jag fått skonojja. Modellen har nämligen en annan storleksskala än normal-lästen, o OPTIns 44 motsvarar normallästens 45. Nu visste jag detta vid köpet, men undrar ändå om det inte är lite väl mycket plats framför tårna. Jag är osäker - hur är det det ska kännas med Lundhagens, eller andra märken för den delen - ska man känna framkanten av skon med den yttersta tån, eller ska det vara helt fritt?

..eller för att göra en lång fråga kort; ska tårna nudda framsidan eller ska det vara helt fritt framför tårna..?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Som butiksbiträde har jag hjälpt många med Lundhagskängor.
Mät din fot. Lägg sedan på två centimeter. Välj den känga som är närmast ditt mått.
På kartongerna står måtten utskrivna. Detta gäller både normal och opti.
Detta brukar alltid stämma. Lycka till

Jag har också haft problem med Lundhags storlekar och varit tvungen att sälja ett par som var för små. Nästa gång gick jag till butik och fick hjälp av en "kängexpert". Han tog ut sulan, satte min fot på den och kollade att det var tillräckligt kvar framåt när jag belastade foten ordentligt(den trycks då en aning framåt). Det var ca en cm tillgodo.
Kängorna har funkat perfekt för mig nu i Lapplandsfjällen. Även brant nedför när foten lätt trycks framåt mot kanten. Nån gång fick jag dra åt kängan en aning för att inte glida fram just i kraftig nedförslutning,
Jag vill INTE känna kanten i mina kängor, det var det som var problemet med de gamla. Det skapade tryck på tånaglarna och smärta efter långa vandringar + att det blev en köldbrygga när det var kallt ute.
Generellt är det inget problem med för långa skor så länge dom inte glappar i hälen och du inte känner dig klumpig och snubblar.

Tack, jag tror det var vad jag behövde höra. Mina fötter är dryga 170 mm och optins 44 är 293. Tack vare den lägre vristen glider ja inte fram heller, så blir nog bra de här, var bara ovan vid den nya känslan o nojjig att de skulle bli fel igen.

Har en känsla att många köper för små kängor och därav problem. Själv har jag två nummer för stora av Lundhags proffessional high än vad jag normalt brukar använda. Jag använder ibland dubbla sulor och rejäla raggsockar. Har börjat använda endast ett par kraftiga sockar som jag byter vid rast om jag behöver. Annars är ju det normala två par. Är det fler som kör med endast ett par rejäla raggsockar undrar jag och hur tycker ni det funkar.

Nej förlåt optins 44 är 299 mm, mina fötter mäter 273 men med normallästen på 293 blir det lite tight. Jag tänker köra med ett par tunna ofodrade strumpor och ett par tjocka vandringssockor utanpå. Nu känns skorna lätt för stora när ja går i dem, men de omsluter vristen på ett bra sätt så ja glider inte fram.

Nej förlåt optins 44 är 299 mm, mina fötter mäter 273 men med normallästen på 293 blir det lite tight. Jag tänker köra med ett par tunna ofodrade strumpor och ett par tjocka vandringssockor utanpå. Nu känns skorna lätt för stora när ja går i dem, men de omsluter vristen på ett bra sätt så ja glider inte fram.

Tänk på att fötterna också sväller efter en heldag i kängorna...

Mvh troswe

Dessa raggisar är de bästa jag har: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1774&t=9690

Misstänker att dina tjocka strumpor är för tunna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips