Lundhags skalkängor tips nu till vintern

Har beställt hem Lundhags Tjakke mid, Tjakke mid light och Vandra II mid. Tanken är att även kunna ha dom nu när kylan kommer. Vad är era erfarenheter? Har woolpower 400 sockar sedan tidigare med en lite tjockare merinoull socka under som liner. Räcker detta eller tror ni jag kommer frysa tårna av mig?
Jag har inte bestämt mig vilken av kängorna det blir än med inga av dom är trånga med woolpower sockan och en liner.
 
För mig blir din lösning för kall i någon minusgrad om jag inte rör på mig. Måste du tvunget ha skalkänga utan innersko skulle jag valt breda och väldigt stora skalkängor. Jag skulle gått upp ca 1,5-2 storlekar. Ännu bättre om du får plats med dubbla innersulor. Testade att använda Lundhags med dubbla sulor för några år sedan med det gick åt pipan. Fick väldiga problem med hälen som hamnade fel.

Testade forest II + woolpoer 400 + liner förra året men låg för nära gränsen även i några minus. Funkade bra när jag gick men blev kall så snart jag stod still. Kände markkylan komma krypande.
Kör jörnkängan antifrys i år. Där får jag plats med woolpower 200 + woolpower 800. Betydligt bättre isolering pga innersko (och mer isolerande sula?). Framförallt mot marken men jag måste ändå tänka på hantering för att inte frysa i några minusgrader när jag är stilla. Försöker se till så att inte innerskon är kall när jag tar på mig skorna samt använder underställ/ullbyxor.
 
Blir också för kall i mina Lundhags på vintern. Jag måste ha mer plats för sockor samt en mer isolerande sula.
Varför har du valt tre par men inte deras vintervariant?

/P
 
För mig blir din lösning för kall i någon minusgrad om jag inte rör på mig. Måste du tvunget ha skalkänga utan innersko skulle jag valt breda och väldigt stora skalkängor. Jag skulle gått upp ca 1,5-2 storlekar. Ännu bättre om du får plats med dubbla innersulor. Testade att använda Lundhags med dubbla sulor för några år sedan med det gick åt pipan. Fick väldiga problem med hälen som hamnade fel.

Testade forest II + woolpoer 400 + liner förra året men låg för nära gränsen även i några minus. Funkade bra när jag gick men blev kall så snart jag stod still. Kände markkylan komma krypande.
Kör jörnkängan antifrys i år. Där får jag plats med woolpower 200 + woolpower 800. Betydligt bättre isolering pga innersko (och mer isolerande sula?). Framförallt mot marken men jag måste ändå tänka på hantering för att inte frysa i några minusgrader när jag är stilla. Försöker se till så att inte innerskon är kall när jag tar på mig skorna samt använder underställ/ullbyxor.

Jag har valt en storlek som är 2cm större än min fot. Efter samtal med Lundhags trodde dom inte det skulle vara några problem att ha dom även på vintern. För mig är det dock rätt mycket pengar. Tråkigt att köpa en känga som jag måste vänta till våren för att kunna använda, på det även köpa ett par till för vintern.

Blir också för kall i mina Lundhags på vintern. Jag måste ha mer plats för sockor samt en mer isolerande sula.
Varför har du valt tre par men inte deras vintervariant?

/P

Av den enkla anledningen att jag vill kunna använda kängan mer än på vintern.
 
Det kan funka. Min man sitter och isfiskar länge i lundhags skalkängor med yllesockar i, samma rigg som han har vår och höst och på sommarens fjällvandringar. För mig funkar det om jag rör på mig, men inte om jag är still. Så det beror på hur frusen du är, hur mycket du rör dig och förstås vilka temperaturer du vistas i – skillnad på minus fem och minus tretti.
 
Det kan funka. Min man sitter och isfiskar länge i lundhags skalkängor med yllesockar i, samma rigg som han har vår och höst och på sommarens fjällvandringar. För mig funkar det om jag rör på mig, men inte om jag är still. Så det beror på hur frusen du är, hur mycket du rör dig och förstås vilka temperaturer du vistas i – skillnad på minus fem och minus tretti.
Idag har jag ett par Salomon X vinterkängor som är 11år. Tyvärr är dom utslitna. Dessa utan iläggs sula blir på tok för varma för mig i många fall. Vi kommer bara vandra på småländska höglandet då vi har små barn med oss, så skulle nog inte ge oss ut om det är mycket mer än -10 på sin höjd. Därav att jag också vill ha riktiga vandringskängor då jag ibland får ta någon av dom på ryggen med sele. Mina salomon är för mjuka så jag får ont i fötterna.
 
Jag är extremt frusen om fötterna, men tycker det funkar helt OK att vandra* i snö/is och i varje fall ner till ca 10 minusgrader med mina enkla antika Jämtkängor. Hela idén är ju att jag själv väljer hur mycket isolering jag stoppar i dem. I mitt fall blir det dubbla ullfiltsulor (inte de med plast på undersidan, utan de jämntjocka homogena) och tre par ullfrotéstrumpor - de två mellersta skulle jag klassa som medeltjocka, det yttersta är en väldigt tjock "jägarstrumpa" med filtad fot.
Eftersom jag polstrar nästan lika mycket på sommar/höstvandringar för fuktbuffringens skull, är kängstorleken anpassad efter detta. Bara liner + Woolpower 400 skulle jag inte klara mig med ens på sommarfjället.

Reservation: jag upplever att den stora skillnaden mellan olika skor/kängor är hur mycket värme de leder bort ner genom sulan, vilket kan vara svårt att helt kompensera med innersulor. Och det blir ännu mer avgörande, om man tänkt stå stilla i snön längre stunder. Jag har en liten misstanke om att nyproducerade Lundhagare kan vara sämre i det avseendet än mina uråldriga, som fortfarande är byggda med en äkta läderbindsula och en relativt "luftig" Skywalk yttersula, än de nya med syntetisk bindsula och mer massiva yttersulor.

* Allt ovan alltså under förutsättning att jag rör mig, åtminstone lite måttligt. Står jag stilla, är det INGET som funkar för mina evigt iskalla fötter - inte ens i rumstemperatur :p. Så ta hela utläggningen för vad den är - vi funkar olika allihop. Passa på och pröva dig fram nu i den tidiga köldvågen.
 
Senast ändrad:
Om du rör dig funkar det nog, då klarar även jag mig med mina Lundhags. Men så fort jag blir stillastående är det för kallt, då brukar jag ha en tunn och en rejält tjock ullsocka på mig.
/P
 
Om du rör dig funkar det nog, då klarar även jag mig med mina Lundhags. Men så fort jag blir stillastående är det för kallt, då brukar jag ha en tunn och en rejält tjock ullsocka på mig.
/P
Testat med någon värme3isolerande sula? Såg att Lundhags hade en men den var inte rekommenderad till just Tjakke mid.
 
Min erfarenhet är att Lundhagskängor är lite komplicerade. Har man tur så funkar det men av mina ca 4 par har endast ett par fungerat okej (efter modifiering hos Lundhags) men de funkar endast om jag knyter på ett lite speciellt sätt och om jag har en mer teknisk stumpa ytterst (smartwool). Väljer endast Lundhags när jag ska gå korta och blöta turer utanför stigar. Tar hellre trailrunners och tar med en goretex-strumpa under 3 säsonger. Då vet jag att jag inte kommer få ont i fötterna.

Ger rådet att du provar noga och länge innan du bestämmer dig. När jag försökte använda mina Lundhags skalkängor som vinterkängor köpte jag stora kängor. ca 2,5 cm längre än foten. Behövdes för att få plats med extra tjocka strumpor. La in 2 par filtsulor samt hade 2 par ullstrumpor. Hälen hamnade förmodligen lite fel. Försökte gå in kängorna men efter ca 2 månaders daglig användning fick jag något problem med hälen. Det tog flera månader innan det gick över. I år köpte jag Jörnkängan antifrys. Var lite traumatiserad av alla tidigare felköp och var orolig att även Jörnkängan skulle krångla men den satt bra direkt. Antar att filtinnersko ger att skon blir mer förlåtande. Bör även gälla Lundhags.

Låter som att jag skriver ner Lundhags. Många gillar Lundhags men för mig är de komplicerade. Dina fötter kanske passar perfekt.
 
Idag har jag ett par Salomon X vinterkängor som är 11år. Tyvärr är dom utslitna. Dessa utan iläggs sula blir på tok för varma för mig i många fall. Vi kommer bara vandra på småländska höglandet då vi har små barn med oss, så skulle nog inte ge oss ut om det är mycket mer än -10 på sin höjd. Därav att jag också vill ha riktiga vandringskängor då jag ibland får ta någon av dom på ryggen med sele. Mina salomon är för mjuka så jag får ont i fötterna.
Jag får ondare av att gå med Lundhags + tung packning eller barn på ryggen än när jag går med Hooka Speedgoat. Upplever att speedboat har en mjukare dämpning men sulan är mycket tjock och jag misstänker att den är uppbyggd av olika lager där lagren har olika fjäderkonstant.Lundhags känns ganska stumma.
 
Beror på.

Jag tycker Lundhags fungerar utmärkt för allt möjligt vintertid som fix ute vandring etc. Men sitta stilla är förstås en annan femma. Sedan är det så olika från person till person. Tänk på att ha tjockt på huvudet om du fryser om fötterna.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Aleks_T nya lundhags skalkängor, vad tänka på? Kläder 42
joanna Skalkängor i högalpin terräng? Kläder 5
EvaR Skalkängor, enbart Lundhags? Kläder 5
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.