Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa

Tjena!

Har ett par Lundhags Professional High där jag noterar att sulan tenderar att släppa i fronten på den ena kängan. Har knappast överanvänt kängorna, så jag tycker det tyder på antingen bristande generell kvalité, alternativt på att jag haft det otacksamma nöjet att få ett så kallat måndagsexemplar. Kängorna inhandlades 2013.

Nå, vad har ni andra för erfarenheter när det kommer till detta? Har Lundhags tappat i kvalité sen man flyttade delar av produktionen till Portugal? Är Lundhags behjälpliga när det kommer till lagning och reparationer? Tacksam för synpunkter.
 
De har haft problem med att limmet under sulan släppt tidigare och om du tar kontakt med dem så åtgärdar de problemet utan kostnad.

Modellen Jaure har en annan tåkappa av just den anledningen. Kanske blir den standard på andra modeller i framtiden, endast Lundhags vet.

En anledning att köpa Lundhagskängor är väl just att det går att få dem reparerade och sulor utbytta år efter år. Kontaktar du dem så hjälper de till med allt, varesig det är garanti eller reparationsarbeten.
 
Både jag och Samboen (som har Contessa) har haft exakt samma problem x flera. Lundhags har alltid fixat det kostnadsfritt vilket är bra, dock alltid en del extraarbete med å posta, gå utan kängor en period osv.

För förra gången mina var inne la skomakaren en en bit hårdare gummi i toppen vid tån. Upplevde det som något mer slitstarkt. Sen sprack cellgummidelen och jag bytade hela underdelen + sula. Jag använder dom rätt hårt/många turer per år och går ofta rätt branta toppturer, ibland lätt klättring så dom lever säkert ett hårt liv.

Jag upplever de arbete/resultat som skomakaren i Järpen gör (Urban) är bättre än original. Våra tre par kängor är tillverkade 2011, 2011 och 2012.
 
Har två par Lundhagskängor (Syncro och Park) som båda varit till Järpen för omsulning pga att sulorna släppt längst fram. Inget av paren var speciellt mycket använda, Park nästan nya. Att sulorna efter reparationerna suttit fast kan tyda på att de är bättre på att få fast sulor i Järpen än i Portugal.

På de nästan nya Park släppte också flera sömmar, bl a vid hälen. Efter lagning av detta i Järpen gick sömmen vid hälen nästan omedelbart sönder igen. Något less fick jag lämna in dem igen, och nu har det hållit ett tag. Detta kan tyda på att de är slarviga i Järpen när de reparerar, ibland blir det dåligt, ibland bättre.

I några av fallen har det gått på garantin, i några fall har jag själv fått betala reparationerna.

Jag är tveksam till att köpa fler dyra kängor från Lundhags då kvaliteten uppenbarligen är dålig/ojämn. Synd då jag i övrigt tycker om denna typ av kängor.

Någon som vet hur andra fabrikat, t ex Jörnkängan, står sig kvalitetsmässigt?
 
Samma hände med mina Pro Mid.

Han på Lundhags som lagade ville inte limma tillbaka min sula då den var för sliten...
Fick till sist halva priset på sulbyte :)

Nu såhär två år senare och sulorna sitter fortfarande som de ska.
 

avslutad210712

Gäst
Tjena!

Har ett par Lundhags Professional High där jag noterar att sulan tenderar att släppa i fronten på den ena kängan. Har knappast överanvänt kängorna, så jag tycker det tyder på antingen bristande generell kvalité, alternativt på att jag haft det otacksamma nöjet att få ett så kallat måndagsexemplar. Kängorna inhandlades 2013.

Nå, vad har ni andra för erfarenheter när det kommer till detta? Har Lundhags tappat i kvalité sen man flyttade delar av produktionen till Portugal? Är Lundhags behjälpliga när det kommer till lagning och reparationer? Tacksam för synpunkter.

Mina Professional har haft stora problem med att sulan lossnat i framkanten och limmats om (gratis) av Lundhags i stort sett varje år sedan 2004!!!!

Sista gången fick jag betala för omliminigen MEN sedan dess sitter de fast. Borde ha varit före säsongen 2013 så kanske dina kängor ligger i skarven mellan nytt och gammalt lim.
 
Ok, det förefaller vara ett vanligt förekommande problem således. Jag är själv stark anhängare av skalprincipen - övertygad om att det överträffar fodrade varianter under längre turer i svenska fjäll och skogar, så det är lite synd att detta är en faktor som Lundhags verkar ha problem med.

Nåväl, återstår att kontakta Lundhags. Det får dock bli efter sommaren när alla äventyr är avklarade. Tack för alla givande svar förresten.
 
Har haft samma problem med mina Lundhags som varit tillverkade 2012 resp. 2014.

Kvalitén på Lundhags har gått ner ordentligt de senaste tio åren. Men det kan förklaras genom att man riktat in sig mot en ny, mer kapitalstark kundgrupp.

Personligen väljer jag att kalla kundgruppen för "fjällhipstern". Detta är individer som gör en tre till fyradagars vandring om året, antingen runt "Keb", eller Jämtlandstriangeln.
Årets övriga dagar förvaras det dyra Hillebergtältet och kängorna i garderoben.

För oss friluftsmuppar som använder grejerna på riktigt håller inte kvalitén måttet längre.

Om du har pengarna och kontakterna, gör man bäst i att skaffa ett par Jörnkängor. De motsvarar Lundhags kvalitet för tjugo år sedan. Ryktet säger att gubben uppe i Jörn snart skall gå i pension, och med detta kommer tillverkningen att upphöra. Eller så är man otrendig och skaffar sig ett par riktiga Nokian gummistövlar, som fyller funktionen väl.
 

avslutad210712

Gäst
Problemet är Lundhags har jagat miljö/arbetar-vänligt lim. Precis som bilndustrin jagat miljövänliga vattenbaserade lacker. En gång i tiden sydde man fast sulan men det är för dyrt idag.
 

avslutad210712

Gäst
Ödmjukast undrar jag om du antyder att ett par gummistövlar som passar foten väl inte skulle vara jämförbart med ett par skalkängor?

Eller antyder du att din stavning av gummistövlar, som är inkorrekt, är den riktiga?

Subtil ironi gör sig dålig i skrift. :)


Nej jag säger att gummistövlar inte går att ta av sig på dagen när man vill lufta fötterna OCH få på sig dem sen.

Sen tror jag att gummistövlar idag är halvt plaststövlar som spricker och är allmänt "skit"

Förr var gummistövlar just gummi och höll ett halvt liv

Gummi är dyrt. Plast är billigt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
flanell neopren & fukt; lunhags syncro, professional Kläder 1
Mathias PHS Lundhags Ranger vs. Professional? Kläder 10
jarmland Lundhags Professional High test? Kläder 11
j_felix Lundhags Professional Mid fråga Kläder 9
Sph1nx Lundhags Professional mid Kläder 19
jallejulius Lundhags Professional / Meindl Preformance Kläder 32
Maskros444 Broddar till Lundhags Professional? Kläder 2
Skeebum Lundhags Professional Kläder 3
plp Lundhags Professional hög eller låg? Fördel, nackdelar Kläder 2
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.