Lundhags och reklamation?

Så här ligger det till.

I juli köpte jag ett par byxor (Duved) för att ha på min fjällvandring. Efter redan ett par dagar så går sömmen i grenen upp och efter ett par veckor så märkar jag att min benficka har nötts sönder. I benfickan har jag enbart haft en kompass (silva ranger 15) med rundade kanter, och den har nötit hål på tyget, ej någon söm alltså.
När jag kommer hem och lämnar in dem till affären där jag köpt dem så skickar dem iväg byxan på relamation till Lundhags. Efter två veckor kommer byxan tillbaka med lagad söm i grenen men ingenting gjort åt fickan, för att det var en "reva" jag hade orskat.
Dem måste väl kunna skilja på en reva och nötning!?
Personalen i affären säger att han känner en sömmerska som kan ordna det där osv...

En såpass dyr byxa ska ju absolut inte nötas sönder efter bara två veckor!
Vad ska jag göra? Kan det hjälpa att JAG reklamerar byxan en gång till eller ska jag be butiken göra det igen?
Jag vill ju inte att den ska lagas taskigt av en sömmerska med annat tyg och liknande.

Tacksam för råd?
 
så häri?

Hade jag varit i dina byxor så hade jag kontaktat Lundhags per telefon eller i värsta fall mail.. Jag hade förklarat hela situationen precis som du gjorde i ditt inlägg. Skulle inte det fungera så ta kontakt med din konsumentvägledare hemma i din komun.

Jag har tidigare varit i kontakt med Lundhags i reklamationsärenden och jag har positiva erfarenheter..
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Reklamationer

Min erfarenhet av Lundhags och reklamationer är positiv. Jag hade en ryggsäck med ett trasigt blixtlås. För tillfället hade de inga reparatörer (semester) så jag fick hela ryggsäcken utbytt.

Skillnaden i mitt fall var att jag gjorde det direkt hos Lundhags i Järpen. Det kanske gör att de sätter sig in i situationen mer än genom en återförsäljare?
 
Konsument köplagen

KK-lagen säger;

När är varan "felaktig"?
För att lagen ska gälla måste varan vara felaktig. Det är den till exempel när:

- Det inte finns med nödvändiga anvisningar om montering, användning, förvaring och skötsel.
(Läs: man får inte ha kompasser i fickan...)

- Den inte är "lämpad för sitt ändamål", till exempel om ett regnplagg inte står emot regn eller fickor som inte går att använda som ficka...

- Säljaren inte upplyst dig om egenskaper eller användning och det har påverkat köpet.

- Varan är i sämre skick än du rimligtvis hade kunnat räkna med.

- Varan inte stämmer överens med reklamuppgifter som säljaren känt till (eller borde känt till).

Dina rättigheter vid fel;
Om varan är felaktig har du rätt att,

- Kräva att felet avhjälps eller att du får en ny, felfri vara. Det ska ske inom rimlig tid, kostnadsfritt och utan stort besvär för dig.

- Kräva ersättning. Säljaren har alltid rätt att avhjälpa felet genom att till exempel reparera varan. Erbjudandet om detta måste komma "utan uppskov", det vill säga så snart som möjligt. Reparationen måste ske inom skälig tid, kostnadsfritt och utan stort besvär för dig.

/Anders
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips