Lundhags kängor

Tänkte köpa mig ett par riktiga kängor för en gång skull. Tänkte mig ett par Lundhags Proffesional, funderar på om jag gör rätt. Är det någon som har något annat förslag i samma klass. Jag kommer använda dom mycket, både vid längre vandringar och vanliga dagar i naturen.
Var köper jag dom billigast?

Professional

Hej

Jag har ett par höga professional, den nya svarta modellen med vibramsula.

Fördelar: slitstarka, vattentäta med rätt underhåll, sköna och stabila.

Nackdelar: hala i vinterföre, svaga hakar (två av mina hakar på skaftet har gått av) känsliga för vilken läst du har (prova ordentligt) PS. kom ihåg att de krymper.

// Henke

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
d99majo; sa:
Tänkte köpa mig ett par riktiga kängor för en gång skull. Tänkte mig ett par Lundhags Proffesional, funderar på om jag gör rätt. Är det någon som har något annat förslag i samma klass. Jag kommer använda dom mycket, både vid längre vandringar och vanliga dagar i naturen.
Var köper jag dom billigast?

Om ditt val faller på den här typen av känga så tycker jag att du skall titta på Jörnkängan av flera olika anledningar, dom e billigare, bättre och man skall stödja de små tillverkarna som inte sålt sin själ till djävulen(hihi)... Som sagt läs lite recensioner och läs tidigare inlägg om Jörnkängan innan du gör ditt slutgiltiga val!

tyvärr så är det på detta viset, jörnkängan säljs inte i butik utan man ringer till dom och lämnar sina önskemål och fotuppgifter så får du en sko sydd till dina fötter enligt dina önskemål.

Jörnkängan: +4691610121

Alltså jag skulle jättegärna köpa ett par jörnkängor för det verkar vara den typ av känga jag vill ha.

Men jag känner att jag inte kan lägga ut 1500-2000 för en känga man beställer från ett litet företag i Jörn och sedan litar på att få rätt storlek och att få en känga som passar ens fot.

Jag har varit och provat 10-12 par kängor och hittat lundhags proffesional som passar mig perfekt. Hur vet jag att jörnkängan kommer passa lika bra?

d99majo; sa:
Jag har varit och provat 10-12 par kängor och hittat lundhags proffesional som passar mig perfekt. Hur vet jag att jörnkängan kommer passa lika bra?

Låter lite oroväckande, det är ganska vanligt att man köper Lundhags kängor som har "lite för nära passning". De kommer att krympa minst 1/2 storlek med tiden.

d99majo; sa:
Alltså jag skulle jättegärna köpa ett par jörnkängor för det verkar vara den typ av känga jag vill ha.

Men jag känner att jag inte kan lägga ut 1500-2000 för en känga man beställer från ett litet företag i Jörn och sedan litar på att få rätt storlek och att få en känga som passar ens fot.

Jag kan inte lämna dig några garantier, det enda jag vet är att jag aldrig hört någon klaga på Jörnkängan.. Å andra sidan sitter Lundhagarn som en skinnkeps så köpt dem!!

Tala med skomakarn

d99majo; sa:

När jag talade med skomakarn i Jörn så var det ok att lämna tillbaka kängor som inte passade alt byta till en annan strl så länge det rör sig om en standardmodell (specialbeställningar är förstås en annan sak).

Själv äger jag två par (ett par antifrys i standardutförande och ett par modell 96 standard) och är väldigt nöjd, särskilt med antifrys!

Men om Professional passar dig perfekt, slå till men kom ihåg att gå upp minst en halv strl eftersom alla cellgummikängor krymper lite (även Jörn).

Mvh,

J

Tack

Japp jag vet att de krymper. Har valt de lundhagskängorna som är 1 storlek större än de som sitter perfekt. Ska iväg och handla idag! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips