Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!!

Jag har också problem att välja storlek på Lundhagskängor. Jag har sedan tidigare ett par syncro high (optiläst, storlek 44), men vill ha ett par enlagers kängor i midhöjd och har tittat på vandra II mid (optiläst). Enligt Lundhags storlekstabell är jag en klockren 43:a och har provat vandramodellen i både 43 och 44. Båda räcker på längden, men 44:an är naturligtvis något rymligare.
Mina funderingar är följande:
Optilästen är något trång över fotryggen. Har någon erfarenhet av att vandramodellen formar sig efter ovansidan av foten med tiden?
Jag har storlek 44 i de flesta av mina vardags- och löparskor. Är det någon som köpt Lundhagskängor i en storlek mindre än normalt och inte ångrat det?
Jag har något knöliga (men ganska smäckra) fötter, vilket innebär att de kan anses breda. Formar sig cellgummibotten på Lundhagskängor efter utstickande fotknölar överhuvudtaget?
Jag är supertacksam för hjälp eftersom jag inte kan bestämma mig. Anledningen till att jag funderar på att ta den mindre storleken är att jag är ute efter en smidig känga. Jag provar kängorna med en tunn och en medeltjock ullsocka.
 
Jag har också problem att välja storlek på Lundhagskängor. Jag har sedan tidigare ett par syncro high (optiläst, storlek 44), men vill ha ett par enlagers kängor i midhöjd och har tittat på vandra II mid (optiläst). Enligt Lundhags storlekstabell är jag en klockren 43:a och har provat vandramodellen i både 43 och 44. Båda räcker på längden, men 44:an är naturligtvis något rymligare.
Mina funderingar är följande:
Optilästen är något trång över fotryggen. Har någon erfarenhet av att vandramodellen formar sig efter ovansidan av foten med tiden?
Jag har storlek 44 i de flesta av mina vardags- och löparskor. Är det någon som köpt Lundhagskängor i en storlek mindre än normalt och inte ångrat det?
Jag har något knöliga (men ganska smäckra) fötter, vilket innebär att de kan anses breda. Formar sig cellgummibotten på Lundhagskängor efter utstickande fotknölar överhuvudtaget?
Jag är supertacksam för hjälp eftersom jag inte kan bestämma mig. Anledningen till att jag funderar på att ta den mindre storleken är att jag är ute efter en smidig känga. Jag provar kängorna med en tunn och en medeltjock ullsocka.
Jag har skostorlek 38 eller 39. Trots att det alltid poängteras att vandringskängor ska vara stora i storlek så tog jag 38 på Lundhags. De var rätt enligt Lundhags tabell då jag mätte min fot och ffa satt de mycket bättre än 39! 39 var för stora för mig och kändes inte sköna, båda 38 och 39 var lite trånga över fotryggen, lika trånga faktiskt. Jag har nu gått med mina 38or flera promenader och tycker att de sitter och funkar bra. Jag är glad att jag inte valde för stora skor "för säkerhets skull" dock med reservation för att jag ännu inte har vandrat riktigt långt med dem.
 
Vardagsskor ett finger bakom hälen och inga tår i framkant, kängor två fingar bakom hälen och inga tår i framkanten fick jag lära mig av skomakaren, det har funkat även om fötterna blir bredare med åren.
 
Vardagsskor ett finger bakom hälen och inga tår i framkant, kängor två fingar bakom hälen och inga tår i framkanten fick jag lära mig av skomakaren, det har funkat även om fötterna blir bredare med åren.
Intressant, just detta. Men de större skorna (39) satt inte bra på mig. De kändes inte stabila. Vi får se om jag ångrar mig när jag gör en längre vandring på flera dagar men än så länge än jag nöjd med de tightare. Tror inte att jag har 2 cm till godo bak i hälen i dem.
 
Intressant, just detta. Men de större skorna (39) satt inte bra på mig. De kändes inte stabila. Vi får se om jag ångrar mig när jag gör en längre vandring på flera dagar men än så länge än jag nöjd med de tightare. Tror inte att jag har 2 cm till godo bak i hälen i dem.
Jag delar din upplevelse. Har absolut inga två fingrar tillgodo i mina uråldriga Jämtkängor. Då skulle jag inte kunna snöra ihop dem tillräckligt över mina ynkligt tunna vrister och mellanfötter för att de ska hänga med i sidled när jag kantar/skråar, inte glappa i hälen, eller hålla tillbaka foten i nerförsbackar så inte tårna slår i. Det hjälper ju inte med tåutrymme, om skorna sitter så löst att foten åker fram. Risken för hälskav ökar med hälglapp. För mycket sko framför tårna gör det svårare att "fronta" på små grepp i brantare terräng.

Men det viktigaste är att det blir helt enkelt onjutbart klumpigt med för stor skillnad mellan fot och sko. Lundhagskängor är ju inte direkt smidiga ens i rätt storlek; med två fingrars mellanrum skulle jag tappa ännu mer av den proprioceptiva återkoppling, som jag både behöver och njuter av, när jag vill röra mig smidigt i bergsterräng.

Lundhags skonumrering kalkylerar ju med att man ska ha plats för innersulor och flera strumplager. Mina Jämtkängor håller faktiskt samma skonummer som de flesta av mina vanliga skor - det skiljer ett halvt nummer i något enstaka fall. Och då har jag ändå dubbla innersulor i dem och klär mina fötter i minst dubbla ullfrottestrumpor av tjockaste sort.

Med det sagt: alla fötter är olika och man kommer inte ifrån att helt enkelt prova kängorna. Men kolla då inte bara utrymmet för tårna, utan fr a volymen kring insteget, för det är där skon måste sitta både skönt och responsivt. Det blir inte samma utfall för mina tunna hälsmala ankfötter, som för någon med höga fotvalv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
johanb.org Lundhags kängor på is och i sommarvärme Kläder 16
kjpil Lundhags kängor Kläder 12
snuffle Nya lundhags-kängor Kläder 1
d99majo Lundhags kängor Kläder 21
sanoj Kängor? Meindl, Rockport, Lundhags??? Kläder 8
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.