Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!!

Tack för suuuperbra info och tips!!! Ska följa råden och även kolla lite vad som gäller för nubuck. :D Verkligen STORT tack!

Uigeadail: Åh, härligt att höra! Hoppas det blir så bra för mig också! Som sagt, utefter hur de känns nu så bådar det gott. Känns hur bra som helst, lätta och mjuka. 😊
 
Nubuck blir blankt och slätt av fett och vax. Kommer se ut ungefär som vanligt läder. Det skadar inte att smörja in så vitt jag vet men om du vill behålla nubucklooken så är impregneringsspray det enda skydd jag känner till.
 
Från Lundhags sida (länk i inlägg nr 737 här ovanför):

Till kängor i nubuck finns Leather Wax från Toko som bibehåller den slipade, mockaliknande ytan, vill du ge dem absolut bästa skydd mot vatten smörjer du med vax för blankt skinn. Men då förlorar Nubucken sitt speciella utseende, och kan dessutom mörkna något.
 
För små ändå...

Hej!

Tänkte bara uppdatera er lite om hur det gått! Använde skorna vid 6 dagars blöt vandring längs Kerry Way på Irland (så vackert!). De kändes mjuka, lätta och bra på alla sätt och vis. Så jättenöjd med modellen! Men för små... Tusan! Storlek 41 var alltså inte rätt för mig. På platten gick det hur bra som helst, då kändes de lagom (och när man provar ett par skor hemma så är det ju just plant underlag man har). Men så fort jag gick nerför så slog tårna i...

Så tyvärr, har nu köpt ett par i strl 42 istället och hoppas kunna sälja mina storlek 41 på blocket. :(
 
Hej!

Tänkte bara uppdatera er lite om hur det gått! Använde skorna vid 6 dagars blöt vandring längs Kerry Way på Irland (så vackert!). De kändes mjuka, lätta och bra på alla sätt och vis. Så jättenöjd med modellen! Men för små... Tusan! Storlek 41 var alltså inte rätt för mig. På platten gick det hur bra som helst, då kändes de lagom (och när man provar ett par skor hemma så är det ju just plant underlag man har). Men så fort jag gick nerför så slog tårna i...

Så tyvärr, har nu köpt ett par i strl 42 istället och hoppas kunna sälja mina storlek 41 på blocket. :(

Och när du kommer tillbaka om 3 år, så har du beställt storlek 43!
 
Ni är ju inne och nosar lite på materialvalen hos lundhagskängorna nu, så jag passar på att kapa tråden eftersom jag inte har lyckats hitta bra svar i andra trådar.
Frågan är alltså: förutom styvheten i skaftet, vad är det annars skiljer enlagerskängor från flerlagerskängor? Påverkas vattentätheten? Jag står inför ett beslut att ev köpa nya kängor nu och då jag har gått i syncro innan så funderar jag på om man ska våga steget mot ett par smidigare och tunnare kängor.
 
Om du menar lundhagskängor, så är det det väl bara flerlager i själva skaftet? Och det påverkar inte vattentätheten, det är bara sömmar som kan läcka.
 
Hej Tiran!

Vad tråkigt att de blev för små 😕 Det är ju ett par riktigt bra kängor, så du får dem säkert sålda.

Lycka till!
 
Lundhagsskor

Jag har två par och har varit mycket nöjd tills jag lät skomakaren sula om skorna. Jag gick två mil i fjällterräng när sulorna började lossna i framhörnen. Skit! Kan man säga.
Mitt andra par har sömmarna gått sönder och är mycket välsmorda.
Vad kamrater jag träffat är de också missnöjda på kängorna. Kvalitén är inte som i forna dagar. Inget att rekommendera längre.
Nu blir det Jörnkängan istället.
Så här såg skorna ut efter fyra mil.
http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=23495&stc=1&d=1476729909
Ingvar
 

Bilagor

  • IMG_0763.jpg
    IMG_0763.jpg
    64.3 KB · Visningar: 1,332
Så kan det gå när folk utan verklig erfarenhet av fältförhållanden svarar i tråden. Syftar på tipsen om storleksval.
 
Trodde att det var ganska välkänt att man väljer två storlekar större jämfört med vanliga promenadskor vid köp av Lundhags `skalkängor´.

Det skall rymmas två tjocka sockar och en tunn syntetisk strumpa i kängan för att fukttransporten skall bli optimal.
 
Så kan det gå när folk utan verklig erfarenhet av fältförhållanden svarar i tråden. Syftar på tipsen om storleksval.

Jag har två par och har varit mycket nöjd tills jag lät skomakaren sula om skorna. Jag gick två mil i fjällterräng när sulorna började lossna i framhörnen. Skit! Kan man säga.
Mitt andra par har sömmarna gått sönder och är mycket välsmorda.
Vad kamrater jag träffat är de också missnöjda på kängorna. Kvalitén är inte som i forna dagar. Inget att rekommendera längre.
Nu blir det Jörnkängan istället.
Så här såg skorna ut efter fyra mil.
http://www.utsidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=23495&stc=1&d=1476729909
Ingvar

Vilken skomakare............Lundhags?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
johanb.org Lundhags kängor på is och i sommarvärme Kläder 16
kjpil Lundhags kängor Kläder 12
snuffle Nya lundhags-kängor Kläder 1
d99majo Lundhags kängor Kläder 21
sanoj Kängor? Meindl, Rockport, Lundhags??? Kläder 8
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.