Lundhags Este Jacket - impregnering

Tänkte höra om det är någon som har impregnerat sin este jacket eller jacka av liknande material (Material: 65 % Polyester/35 % Ekologisk bomull.) med framgång?

Jag vill inte att jackan ska bli en plastbit utan bara lite mer resistent. Är det bara köpa första bästa impregneringsspray för bomullsblandningar eller har ni några speciella tips?

Tack!

Vax?

Nu känner jag inte till just den jackan, men du nämner 65/35 polyester/bomull, så då pratar vi typ "G1000"-tyg..? :)

Jag preggar mina 65/35-kläder med vax!
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16717&plats_id=1454

Funkar strålande för mig. Du väljer själv hur många lager du lägger på, jag använder mina kläder till ganska grov bushcraft så jag kör 3-4 lager, som jag värmer in med hårtork. De blir lite stela, ja, men vattentätheten väger upp :)
Men, som det står i länken, det ska visst funka bra att lägga på ett lager och köra i 'turktomlaren' ;) då ska de ju bli mjukare. Jag har dock inte provat det.

Lycka till!
(",)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Inhandlade en allround impregneringssprej på NK och har precis testat det på en gammal everest jacka - väntar på att den ska torka! Det kändes förnuftigt att prova på ett gammalt plagg först.

Det ska tydligen gå bra att använda på i princip alla material och föremål, funkar den bra så får nog tältet en omgång också :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips