Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp??

elojanne; sa:
Jag överväger starkt att genast som de nya skridskorna anländer borra ett par (till och med 3-4) hål genom profilen och skenan och dra ihop det hela med syrafasta M4 bultar och nylock muttrar. Antagligen kan jag efter detta ingrepp inte reklamera mer ifall de skulle gå sönder på nytt men hellre har jag ett par skridskor som säkert håller än ett par som "kanske" håller men går att reklamera. Mitt förtroende för dessa grejjer (och pikstavar för den delen) är för tillfället INTE på topp, trots försäkran om hög kvalitet, och det känns absolut inte bra att ge sig ut på en lång tur i ytterskärgården med skridskor som "kanske" håller.....

Janne Elo
Finland

Om du gör så får dina skridskor en brist dom inte hade förut: det blir lite tyngre att åka med dem i snö som når upp till fotplattan. Är snön torr är skillnaden nog inte så stor, men i blötsnö kan snön i värsta fall klegga fast och göra åkningen mycket tung.

Jag råkade själv ut för något liknande med ett par Isvidda-skridskor för några år sedan:

skridsko-isvidda2.jpg


Jag hade inte skruvat några extraskruvar i dem, men som man ser på bilden så går bakre fotspännet ner en aning under fotplattan. Detta räckte för att kramsnön på isen skulle klegga fast i det som satt under fotplattan, och jag blev tvungen att stanna kanske var 10-20:e meter för att peta bort all kramsnö som fastnade där och bromsade mycket effektivt.... :-(

Om man vill åka i snö som kanske är lite blöt, då är det viktigt att det inte finns något som sticker ut eller några andra ojämnheter under fotplattan.


[Ändrat av pausch 2007-01-26 kl 11:44]
 
pausch; sa:
Om man vill åka i snö som kanske är lite blöt, då är det viktigt att det inte finns något som sticker ut eller några andra ojämnheter under fotplattan.


[Ändrat av pausch 2007-01-26 kl 11:44]

Om man nitar borde det problemet kunna minimeras helt eller till största delen, eller?
 
Jonas.O; sa:
pausch; sa:
Om man vill åka i snö som kanske är lite blöt, då är det viktigt att det inte finns något som sticker ut eller några andra ojämnheter under fotplattan.

11:44]

Om man nitar borde det problemet kunna minimeras helt eller till största delen, eller?

Ja - om delarna som trots allt måste sticka ut lite minimeras och ges rundade ytor (fila gärna lite på ev. skarpa kanter, framför allt de i framriktningen). Det borde bli mycket bättre än 4mm skruvar med rejäla muttrar.
 
pausch; sa:
Om du gör så får dina skridskor en brist dom inte hade förut: det blir lite tyngre att åka med dem i snö som når upp till fotplattan. Är snön torr är skillnaden nog inte så stor, men i blötsnö kan snön i värsta fall klegga fast och göra åkningen mycket tung.


Bra poäng , det skall jag ta i beaktande. Måste bara fundera på alternativa material för nitarna. Aluminiumnitar är kanske onödigt mjuka, koppar kanske bättre, stål rostar. Vet inte om det finns syrafasta nitar men det går förstås att tillverka av rundstav.

Borrningen kan ju, som konstaterats, vara ett problem men det lär ska finnas specialborrar för ändamålet.

Kunde ju också tänkas att man kunde svarva till specialbultar + muttrar som inte sticker ut så mycket och därmed uppnå samma resultat.

Janne Elo
 
elojanne; sa:
Aluminiumnitar är kanske onödigt mjuka, koppar kanske bättre, stål rostar. Vet inte om det finns syrafasta nitar men det går förstås att tillverka av rundstav.

Borrningen kan ju, som konstaterats, vara ett problem men det lär ska finnas specialborrar för ändamålet.
Janne Elo

Jag skulle kolla med ngn båtsporthandel, där finns mkt syrafast material.

Folk har ju sågat och kapat skenor tidigare enligt flera trådar här på utsidan.

Ngn som vet om härdningen är homogen för hela skenan?
 
pekvirk; sa:
Jab har haft normala bultar/muttrar många år, inga problem med snö eller något annat.

Hur långt ned sitter de på skridskon? (vad är det för skridskor) På Delta/T-Erminator skulle de sitta rätt långt nere, typ halvvägs ned. Jag är lite fundersam till om de verkligen kommer att ställa till med så mycket besvär, speciellt om man slipar ned dem/svarvar till ändorna för minskat motstånd. Jag kan tänka mig att i situationer då man hamnar på dubbelis är den ökade bredden en nackdel då den säkert bromsar mer effektivt än en slät skena. Jag hade liknande problem med mina tidigare Free Heels kompositskor eftersom de var betydligt bredare i de nedre partierna än tex. skyllermarks blå eller liknande vilket gjorde att jag nästan föll framstupa på dubbelispartier som andra gled igenom.

Janne Elo
 
Jonas.O; sa:
Hej,
ngn som vet/har erfarenhet om hur det fungerar och vad som krävs för att borra genom den härdade skenan?

Det går med en tandläkarborr. Antar att det finns liknande borrar att köpa i en välsorterad järnhandel. Har för mig att Bosse Gustavsson (boe skates) gett exempel på en borr som klarar detta i en tråd för flera år sedan.

Thure
 
pekvirk; sa:
elojanne; sa:
pekvirk; sa:
Jab har haft normala bultar/muttrar många år, inga problem med snö eller något annat.

Hur långt ned sitter de på skridskon? (vad är det för skridskor) På Delta/T-Erminator skulle de sitta rätt långt nere, typ halvvägs ned. Jag är lite fundersam

Janne Elo

De är 29mm från isytan(mitten av bulten), standard 4mm.

Ursäkta, jag skrev fel, de är bara 24mm från isen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
Onsala-Magnus Bindningsalternativ Lundhags EXA Långfärdskridsko 3
Brune Omkonstruktion av Lundhags Norröra räddningslina Långfärdskridsko 15
fairgeek How to get sns binding on Lundhags t-skate? Långfärdskridsko 1
awistran Lundhags fleet Långfärdskridsko 4
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
Berges Lundhags Domintor NIS Långfärdskridsko 4
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
MartinOhlin Lundhags återkallar skridskopiken ”Core” Långfärdskridsko 0
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
Joakim Ambrosson Lundhags Dominator NIS Långfärdskridsko 1
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
joask202 Frågor om: Lundhags X-Arc Långfärdskridsko 0
Anders.Appelqvist En bra sak med Lundhags skridskor! Långfärdskridsko 5
Anders.Appelqvist Lundhags Dominator Långfärdskridsko 0
steos säkerhetssele Lundhags EXA jacket Långfärdskridsko 2
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
lq Lundhags Nordic: + / - Långfärdskridsko 0
marcusdk Strl Lundhags/Almgrens snabb !! Långfärdskridsko 14
Freddebergström Lundhags Nordic, fördelar/nackdelar? Långfärdskridsko 3
coolmanq Hur tar man bort vikten på Lundhags Pikstav vector? Långfärdskridsko 4
petmeu Modifiera Lundhags Nordic Långfärdskridsko 1
david-d Is Lundhags stopping production of skates? Långfärdskridsko 1
Trilla lundhags snabb med löshäl? Långfärdskridsko 1
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
L.A. hur är lundhags cruise? Långfärdskridsko 1
Wisentdual Lundhags X-Pro och X-Arc Långfärdskridsko 8
Anders.Appelqvist Glapp, Lundhags duo som grundämne... Långfärdskridsko 3
tiddelipom Ny skridskorygg från Lundhags? Långfärdskridsko 27
oberg_niklas Lundhags cruise Långfärdskridsko 1
europa12 Lundhags multi skate. Långfärdskridsko 2
ABL Lundhags Multiskate vs Duo !? Långfärdskridsko 1
thureb Lundhags T-Erminator Långfärdskridsko 40
erakopk Lundhags pikstav, fästa ihop Långfärdskridsko 5
Jonas.O Lundhags pikstavar Långfärdskridsko 5
mistral Lundhags Professional Mid Långfärdskridsko 6
duvillno Lundhags Cruise Långfärdskridsko 6
sandwichman Är Lundhags Multiskate bra? Långfärdskridsko 3
ajn Ny pik från Lundhags? Långfärdskridsko 5
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
mikaelb Fungerar skridskor för kängor (ex Lundhags Multiskate) Långfärdskridsko 1
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
Brune Ny skridsko från Lundhags Långfärdskridsko 2
Henrik79 Lundhags Multiskate Långfärdskridsko 1
Kajsa2 Lundhags SVARTLÖGA Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.