Lund till Finnspång

Hej funderar lite på att vandra från Lund upp till min pappas sommarstuga i Östergötland i närheten av finspång i sommar och undrar om någon kan rekomndera leder och liknande så man slipper gå på landsvägar.
Även rekommendationer på platser man kan hitta mer info om sådant.

Hur långt borde man kunna gå på en dag vad för typer av kartor man borde ha och annan utrustning som är bra.

Detta är en spontan tanke jag fick nyligen och behöver göra lite efterforskning på tid det skulle kunna ta och hur korkad idén kanske är.

Sträckan är på ca 423 km
Kan också tänka mig att åka ngn stanna att starta ifrån "hoppa" mellan olika leder.

Tacksam för alla typer av idéer!

Ha det gott!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tar tillfället i akt än en gång att dumpa min bild på alla vandringsleder som finns.

2b93f4ae446ac2038f42252f1c14ffb4.jpg

Jag har en del kartor till mobilen från Trelleborg upp till Jönköping, säg till om du vill ha. Jag skulle säga att du klarar dig på mobilkartor om du har med ett extrabatteri och inte slösar mobilbatteri varje dag.

Här finns en översiktskarta på Europalederna genom Sverige:
https://www.svenskaturistforeningen.se/uploads/2016/02/europaleder-sve-pdf.pdf

Hur får man tag på denna kartan? har funderat på att införskaffa en solcells laddare bla. men en power bank är ju också värt i detta fall.

Tackar!

Vandringsplanering

Ytterligare en (grov) sammanställning av vandringsleder i Sverige hittar man här.

Länskartan (m.fl. liknande) innehåller en hel del vandringsleder.

Mer detaljer om leder och möjlighet till gpx-nedladdning finns på Traildino.

Jag tar tillfället i akt än en gång att dumpa min bild på alla vandringsleder som finns.
Tufft alla leder i Lantmäteriets öppna data, tyvärr är de inte så bra på att hålla lederna uppdaterade, det finns flera leder som inte är med där, ex dalkarlsvägen.

Har du tittat på osrm? Den borde gå att använda med LMs data.

AWESOME! har letat efter något sådant här ända sedan jag hamnade i skåne, kanske inte överdrivet aktivt. Hur fick du tag i denna?
Har du tittat något på openstreetmap? vandrings- och cykellederna är ganska kompletta i Skåne.
Tyvärr använder inte ruttplanerarna dem helt ännu

På hitta.se appen friluftsläge kan man se större vandeobgaleder på relativtöverskådlig utzoomnibgsnivå - i form av röda streck

Man kan importera det till lämpligare kartprogram tex Galileo

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips