Luftmadrass och kall mark?

Jag skall på Mc semester upp till bla Nordkapp i sommar. Vi skall tälta hela vägen.
Det är så att jag använder mig av en luftmadrass att sova på. Nu var det en kamrat som påstod att om det är kallt på marken blir det görkallt att sova på luftmadrass, stämmer det?
Jag trodde man var isolerad och upplyft från marken iom man ligger en bit över marken.
Om det bli kallt i så fall vilka temperaturer börjar det bli jobbigt?
 
Det är ett högst relevant påstående som din kamrat kom med. Visst är det sant att du ligger upplyft och isolerad från marken men då en luftmadrass består av stora luftceller med tunna väggar mot marken och omgivningen så kommer luften i madrassen att hålla ungefär samma temperatur som marken den ligger på.
Jag skulle gissa att det är på grund av kylan som Exped har tagit fram luftmadrasser som är fyllda med dun eller syntetmaterial.
Min sambo använder Expeds luftmadrass UTAN fyllning. Den är graderad till +10 grader men hon använde den vid senaste fjällvandringen där nattemperaturen gick ner till +2-3 grader utan att uppleva det som kallt underifrån. Hon är dock inte speciellt frusen av sig ska tilläggas.
 
Ja sedan är det luriga ju trögheten i marken, det kan ju vara minus i luften ändå vara varmt i backen, och omvänt varmt i luften och kallt i backen.
Man ditt svar gav ändå lite vägledning, jag får väl ta med typ Biltemaliggunderlag att ha under om det kniper.
 
Jag har också använt mitt exped luftmadrass utan fyllning på fjällvandring o det har funkat fint. Ibland har jag med ett vanligt tunt liggunderlag som extra, funkar då även bra att sova på snö med (fast jag skulle inte ta med det på några längre vinterfärder). Det vanliga liggunderlaget använder jag som sittunderlag när jag sitter ner också, så det känns ändå som en vettig grej att ha med.
 
Du kommer ha en tur med stora temperaturvariationer. Rekommenderar att du skjuter på dygnet en aning och planerar din tältplacering så att du får en liten temperaturputt från eventuell morgonsol när du ska upp. Vägarna är också tomma eftersom alla turister går och lägger sig vid åtta. Det är då vi med två och tre hjul har det som bäst. Ljust är det redan här uppe dygnet runt. Nattkylan gör att en luftmadrass sjunker ihop en aning. Ta en bit liggunderlag och lägg på tvären under stussen på er bägge samt där du ska sitta i tältet. Det är inte helt sällan man annars vaknar okomfortabelt nära marken. Annars ser jag inte att du borde få några problem utom möjligen vid camping över trädgränsen.
 
Luften isolerar ju nog, men det är luftens rörelse inne i madrassen som orsakar problemen, därför används dun eller syntet (Exped), eller mellanväggar (Thermarest) som hindrar luften från att cirkulera. Skulle man sova helt stilla skulle en enkel luftmadrass isolera rätt bra.

Et budgetalternativ (om man har utrymme) är att kombinera den bekväma luftmadrassen med ett billigt cellplastunderlag.
 
Eftersom det är på sommaren har du ett värmemagasin i marken som du desutom kapslar in me
ett tält.

Vår får man planera in som vinter underlaggs/sovsäcksmässigt i stora drag - då kapslar man ju in en bit mark me tjäle me tältet..

Däremot kan man köra med sommargrejer en bra bit in mot hösten då man har markvärme.
Jag har kört med 5mm cellplast underlag och +12 säckar långt in i november - då har det varit flera minus utanför tältet men jag har haft väldigt mycket varmare inne i tältet då markvärmen strålat.
 
Det var sommartid kamraten frös i sin sovsäck på luftmadrass.
Vi (5 st) skall köra utefter finsk/ryska gränsen (grusvägar) upp till Kirkenäs och därefter Nordkap och ga postvägen mellan Alta och Kautakeino, därefter kör vi ner genom Norge så det blir i bland över trädgränsen, men om vi sover just där vet jag inte.

Jag är tacksam för alla svar, bra med folk som vet, jag tar med mig ett liggunderlag för säkerhets skull.
 
Där uppe kan sommarsäck vara fel även sommartid , markylan kan ligga kvar länge

Inte alls ovanligt med nollnätter ända ned mot Haparanda ens om det blåser från norr och så och utan varm mark så går det inte med underdimesnionerad säck.

Nu kan ni ju för att spara in på sovsäcken ha med underställ och flecceställ också.
Dessa kan ju vara bra och ha när ni kör vissa dagar men även användas för att få en sån där +12 säck att fungera vid lite mer extremare lägen.
 
Haha den är rätt fett overkill - skulle räckt me råge o -5 an - men de e bara till o köra täcke me den för o slippa brinna
 
Yes, att ha ett vanligt cellplast-liggunderlag under luftmadrassen är en mycket bra idé! :)

(Jysk har (eller i alla fall hade) ovanligt lätta och ovanligt tunna sådana för 50 kr, kanske något att ha? Eller motsvarande från t.ex. Biltema, tar mer plats men går att sova som det är också, om man vill).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UnderEnTarp STOR och BRED luftmadrass Bo och sova 11
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
anatomi Luftmadrass till den storväxte Bo och sova 2
La Fleur Handpump till luftmadrass? Bo och sova 3
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
dabac Thermarest eller luftmadrass? Bo och sova 21
jamo Punkaspray i luftmadrass? Bo och sova 8
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
Jocka Liggunderlag eller luftmadrass mot backen? Bo och sova 19
greendanger Hal luftmadrass Bo och sova 8
...Uffe... Luftmadrass ? Bo och sova 9
mks Underviktig sovsäck = kall sovsäck? Bo och sova 6
daniel80 Fuktig (=kall) Haglöfs Camplite Bo och sova 1
P.D Är denna sovsäck för kall ? Bo och sova 9
Ulltand2 Bra underlag/mark för pemanent tält? Bo och sova 18
nurmiranta Hitta vem som äger mark? Bo och sova 7
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
AnneliK Tält lämpligt för hård mark? Självstagande? Bo och sova 8
LottaD Tältråd: Jack Wolfskin, Liberty eller Vaude, Mark? Bo och sova 2
braindead Köpa mark/ödetorp i väglöst land. Bo och sova 10
mamawi VAUDE MARK 2 Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.