Dubbla liggunderlag

Jag har en Bergans liggunderlag 14mm som känns varm direkt när man lägger sig på den. Sen har jag en oisolerad luftmadrass med 7separata "rör" vilket jag tycker är bra då jag kan fylla de längst ut mer än de övriga och på så sätt håller mig lättare på madrassen då den blir lite skålformad. (lite mer jobb att fylla o tömma separata "rör" men väldigt bekvämt att sova på så det extra arbetet det blir tar jag gärna)

Om jag använder båda madrasserna tillsammans så gillar jag ha Bergans underlaget överst då den är också mindre hal, man glider inte på den, och att den känns varmare.

Nu till frågan jag har till de erfarna:
På vintern när marken är frusen (vindskyddet med sin trägolv är kall) ska jag ha den isolerande Bergans underlaget under eller ovanpå luftmadrassen (luftmadrassens enda uppgift är att det blir mjukt att ligga)
 
Eftersom din luftmadrass inte är isolerad blir den lika kall som den omgivande temperaturen. Din kropp försöker värma upp den men då isolering fattas reflekteras ingen värme tillbaka till dig.
Det är som att ha en skaljacka närmast kroppen med förstärkningsplagg utanpå jackan.
Jag har testat din kombo med cellplast underst i tält och med cellplast överst och skillnaden var som natt och dag. Cellplast överst, närmast kroppen är överlägset. 1,4 mm cellplast har en mycket bra isoleringsförmåga, nästan i klass med dunisolerade liggunderlag.

//tz
 
Cellplast lägger jag överst även på vintern. Med frusen mark och ett par minusgrader hade nog jag varit kall med 15mm cellplast och luftmadrass, men det är individuellt.
 
Rättelse: skrev att 1,4 mm värmer i klass med dunisolerade liggunderlag.
Det skulle självklart vara 14 mm. Nu när det kom på tal - är det någon som känner till vilket R-värde ett cellplastunderlag kan tänkas ha? Finns ju lite olika tjocklekar. ~7 mm, ~15 mm och ~20 mm är väl de vanligaste. På vintern har jag själv med fördel ett cellplastunderlag underst mot marken men då med ett dunisolerat liggunderlag överst pga det blir lite mjukare.
/tz
 
ultralightoutdoorgear redovisar R-värde för liggunderlag.
1,4cm evazote 0,35
syntefylld madrass 0,58(rek -6 Celsius)
dunmadrass 1,04
Man behöver alltså 3 st evazote för att få lika bra isolering som en dunmadrass.
Förvånade hur dåliga vanliga liggunderlag är.
 
ultralightoutdoorgear redovisar R-värde för liggunderlag.
1,4cm evazote 0,35
syntefylld madrass 0,58(rek -6 Celsius)
dunmadrass 1,04
Man behöver alltså 3 st evazote för att få lika bra isolering som en dunmadrass.
Förvånade hur dåliga vanliga liggunderlag är.

Det som du har redovisat är inte R-värden.

Tittade på Thermarests hemsida och fick följande R-värden för deras cellplastunderlag:

Z-shield R-value 1,5 (1cm tjock)
RidgeRest Classic R-value 2,6 (1,5cm tjock)
Ridgerest SOLite R-value 2,8 (1,5cm tjock)
Ridge rest Solar R-value 3,5 (2cm tjock)

Mkt bra R-värde på Solar som till och med är lite högre än NeoAir XLite med R-värde 3,2 och är specad för -4 grader celsius.

I praktiken tycker jag att ett cellplastunderlag på 1,4cm lätt klarar -10 och var inte orsaken till att jag bytte till ett i dun (provade till och med att ha dubbla "cellissar"). Jag med mina +100kg klarar inte av hårdheten då jag vaknade var 5:e minut för att vända mig på natten. Nu med 9cm liggunderlag, sover jag nästintill lika gott som hemma i sängen. Självklart ett plus att det även tar mindre plats i packningen. Minuset är att det väger dubbelt så mycket. Allt är kompromisser...

/tz
 
ultralightoutdoorgear redovisar R-värde för liggunderlag.
1,4cm evazote 0,35
syntefylld madrass 0,58(rek -6 Celsius)
dunmadrass 1,04
Man behöver alltså 3 st evazote för att få lika bra isolering som en dunmadrass.
Förvånade hur dåliga vanliga liggunderlag är.

Isoleringsförmågan beror på mängden (tjockleken) stillastående luft som liggunderlaget kan binda. Att ett liggunderlag som är 1,4 cm inte värmer lika mycket som dunmadrassen som är 7 cm(?) tjockt är inte speciellt konstigt. Snarare visar det på att evazote har samma isolerande förmåga, om inte bättre, per cm i tjocklek som dunmadrassen.

Den stora tillkortakommandet för cellplast i förhållande till uppblåsbara underlag är vikten och packvolymen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
falken16 dubbla liggunderlag ?? Bo och sova 4
niking Hopknäppningsbara dubbla vanliga liggunderlag i XL? Bo och sova 2
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
Glännman Dubbla sovsäckar i olika material Bo och sova 7
flanell hur funkar dubbla tunna ist för en tjock sovsäck Bo och sova 37
Karpaterna.se Dubbla sovsäckar -> vintersäck Bo och sova 17
Razzle-Dazzle Dubbla sovsäckar Bo och sova 2
ekunwod Dubbla sovsäckar igen Bo och sova 4
stefan77p Dubbla sovsäckar? <komforttemp> Bo och sova 10
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.