Loopen på baksidan av selen?

För det första> säkra alltid via säkringsöglan!
För det andra> Vore det inte väldigt väldigt opraktiskt att säkra bakom ryggen?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
använd inte!

Jag använder på sin höjd min till att hänga kritpåsen i.. Att säkra i den skulle jag verkligen inte rekommendera.. Inte heller att säkra sig själv på standplats...
Även om det håller (vilket jag inte vet något om) så lär man bli rejält klämd runt midjan vid ett andremans fall...

-Keep it simple and climb safely

Är den godkänd för säkring? Den ser lite tunn ut på min sele, men liknar i övrigt en säkringsögla.

Noen seler har en loop bak med full styrke, f.eks noen Mad Rock og Black Diamond modeller. Mens andre bare har en liten loop til å feste kalkposen i.

Sjekk nøye hva som gjelder for akkurat din sele.

Mjo, den kanske bara är till för att släpa med sig grejjor? På min BD-sele ser den ut som en säkringsögla av halv tjocklek ungefär.

Det brukar ju helt enkelt följa med diverse papperslappar med selen där det står vad t ex looparna tål och även vad de är avsedda för.

Har aldrig sett en sele med utrustningsloop som inte har en liten lapp där det står INTE GODKÄND FÖR SÄKRING (på valfritt språk). Loopen på min sele är godkänd för att dra 15 kg utrustning i, säger sig självt att man inte ens vill försöka sig på någon säkring i den.

Däremot finns det ju selar som har två säkringsloopar på framsidan som båda är godkända för säkringsarbete. Oftast en tjock "vanlig", och en smalare (dock ej svagare) i dyneema i annan färg som man t.ex kan använd för självsäkring.

Har aldrig sett en sele med utrustningsloop som inte har en liten lapp där det står INTE GODKÄND FÖR SÄKRING (på valfritt språk). Loopen på min sele är godkänd för att dra 15 kg utrustning i, säger sig självt att man inte ens vill försöka sig på någon säkring i den.

Däremot finns det ju selar som har två säkringsloopar på framsidan som båda är godkända för säkringsarbete. Oftast en tjock "vanlig", och en smalare (dock ej svagare) i dyneema i annan färg som man t.ex kan använd för självsäkring.

Nu gällde frågan nog inte en vanlig utrustningsslinga utan den betydligt kraftigare kraftiga loopen längst bak på vissa selar. "Haul loop" brukar den kallas på engelska, vilket kanske ger en fingervisning om vad den är tänkt för...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips