Loopen på baksidan av selen?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hissöglan bak på selen är till för att släpa upp ett extra rep, som ofta används för att hissa upp packning, därav namnet. Den väl tilltagna styrkan är för att den inte ska ryckas loss om detta rep fastnar, vilket en vanlig fjuttig utrustningshängare lätt gör.
Den är inte till för att hänga kritpåsen i och alla de som är mån om sin image på klättergymmet gör bäst i att inte ha kritpåsen i en skruvkarbin i hissöglan, inte helt coolt...

Jag har ett par gånger kopplat in mig till standplatser i hissöglan bak på selen. Det har varit riktigt dåliga standplatser, typ isyxa i snö eller ensam halvdan kil, där jag för att bättra på oddsen något kopplat in standen bak på selen med sträckta självsäkringar, kopplat bromsen i öglan fram och sedan sparkat ner stegjärnen i snön ordentligt för att kunna hålla emot med benen. Detta lär jag dock inte ut på grundkurser...

OT: När det gäller dåliga stand är ju de rätt trista. Dock är det ju när man ska vidare från dem som det är läskigt (innan det börjar finnas mellansäkringar), när man tar upp en andreman är det ju i praktiken rätt tillräckligt om man har bra plats för fötterna. Inte så att det är direkt helt OK, men faktum är att jag aldrig bromsat nåt andremansfall så att jag egentligen belastat standplatsen (säkringarna), benmusklerna brukar räcka även till andremän i min egen viktsklass.
Sen är det förstås en annan sak om den som står och säkrar andremannen är sisådär 30-40 kg lättare, eller om det inte är en bra hylla att stå på... Snö är förstås också en opålitlg grund.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips