Logistikfrågor inför semester i Skåne

Hej!
Jag och min sambo har tänkt cykla i Skåne. Tanken är att cykla på Österlen men några detaljerade planer har vi inte ännu.

Vi bor i södra norrland och funderar just nu på bästa sättet att ta oss och ev. cyklar till Skåne (vi har inte tänkt cykla dit).

Vi har en leasingbil utan dragkrok eller reling/rails och det är inget enormt lastutrymme i övrigt.

Några alternativ vi funderat över:
  • a. Ta bilen ned till exempelvis Kristianstad och skicka våra cyklar med Bussgods (2*710 kr verkar det kosta med Bussgods)
  • b. Ta bilen ned och hyra cyklar någonstans i närheten av Österlen (såg att man kunde hyra för ca. 600 kr i Ravlunda)
  • c. Köpa någon form av bakluckemonterad cykelhållare (för 2 cyklar) och köra hela vägen med cyklarna på bilen
Nu har jag några frågor kopplat till detta. Kanske finns det någon här med bra råd eller information.

1. Om vi tar alternativ a så behöver vi få tag på kartonger för cyklarna. Såg i en tråd på happyride att man brukar kunna få tag på stora kartonger på cykelbutiker. Är det någon som kan bekräfta att så är fallet? Har ni hämtat från t.ex. XXL eller motsvarande?

2. Är det någon som har tips på bra uthyrare i området kring Österlen? Alltså baserat på egna erfarenheter. Jag har googlat och stött på några alternativ men skulle vara bra att höra om folks erfarenheter också.

3. Jag har googlat runt lite efter bakluckemonterade cykelhållare men hittar inte riktigt någon som jag klart och tydligt kan se passar vår leasingbil (SEAT Leon 2018, ej kombi). Har läst en del om att alla hållare inte passar på alla bilar osv. När jag använde Thules egna köpguide så fanns ingen rekommenderad produkt. Är det någon här som har några råd kring detta?

4. Oavsett hur vi gör med våra cyklar så har vi tänkt bila ned till Skåne. När vi väl är på plats behöver vi parkera bilen någonstans. Exakt hur länge vet jag inte nu men det handlar om kanske 1 v eller till och med längre. Har ni tips på någon gratis parkeringsplats? Eller åtminstone billig.

Jag tar tacksamt emot alla råd och såklart även om ni har tips på rutter eller omistliga sevärdheter och upplevelser!
 
VI har cyklat guidad tur med Adam på ravlundacykel med hyrda cyklar där och är mycket nöjda. Bra mountainbikes, trevlig guidning och väldigt service minded (hämta/lämna cyklar).
Jag hade hyrt cyklar på plats, istället för att skicka egna så långt.
Gratis parkering 1 v på Österlen låter som en svårare ekvation. Jag hade nog kollat ställplats för husbilar eller kollat om man får parkera billigt hos någon campingplats. Berätta att bilen bara ska stå och att ni inte behvöer faciliteterna så får ni kanske bra pris. Många gratis-ställen har max 24h P.

/Patrik
 
Och skulle man bli trött på att cykla så får man ta med cykel gratis på pågatågen hela sommaren. Och turtätheten är som regel god (minst 1 gång i timmen på de fle6dta linjer)!
 
Och skulle man bli trött på att cykla så får man ta med cykel gratis på pågatågen hela sommaren. Och turtätheten är som regel god (minst 1 gång i timmen på de fle6dta linjer)!
Dock är det lite sparsamt med tåg på just Österlen, förutom museijärnvägen med ångtåg. Vet inte om den kör i sommar.

/Patrik
 
Så vitt jag vet kör inte museumsjärvägen offentliga turer i sommar.
Men med pågatåg kommer man gladeligen till Ystad, Tomelilla, Simrishamn och alla mellanliggande stationer (och jag vet att Ystad inte räknas till "riktiga" Österlen, men är mycket väl värt ett besök i alla fall!)!
 
Så vitt jag vet kör inte museumsjärvägen offentliga turer i sommar.
Men med pågatåg kommer man gladeligen till Ystad, Tomelilla, Simrishamn och alla mellanliggande stationer (och jag vet att Ystad inte räknas till "riktiga" Österlen, men är mycket väl värt ett besök i alla fall!)!
Så vitt jag vet kör inte museumsjärvägen offentliga turer i sommar.
Men med pågatåg kommer man gladeligen till Ystad, Tomelilla, Simrishamn och alla mellanliggande stationer (och jag vet att Ystad inte räknas till "riktiga" Österlen, men är mycket väl värt ett besök i alla fall!)!
RÄTTELSE:
Museumståget kör vissa turer, men enbart mot förköpta blljetter. Se hemsidan Skånska Järnvägar.
 
Cykelkartonger brukar gå att få tag på. Kanske kan vara smart att inte vänta med det till fem minuter innan man ska åka så klart.

Sen så finns det ju takräcke till SEAT Leon också om man vill lösa det på det sättet. Eller finns det någon anledning till att ni inte vill sätta på det? Det skulle varit mitt val.

Det går att parkera nästan var som helst i Skåne i närheten av en tågstation. Finns säkert någon gratisparkering i Kristianstad, annars kolla någon av småorterna med tåg runtomkring (Vinslöv, Önnestad...) där det inte är några problem att stå. Det är inga problem med cykel på Skånetrafikentåg om man tycker att det är för långt från där man vill börja cykla.
 
Cykelkartonger brukar gå att få tag på. Kanske kan vara smart att inte vänta med det till fem minuter innan man ska åka så klart.

Sen så finns det ju takräcke till SEAT Leon också om man vill lösa det på det sättet. Eller finns det någon anledning till att ni inte vill sätta på det? Det skulle varit mitt val.

Det går att parkera nästan var som helst i Skåne i närheten av en tågstation. Finns säkert någon gratisparkering i Kristianstad, annars kolla någon av småorterna med tåg runtomkring (Vinslöv, Önnestad...) där det inte är några problem att stå. Det är inga problem med cykel på Skånetrafikentåg om man tycker att det är för långt från där man vill börja cykla.

Främsta anledningen till att jag inte vill sätta på takräcke är att det är en leasingbil (vill undvika risk för småskador osv). Sedan har jag normalt sett inget behov av takräcke heller så känns som en onödig kostnad. Det får bli Bussgods denna gång.

Har redan hämtat ut en kartong och en till kartong ska införskaffas idag. :)

Problemet med tågstationernas parkeringar är väl att jag förmodar att det bara står "P" där och då brukar det i regel handla om max 24 h. Går såklart att chansa men det känns vanskligt. Jag ska försöka kontakta lite campingar och fråga.

Tack för alla svar hittills!
 
Främsta anledningen till att jag inte vill sätta på takräcke är att det är en leasingbil (vill undvika risk för småskador osv). Sedan har jag normalt sett inget behov av takräcke heller så känns som en onödig kostnad. Det får bli Bussgods denna gång.

Har redan hämtat ut en kartong och en till kartong ska införskaffas idag. :)

Problemet med tågstationernas parkeringar är väl att jag förmodar att det bara står "P" där och då brukar det i regel handla om max 24 h. Går såklart att chansa men det känns vanskligt. Jag ska försöka kontakta lite campingar och fråga.

Tack för alla svar hittills!

Vi tre i familjen bor i mellansverige och cyklade i Skåne nu i somras och gruvade oss i förväg var vi skulle ställa av bilen men tänkte: Det får vi läsa när vi kommer fram till utgångsplatsen. Eftersom vi kom fram på kvällen och skulle ta in på camping frågade vi där. Klart de går bra blev svaret. Vi valde en ort i inlandet som inte har så mycket turism och det gjorde sitt till. 300 kostade det fär två veckor men egentligen ville han ha 200 men vi höjde. :) Om inte det hade funkat så hade andraalternativet varit att spontant fråga någon som såg trevlig ut och hade en rymlig tomt/gård. Vi, mest jag, var dock nervösa i förväg hur detta skulle lösa sig..

Vi cyklade sedan diagonalt mellan nordvöstra Skåne Bjärehalvön - Österlen vilket visade sig vara ett klokt val. Gott om lite trafikerade cykelvänliga idylliska asfaltvägar och gott om tältvänliga spännande skogar.

Hur gick det med er cykeltur och parkering eller är den fortfarande förestående?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
A.K Special packning för fälgarna inför flygresa? Långcykling 4
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Linyah Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa! Långcykling 28
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
kragan Träning inför lopp Långcykling 2
alven Motionscykel inför Vättern Långcykling 23
tedradgren Tips inför Sydamerika Långcykling 3
KLAGER Uppladdning inför Le Tour 2005 Långcykling 6
christer49 Uppgradera cykeln inför säsongen Långcykling 10
Jock Scott Cykelköp (tankar inför..) Långcykling 6
clasanson Planering inför cykling genom Sverige Långcykling 3
roger_uusitalo Tips och råd eferfrågas inför expedition nordkalotten Långcykling 0
Roffis tips inför vätternrundan? Långcykling 20
afropavo Fixa cyklen inför vätternrundan Långcykling 20
nilkas Råd inför cykelköp Långcykling 20
Islet salva inför Vättern? Långcykling 5
Pask Slutspurt inför Vättern? Långcykling 3
bo5840sv Tips inför cykeltur Österlen skåne Långcykling 11
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
TIPS INFÖR EUROPACYKLING Långcykling 2
Fastnet.R Semester kick off cykling Nyköping-Halmstad. Långcykling 12
Multi S. Cykel semester Långcykling 13
Cykel semester i Skotland ! Långcykling 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...