Löpning på markerad vinterled

Hej!
Är det tillåtet att springa längs markerad vinterled på vintern?
Är det görbart?
Behövs snöskor?
Ngt annat tips

mvh
André
 
I lokala ordningsstadgan i min hemkomun Karlskrona står det inskrivet att man inte får gå eller springa i anlagda skidspår, vilket jag tolkar som maskingjorda spår. KÄnsn helt rimligt för mej som skidåkare men alls inte självklart för alla. Det finns vandrare som og inte åker skidor och därmed inte förstår hur det förtör och vilket arbete som ligger bakom spår, särskitl nrä det är ont om snö. I Idrefjälls spår tillåts löpning i kanten av skateytan om jag minns rätt.
Om du med led menar leder i fjällen så tror jag inte det finns något förbud mot att springa, men beroende på din vikt, skostorlek, skare och snödjup så blir det ju olika jobbigt....
Bristande skare är väl inte löparens dröm, lika lite som utförsåkarens

/Patrik
 
Tack för informativa svaret. Det är av hänsyn till andra i detta fall skidåkare, att inte förstöra skidleder. Det är vinterleder i fjälls jag hade i åtanke. Förstår jag rätt i att markerade vinterleder är opreparerade utom i de fall de sammanfaller med skoterled, och eller skidled?

/ André
 
Ibland finns det skoterspår (när lederna går samma väg) ibland inte. ibland har det kommit 50 cm nysnö eller drevat upp vallar, ibland är det skare som bär eller helt bart om blåsten har bort tagit snön. Ibland är det bara is och skare, t ex. efter tö och sedan kyla.

Löpa går nog längs vinterled ibland beroende på snöförhållande, men inte alltid (fast ibland kanske bättre än med skidor t ex. på barblåsta steniga ytor på kalfjället), snöskor kan vara ett bra alternativ för att vara säker på att ta sig fram när snön är djup. Metalldobbar på skorna vid is är ett annat krav.

Framför allt så bör man ju ta stor hänsyn till de som med "handkraft" dragit upp skidspår, eller där man tillverkat maskingjorda spår speciellt för skidor, aldrig förstöra dessa med att springa i spåren utan alltid väl vid sidan om både spår och ev. skatebädd. I i frusna och isiga skoterspår gör man troligen ingen skada, så sunt förnuft och gott omdöme löser det problemet. Utanför anlagda leder och spår kan man nog betrakta skoterspår som helt tillåtna att trampa sönder.
 
Tack för informativa svaret. Det är av hänsyn till andra i detta fall skidåkare, att inte förstöra skidleder. Det är vinterleder i fjälls jag hade i åtanke. Förstår jag rätt i att markerade vinterleder är opreparerade utom i de fall de sammanfaller med skoterled, och eller skidled?

/ André
En markerad vinterled är antingen skoterled eller skidled - eller bådadera. Någon annan användning av en markerad vinterled finns väl inte? Den kan möjligen varit oanvänd så att den är översnöad.

Att gå med snöskor i en skoterled går säker bra men är det samtidigt ett skidspår så bör man inte gå i själva spåret.
 
En markerad vinterled är antingen skoterled eller skidled - eller bådadera. Någon annan användning av en markerad vinterled finns väl inte? Den kan möjligen varit oanvänd så att den är översnöad.

Att gå med snöskor i en skoterled går säker bra men är det samtidigt ett skidspår så bör man inte gå i själva spåret.

Vill nog förtydliga att gå i skidspår, både med och utan snöskor, är att förstöra skidspåren och det ska man undvika.

Jag vet inte hur skoteråkare ser på fotsteg i skoterled - är det lika mycket förstöring som fotsteg i skidspår eller är det ok, eftersom skotern tar sig öven "fot-hålen"?

Bär skaren dig borde det väl vara ok att gå i skoterspår?

/Patrik
 
Tack för svar & fråga.
Då blir upplägget skoterleder utan skidled.
Har tidigare sprungit i skoterled med dubbskor, utan att trampa igenom endast efterlämnat knappt synbara skoavtryck.

mvh
André
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
empans Skor för löpning på asfalt? Löpning 5
UndrandeEn Ny på Löpning Löpning 14
Boose Skaljacka för löpning (längre pass) Löpning 8
oliberg Tips för löpning Löpning 9
leobrandels Träningsplan löpning Löpning 8
duracellkanin Andningstekniker under löpning? Löpning 9
erolwi Snöskor för löpning? Löpning 19
camoscio Mindre träning, mer löpning? Löpning 6
camoscio Rörlighet för löpning Löpning 3
snuffle Problem med vaden vid löpning Löpning 8
Crimper Vettig ryggsäck för löpning Löpning 5
awesome Löpning igenom Europa. Löpning 2
sneglen33 Hjälp med upplägg av 7x1h utbildning i löpning Löpning 1
havsoring Löpning runt Ystad Löpning 2
thegedd Löpning med skottkärra......... Löpning 0
brigas pannlyse för löpning Löpning 12
Jerry Olsson Löpning Turkiet i augusti Löpning 0
MartinR Liten camelbak för löpning, tips mottages Löpning 6
Nolpan Löpning vid lätt snuva? Löpning 6
flindra Löpning - om att komma igång Löpning 7
dangermouse Skillnad mellan löpband och vanlig löpning Löpning 80
lipfip Terränglöpning nära Stockholm – tips på fina löpturer Löpning 8
frilufsnörden livslängd på löparskor? Löpning 3
Kogoyo Tips på led 15-25 km, västra götaland Löpning 11
Valpish Springer på högerfoten. Löpning 2
Janne Eriksson Gammal orienterare/löpare på ny plats! Löpning 0
thegedd Långlöp på G.... Löpning 0
camoscio coopertest på löpband Löpning 0
vid Vad är tecken på inflammation? Löpning 3
Christian1 Joggintur Vättlefjäll på Torsdag? Löpning 0
iswal 12 km på midsommar Löpning 3
Noob Bergsmaraton på lördag - hjälp! Löpning 0
Noob Löpdagar på Lidl Löpning 7
peter1959 Bortsprungna med tält på ryggen ? 14 löpare borta Löpning 6
sandskäddan Vilka lopp satsar ni på i år? Löpning 18
brigas Utväxter (exostoser) på hälbenen Löpning 10
froilan Tips på resmål för löpare/joggare sökes. Löpning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.