Löpning kontra vandring

Tänkte tipsa om ett väldigt trevligt sätt att uppleva fjällen. Löpning i fjällen. Jämtlandsfjällen är perfekt för detta.

https://plus.google.com/photos/1097...82565919860689/5237583716791167314?banner=pwa

Vi i Stockholm Långdistansklubb har sedan 2007 anordnat egna löparresor, som vi alltså gör som en klubbaktivitet. Det enda som krävs av en själv är att man orkar att springa lite varje dag. Det man har med sig i ryggsäcken är ombyte, reselakan (jag hade sidenreselakan), förstärkningsplagg, regnkläder, handduk, karta, kompass, ombytesskor (jag hade flip flop), sportdryck (maltodextrin funkar finfint), flaska.

Vi sprang ca tre mil om dagen i tre dagar. Lunch, middag, övernattning med frukost köpte vi i fjällstugorna/fjällstationen.

Ryggsäcken vägde ca 6 kg. Inga problem att springa med den på ryggen.

Vi hade lite mer i ryggan kom jag på nu, såsom hygienartiklar, strumpombyte, men löpkläderna var för övrigt detsamma.

Det här sättet att uppleva fjällen är perfekt om man vill se mycket. Man stirrar inte bara ned i backen, utan jag skulle vilja säga att man är väldigt närvarande med naturen hela tiden.

Premiärresan 2007 var riktigt bra. Första dagen började med att vi parkerade i Ljungdalen (Kläppen) för att sedan springa till Helags fjällstation. Lunch där, sedan en bestigning av Helagstoppen. Middagen efter bastun var fin. Trött gick man och lade sig. Andra dagen vaknade man till att det kommit lite snö. Sjukt magiskt utomhus!

Det jag egentligen vill säga är att man kan uppleva fjällen med lätt packning. Det går att göra exakt samma resa, fast som vandring. Vi köpte kost och logi, vilket man kan göra.

2008 cyklade vi i princip samma sträcka. Jobbigt, men roligt.
 
Säkert ett fint sätt att färdas och snabbare går det ju. Men jag måste bara fråga, räknas verkligen 3 mil om dagen som lite för de flesta människor :D Är ju nästan ett maraton...

Mvh // Johannes
 
Säkert ett fint sätt att färdas och snabbare går det ju. Men jag måste bara fråga, räknas verkligen 3 mil om dagen som lite för de flesta människor :D Är ju nästan ett maraton...

Mvh // Johannes

Nja, tre mil fördelat på en dag löpandes är inte så mycket. Skulle jag däremot kontinuerligt springa tre mil så skulle det ta emot rätt mycket.
Tre mil har jag sprungit på en dag, i somras faktiskt. Då skall tilläggas att jag då inte orkade med att springa en mil i sträck utan att lunka nån km. Men en normal människa gör ju en mil under en timme.
 
Nja, tre mil fördelat på en dag löpandes är inte så mycket. Skulle jag däremot kontinuerligt springa tre mil så skulle det ta emot rätt mycket.
Tre mil har jag sprungit på en dag, i somras faktiskt. Då skall tilläggas att jag då inte orkade med att springa en mil i sträck utan att lunka nån km. Men en normal människa gör ju en mil under en timme.

Jag kontrar med 20 kg i ryggan och vandra 20 km om dagen. Är det lätt?

Det är inte ovanligt för en vandrare...

3 mil löpning om dagen tar ungefär lika lång tid som att vandra en dag. Man tar pauser, badar kanske, lunchar...inte så jobbigt. Men man måste ha gjort grundjobbet innan. Man måste tycka att det är roligt att springa, och själva löpningen är lugn.
 
Nja, tre mil fördelat på en dag löpandes är inte så mycket. Skulle jag däremot kontinuerligt springa tre mil så skulle det ta emot rätt mycket.
Tre mil har jag sprungit på en dag, i somras faktiskt. Då skall tilläggas att jag då inte orkade med att springa en mil i sträck utan att lunka nån km. Men en normal människa gör ju en mil under en timme.

Det är en avsevärd skillnad på att gå och springa långt. Normalt är att gå med packning 3-4,5Km/h.
De flesta kan lära sig att löpa milen på under timmen iförda löparkläder, erfarenhetsmässigt till medan vi hade plikten var att först i skede tre klarade soldaterna av det. Efter träning gick det för de flesta.
Att höja tempot till att jogga km på 5,5 minut tio gånger i följd gör väldigt få otränade rakt av. Men Svensson från gatan kommer näpperligen att klara det.
7S har ju en del kvar innan han är maraton klar.
 
Jag kontrar med 20 kg i ryggan och vandra 20 km om dagen. Är det lätt?

Det är inte ovanligt för en vandrare...

3 mil löpning om dagen tar ungefär lika lång tid som att vandra en dag. Man tar pauser, badar kanske, lunchar...inte så jobbigt. Men man måste ha gjort grundjobbet innan. Man måste tycka att det är roligt att springa, och själva löpningen är lugn.
i
Ja 20 km med 20 kg är lätt, särskilt på en dag. Beror iofs på terräng. Vet inte vad du svarar mig på i mitt inlägg men jag svarar din fråga i a f. :)
Det är en avsevärd skillnad på att gå och springa långt. Normalt är att gå med packning 3-4,5Km/h.
De flesta kan lära sig att löpa milen på under timmen iförda löparkläder, erfarenhetsmässigt till medan vi hade plikten var att först i skede tre klarade soldaterna av det. Efter träning gick det för de flesta.
Att höja tempot till att jogga km på 5,5 minut tio gånger i följd gör väldigt fåh otränade rakt av. Men Svensson från gatan kommer näpperligen att klara det.
7S har ju en del kvar innan han är maraton klar.
Ja det är väl löpning i löpardress och liten packning som var på tavlan?
Låter svagt av dina beväringar att inte uppfattade den fysiska fostran du gav dem. Var inte antagningskrav 55 min generllt i fm?
 
Det är skillnad på från gatan och frivilliga som lärt sig kraven och tränat sig själva. Fysikkraven från 60-tal och 90-tal var rätt olika eftersom 25% senare aldrig kallades in pga bristande fysik. Mönstring på 60-talet var närapå som under 1800-talet, se, höra och väga räckte långt!
Fältidrottsmärket i guld skulle ju även på min tid alla kadetter ta och det brukade bli omprov på skidlöpning, terränglöpning och inte minst orientering.
För att transformera soffpotatisar till prima spänstingar är 20-30v inget ovanligt. Kroppen är inte snabbare att svara på kursomläggning, dessutom var det ju ett och annat i enskild och grupputbildningen som skulle hinnas med och en 1/2 dag på skjutbanan var rätt träningsbefriad till dess enskild stridsskjutning kom.
Så att hävda att alla kan göra milen på under timmen, det gäller nog inte riktigt alla trots allt.
Sen att det finns ett litet antal som springer maraton och längre är ju bra för dem, om de inte förstör sina leder.
Påfrestningarna skiljer ju rejält mellan gång och löpning.
go tur
 
Så att hävda att alla kan göra milen på under timmen, det gäller nog inte riktigt alla trots allt.

go tur

Ja det stämmer nog. Jag umgås nog med fel typ av människor när jag gör mitt antagande om att de flesta kan göra milen under timmen mm :) Men visst kollar jag på mina mindre syskon så är det soffpotatis för hela slanten. När jag var 15 sprang vi i skogen, byggde kojor och sköt varandra med pinnar.


Ansluter till ämnet igen: det där med att hålla upp blicken å se mer av landskapet håller jag inte med om. Det lyckas jag bäst med om jag har värmen från min Lk på ryggen. När jag springer är jag dörädd att vricka mig och kollar mest ned i backen. Men det är ju högst personligt.
 
2011 sprang vi Kläppen - Helags - Sylarna - Storulvån - Blåhammarn - Sylarna -Helags - Kläppen. Samt toppturer på Helags, Storsnasen, Lillsnasen, Storsylen och Lillsylen.

En tur på 5 dagar, relativt otränad. Största problemet för oss var fötterna som var blöta hela tiden till följd av skavsår i mycket större omfattning än vi upplevt förut. Jag tycker att det var skoj och kommer nog göra om liknande turer, men nu i Norrbottensfjällen.

Vi sov och åt i stationerna.

/Jimmy
 
Intressant diskussion.

Jag skruvar till den lite till och säger att milen på timmen är bra jobbat. Jag fixar det inte idag.

Jag fick fram mitt budskap i första inlägget: det går att springa i fjällen med lätt packning och köpa kost och logi. Det var bara det jag ville säga.
 
Kan klart se en skönhet i att springa i fjällen. Jag tror inte man är ute efter samma sak dock. Vandrar jag så vill jag släppa allt annat, det ska ta lite tid att färdas. Men springa så känns det som att man måste fokusera mera när man rör sig. Så veckolånga vandringar och några dagar långa löpturer kanske?

Nog för att det är postat i Fjällvandring. Men jag funderar på om man kan gå OT lite och diskutera utrustning för "löpvandring". Jag har en kortare tid funderat på om man skulle ge sig på helgturer i form av löpning/gång. Lätt packning. En, max två nätter. Funkar det?

Jag antar att mångt och mycket faller på att man har en ryggsäck som är skön och sitter som berget (några tips?). Mina funderingar på utrustning är: hammock (tarp för fjället kanske), sovsäck, litet gaskök, ombyteskläder när man stannar för dagen. Vad kan anses som maxvikt på packningen för att det fortfarande ska gå att springa? Tankar/tips på utrustning?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Crimper Löpning från Abisko Fjällvandring 0
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
LÖPNING Fjällvandring 10
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
veni Val av ryggsäck, Osprey Ariel 65 kontra Arkteryx Altra 62-65 Fjällvandring 4
rauken62 Intressant Bomull kontra Goretex Fjällvandring 14
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.