Intressant Bomull kontra Goretex

Jag gillar själv inte Militärkläder från överskottlagret. Men ur värme synpunkt och kontra
kvalite. Så får man mycket för pengarna.

Men här är huvudfrågan Bomull Mot Goretex.

Så är det faktist så att många av de Norrmän som gått
till Sydpolen använt Bomull.
Bomull värmer och andas bättre.

Men till Nordpolen där fukten är värme använder de
ofta Bomull dock inte alltid.
Den skyddar mot vind bättre.

Helle Hansen och Lundhags har bra bomullkläder.

Min kompis körde dessutom Helly Hansen Bomulljacka.
Och den fungerade bättre en min Goretexjacka.

Och den tålde isgrottkrypning och rusckana ned för
isfall bättre. Du skulla bar se hur sliten min Gorexjacka blev.

Dessutom Goretexjacka värmer inget och när det var -33
Så kändes inte Gorejackan så lyckad men det beror ju på vad man har under.
Men har man en bomulljacka behöver man inte lika mycket under.
 
Rätt kläder för rätt ändamål

Det är väl meningen att man skall ha rätt kläder för rätt ändamål. Varför se MOSÄTTNINGAR hela tiden. Gore-tex läder har sina uppenbara användningsområden och Bommullskläder sina. Liksom förövrigt Sommar kläder och Vinter kläder. Den som använder Gore-tex jacka vid -33 grader kanske borde fundera på dess funktion och användning
 
Har man en bomullsjacka så behöver man kanske mindre under, men du har inte lika stora möjligheter att anpassa klädseln efter den fysiska aktiviteten.
Jag har iof aldrig använt Gore-Tex i kallare väder än -25, men jag har aldrig upplevt några problem med GT i kyla.
 
Bomull vs "-tex"

Sommar och vinter, ja... Personligen skulle jag aldrig byta min Ventilejacka mot något annat på vintern. På sommaren har den dock självklart en begränsning när det gäller vattentätheten. Min har i alla fall inte, trots vad Klättermusen påstår, klarat 3-4 timmars hårt regn, däremot dagslångt duggregn. Förresten har ju Ersare & c:eek: bytt Ventile mot Etaproof, om det nu betydet något för funktionen.
Anders
 
smaken ær som baken...

Tja, jag gissar væl att det hær æmnet kan diskuteras i all oændlighet utan att man kommer någonvart, det ær som att diskutera om jordgubbsglass eller vaniljglass ær godast :)

Sjælv føredrar jag Gore-tex, varfør vet jag itne, har haft goretex i -33 :) och inte upplevt några problem med det då. Har man bara rætt klæder under så. Før mycket klæder leder ju till svett som inte kommer ut. Vilket i sin tur leder till att goretexen fryser fast i plagget under.

Har aldrig provat på bomull men en inte så avancerad gissning ær att det passar bættre i kallare miljøer æn i bløta miljøer...
 
Rätt kläder vid rätt väder

Jag ser ibland en person (kille) på stan som har en Fjällräven Expedition dunjacka då det är + 2 grader och regnar, jag använder vid sådant väder min GoreTex jacka. Vad han har på sig när det är –20 grader vet jag inte, kanske en GoreTex jacka ?

/ Per Brune
 

Guest

Gäst
Samma här

Intressant iaktagelse, har även gjort liknande iaktagelser i Lund. Speciellt i trakterna kring juridiska institutionen där ganska många springer omkring med bakåtkammat hår och "Canada Goose" expeditionsjackor för 5-6000 kronor. Är blivande jurister mer frusna än alla oss andra ? ;-)
 
En sak som sällan nämns när det gäller användning av bomull vintertid är att snön fastnar på bomull till skillnad från syntetmaterial. Vid kraftigt snöfall ser man ut som en snögubbe på nolltid. Är sen temperaturen nära noll så blöter snön snart igenom tyget.
När det gäller Ventiles regntäthet så är det inte materialet, vad än tillverkaren påstår, utan impregneringen som står för detta. Enligt tvättinstruktionerna skall man tvätta i tvåltvättmedel. För att inte tvätta bort impregneringen antar jag. Jag hittade inget sånt utan tvättade i vanligt tvättmedel. Resultatet blev att det mesta av regntätheten försvann.
 
Kondens

Gore-Texklädernas problem vintertid är kondens. Hur man än bär sig åt så svettas man under aktivitet, mer eller mindre beroende på aktiviteten och värmelagrens tjocklek. Men denna fukt måste ta väg någon stans och den hamnar i de värmande mellanlagren samt mot Gore laminatet. Eftersom yttertyget i kallare väder kan komma ner i många minusgrader kondenserar vattenångan där och man får flytande vätska på insidan. Vid kallt väder blir det t.o.m. is! Detta är enligt mig Goreklädernas stora vinterproblem, och tro mig jag har provat i många olika temperaturer, svinkallt till varmt. Jag får åter slå ett slag för vapor barrier, ett skikt som skall hålla ångan (svetten) kvar mot kroppen och därmed minska svettningen. I och med detta förblir det värmande lagret torrt och värmer därför bättre samt att man slipper kondensationen mot ytterlagret, Gore-texen. Men som sagt, detta är bara hörsägen, jag har inte än provat vaporbarrierkläder, men så snart börsen räcker till så....
 
Ventiles regntäthet

Nja, det är väl inte bara impregneringen det hänger på... Om jag inte är felunderrättad, vilket jag självklart inte tror, har väl regntätheten också att göra med själva bomullstrådens egenskaper. Tråden som Ventile är vävd av är på nåt sätt "dubbeltvinnad", vilket tillsammans med bomullsfiberns egenskaper att svälla när den blir blöt ökar tätheten. En syntettråd däremot har samma tjocklek oberoende av om den är torr eller våt. Detta skulle också innebära att Ventilen blir tätare när ytan blir fuktig.
Någon som vet mera?
Anders
 
Tvåltvättmedel

Jag använder "Rang" tvåltvättmedel till de kläder som uttryckligen ska tvättas med tvåltvättmedel. Förpackningen på 1.6 kg har räckt imånga år, tillverkare är Level, förmodligen numera Unilevel, men på unilevel.se hittar jag inte Rang bland tvättmedlen utan bara Via. Prova ringa Unilevel konsumentkontakt och hör om det fortfarande finns tvåltvättmedel.

Per Brune
 
Unilever!

Koncernen heter Unilever, inte Unilevel. (www.unilever.se)

Inte för att det gör någon större skillnad, för Rang hittade jag ändå inte. Men rätt ska ju vara rätt... :eek:)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.