Ljungdalen-Helags

Hej!

Funderar på att åka till Helags under påsken detta år. Har någon varit där i april? Hur lång tid tar det att ta sig fram på skidor till fjällstugorna från Ljungdalen? Är det väldigt jobbigt? Jag är nybörjare vad det gäller skidor på längden. Kan man vandra upp till Helagstoppen eller är det skidor som gäller då med?

Tacksam för tips och info :)

/Petra

Kan vara bra med stighudar

Jag har varit i helags fast dock inte på vintern. Men om du startar från Torkelstöten och tar liften upp (om den är öppen vill säga ) så får du fin tur sen på 12 kilometer till helags stugorna. Det bör vara den enklaste och kortaste vägen. Den är lite brant i början men sen är det fin terräng hela vägen kan man säga.
Ska du ta och bestiga toppen av helags så måste du ha stighudar på skidorna. När jag och min klätterkompis var där i september så var det bra halt där redan då så om du ska ta skidor så rekommenderas stighudar.

Ha en fin tur.
Har du frågor så får du gjärna höra av dig till mig.
mvh Ante

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Om du börjar vid parkeirngen i Kesudalen (kläppen?) så är det en fin och enkel tur, såvida inte liften är öppen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips