Livsmotto?

Vill bidra med mina två:

- Man får va som man är, när man inte blev som man skulle!

samt.

- Den som är herre över sina laster, är slav under sitt förnuft!
 
En promenad

'Ingenting är roligare, än att göra ingenting; men i själva verket är det ändâ förbaskat ledsamt. Konsten mâste sâledes bestâ uti att hitta pâ nâgonting, som är sâ pass intet, att det medför hela nöjet av il dolce far niente, men ändock icke ända till den grad är ingenting, att det förekommer trâkigt. En sâ mysteriös mellansort kan ej vara annat än en promenad.'

Carl Jonas Love Almqvist, 1840 (En promenad i Stockholm)
 
"I seek to leave earth a little better place than I found it"

och

"Jag har aldrig hört talats om någon som på sin dödsbädd har sagt att han/hon borde ha sett på lite mer TV under sitt liv"
 
ett till...(dikt)

En undran har jag dock när jag läser i tråden...
Varför ger så många engelska citat - som lika gärna kan sägas på svenska?


Men det var det här:
Om jag fick leva ett liv till...
då skulle jag göra flera misstag nästa gång.
Jag skulle koppla av mera och vara mjukare. Jag skulle våga vara dummare än jag varit den här gången.
Jag skulle ta flera chanser, bestiga fler berg och simma i flera sjöar.
Jag skulle äta mer glass men färre bönor.
Om jag fick leva ett liv till...
skulle jag säkert ha fler verkliga bekymmer men färre inbillade.
Ni förstår, jag har varit en sådan där människa som levt försiktigt och sunt, timme efter timme, dag efter dag, år efter år.
Och visst har jag haft mina stunder.
Men om jag fick leva ett liv till...
då skulle jag bara ha fina stunder, en stund efter en annan.
Jag skulle leva i nuet istället för att leva så många år i förväg.
Om jag fick leva ett liv till...
skulle jag packa mindre i resväskan.
Ni förstår, jag har varit en sådan där människa som aldrig gått någonstans utan termometer, ylletröja, regnkappa och fallskärm.
Om jag fick leva ett liv till...
skulle jag börja gå barfota tidigare om vårarna och fortsätta med det längre inpå höstarna.
Jag skulle dansa mera, åka mer karusell, plocka fler tusenskönor och älska oftare.
Om jag fick leva ett liv till...
skulle jag aldrig mera vara rädd.
Varför ska vi vänta med att leva till nästa gång när vi kan leva här och nu?
Ur Insikternas bok (Brombergs)
 
Du har bara ett liv,

...släng inte bort det. Vare sig på att inte våga göra det du vill - eller på att att ha gjort det du inte borde ha vågat!

Jag har gjort mycket, men att jag är vid liv idag borde väl tillägnas "Gud beskyddar dårar". (Lite överdrivet, men jag har definitivt fler liv än katten.)
 
En positiv Ior

Vid ett tillfälle pratade jag med en äldre herre som snart skulle dö, och det diskuterades både det ena och det andra. En sak som fastnade var hans motto (uttalat på bredaste västgötska) "Dä tjänar inget te å oroas å ängslas -dä blir bara värrer...)

Först efteråt insåg jag hur vitsigt det var, och jag undrar lite om han själv var medveten om det eller om det bara var något han hasplade ur sig.

Madonna har sagt något i stil med: "Poor is the man who's desires depend upon another (?) Tänkvärt likaså!

Punkarn
 
"Flest saker när man dör vinner..."

"if you want to be an eagle - dont fly with chickens"

Annars är det ju den givna
"free the heel and your mind will follow"
[Ändrat av Mandy 2004-09-27 kl 13:19]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
livsmotto. Utrustning allmänt 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.