Livslängd på bultar?

Under normala svenska förhållanden, ungefär hur länge kan en bult av dagens kvalité användas innan det är dags att byta?
Gör man altid en ny hål vid bult byte eller använder man i vissa fall samma hål?
 
Det finns olika slag av bultar. Här i Finland har vi bultat mycket med limmade / cementerade bultar istället för de vanligare expansionsbultarna. Det finns åsikter om att vatten som fryser under vintrarna sakta försvagar expansionsbultarna. Fixe som tillverkar bultar ger löften om tom. tiotals års hållbarhet på limmade bultar, men detta har inte ännu testats i nordiska förhållanden vad jag vet. Det är också så at de äldre bultarna som börjar nå "pensionsålder" kan vara gamla 8mm eller i vilket fall som helst av annan konstruktion än de som används idag. I mitt tycke kan det bli svårt att ge en allmän regel för bultars hållbarhet.

Limmade bultars skick är i mitt tycke lättare att bedöma eftersom de består av bara en del. Om man känner till bulten på utseendet vet man bla. hur lång den är etc. En gammal bladbult kan vara handborrad och sitta i en väldigt kort expansionsbult. En bladbult kan å andra sidan också ha en limmad/gjuten bult bakom sig.

stef
 
suomi-enkeli; sa:
En gammal bladbult kan vara handborrad och sitta i en väldigt kort expansionsbult. En bladbult kan å andra sidan också ha en limmad/gjuten bult bakom sig.

stef

Nej... nu blandar vi väl ihop begreppen här? En bladbult = sprickbult = "pitong".
Jag tror att det ord du letar efter är bulthängare (eng. "bolt hanger"), dvs den del av borrbulten som man kopplar karbinen i.
 
Länge! skulle jag svara på din fråga.

Som sagt så är många av de bultar som i dagens läge börjar bli dåliga, av en äldre och sämre(icke rostfri) kvallité. Dessa har då tjänat i upp emot 15 år på många klippor.

När det gäller syrafast rostfri(A4) expansionsbult(bästa kvallité) så är livslängden extremt lång. På Kullen där bultar utsätts för väldigt starka angrepp av saltvatten och salthaltig luft, har vi A4 exansionsbultar som är 17 år gammla och fortfarande är av absolut toppklass. Min gissning är att dom med lätthet klarar 15 år till.

Dock ser vi gasnka tydligt att expansinsbultar som är rostfria men ej syrafasta(A2) (t.ex. Fixe eller Petzl LongLife) har börjat få endel ytrost nu efter 15 år. Dessa bör inte användas när bulten utsätts för starka saltangrepp.

Limmbultar av samma kvallité har förmodligen en ännu längre livslängd då bultens bärande del ligger skyddad i limmet.
 
frapp; sa:
Limmbultar av samma kvallité har förmodligen en ännu längre livslängd då bultens bärande del ligger skyddad i limmet.

Nu är jag petig, men den del som man klipper i är ju också bärande, men inte skyddad. Dock spelare det mindre roll. Det "dåliga" med en borrbult är nog att det finns en spalt mellan bult och hål där vatten dras in, och där man bl a får just spaltkorrosion resp passningskorrosion som bygger på lite andra "rostmekanismer" än bara metall i atmosfär eller vatten. Är inte riktigt påläst, men dåligt är det i alla fall. Borrbulten är ju troligen alltid mer eller mindre fuktig inne i hålet.

DOCK, som också påpekats, så håller nog syrafasta bultar LÄNGE (så länge att det krävs snarare policybeslut om bytet, än byte p g a konstaterad försämring).
 
Mezzner; sa:
frapp; sa:
Limmbultar av samma kvallité har förmodligen en ännu längre livslängd då bultens bärande del ligger skyddad i limmet.

Nu är jag petig, men den del som man klipper i är ju också bärande, men inte skyddad. Dock spelare det mindre roll. Det "dåliga" med en borrbult är nog att det finns en spalt mellan bult och hål där vatten dras in, och där man bl a får just spaltkorrosion resp passningskorrosion som bygger på lite andra "rostmekanismer" än bara metall i atmosfär eller vatten. Är inte riktigt påläst, men dåligt är det i alla fall. Borrbulten är ju troligen alltid mer eller mindre fuktig inne i hålet.

Det är väl inte bara spaltkorrosion och passningskorrosion. Det borde väl i många fall, speciellt med äldre borrbultstyper (Troll, Leeper och tidiga Petzl) kunna finnas risk för accelererad korrosion pga galvaniska / elektrokemiska effekter, eftersom bultens olika komponenter (expansionskon/-hylsa, bult/mutter och hängare) i många fall bestod av olika material (olika metaller eller olika legeringar). Det kan inte vara speciellt bra, speciellt inte om det är fuktigt och/eller salt.
 
Det låter vådligt. Har nog bara stött på expander i rostfritt eller syrafast samt förzinkat stål och möjligen obehandlat stål.

Kan dock tänka mig att det finns stolligare varianter längre tillbaka och särskilt i klättersammanhang, där man kanske tänkt mer på funktionen vid montaget, och just inget på långtidseffekter. Koppar, mässing, aluminium kanske kan förekomma och särskilt kombinationer av koppar eller mässing med aluminum skulle ju vara rätt trist.
 
Limbult?

Jag har visserligen inte träffat på dessa än, men hur bra är dessa? Limmet man anväder är ju oftast en epoxihärdplast som åldras med tiden och blir spröd och som följd så... Nån som vet?
Och vad gällande utbyte av borrbult, kan sägas såhär:
en gång ditsatt alltid ditsatt.
Man får helt enkelt kapa den gammla bulten och borra dit en ny ett par decimter ifrån den gammla.

Till sist: Hittar du lösa bultar så säg till din lokala klätterklubb!
 
Livslängd?

Som en del här på forumet känner till så är bigwallklättring mitt specialintresse.
Det har fört med sig att jag haft turen(?) att få studera tidens inverkan på historiens alla möjliga och omöjliga borrbultslösningar som överhuvudtaget har existerat.

Ibland roligt och intressant - ibland inte...

Min erfarenhet (t.ex 18 ggr uppför El Capitan i Yosemite) säger mig att borrbultar håller mycket länge, det är snarare själva hängaren som ofta är den svaga länken.

Utan att tveka så kan jag säga att jag tror att en modern expansionsbult i rostfritt stål (10-12mm) som inte sitter nära en saltvatten påverkad miljö och är placerad i god granit håller i minst 75 till 100 år!

Jag har personligen använt och fallit i 6mm icke rostfria bultar som är 30 år gamla (eller mer) och rostiga.

Jag har även pysslat en hel del med att byta ut gamla borrbultar på bl.a El Capitan (minst 30st), vid dessa tillfällen använder vi oss självklart av de gamla hålen och gör dessa större så att en modern rostfri borrbult passar.

När man tar bort en gammal borrbult använder man sig av något som kallas för "tuning fork" (stämgaffel), det är helt enkelt Lost Arrows med en skåra som man knackar ur bulten med.

Peace!

[Ändrat av spacemonkey 2005-05-03 kl 23:58]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
seon Livslängd på sulor? Klättring allmänt 8
singus livslängd på sele Klättring allmänt 13
rockstarclimber Livslängd på rep?! Klättring allmänt 15
Hematomet Livslängd klätterskor Klättring allmänt 5
Count Livslängd slinga Klättring allmänt 8
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Visenten Läskigt fall på Grönbrink igår Klättring allmänt 4
Scy Kvarglömt ankare på Simonsberget Klättring allmänt 3
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
hbgsnix speed ascent på svenska? Klättring allmänt 6
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
Iggle synpunkter på padda önskas Klättring allmänt 8
Rakman Vågar jag lita på mitt klättringsrep? Klättring allmänt 12
magwo Efterfrågar firningsankare på Simonsberget Klättring allmänt 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.