Liten yxa - helt onödigt eller finns det användningsområden?

Hej!
Efter att ha läst runt lite i gamla trådar funderar jag på hur värt det är att skaffa en lite friluftsyxa.
Jag har huvudsakligen kollat på gränsfors lilla yxa som väger in på endast 300 gram. Då är det väl två huvudfrågor, dels: Är en sådan liten och lätt yxa funktionell som yxa?
Hur mycket finns det egentligen som man kan hugga ute i naturen, fallna träd och liknande hör väl till markägaren?
MvH,
Jack

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ta med torrt tände hemifrån. Samla tändved och markved som ligger högt o torrt. Har aldrig behövt yxan i skogen till annat än högviltslakt. YMMV

En yxa med en skalle på 500+ gram har du mera användning av... Vildmarksyxan är en mera mångsidig yxa. Glom inte bort Gränsfors lillebror SA Wetterling, dom ligger grannar med varandra och gör många fina yxor, inte lika hög finish men med samma höga kvalite och billigare! Jag föredrar SAW, dom ger mera en genuin känsla...

Mvh troswe

Ser man till vikt så är en såg mycket mer användbar, jag använder en Fiskars grensåg ( http://www.fixamera.se/index.php/tradgardsredskap/sag-yxa/grensag-med-inskjutbart-blad-liten.html ) den klarar tjockare virke än de 160 mm som sågbladet är om man sågar smart.

Oftast när jag är ute och använder sågen i skogsmiljö är det torra grenar och annat torrt virke på marken som används på max 80-100 mm som kapas och de brukar jag inte behöva klyva, eller så klaras det av med lite "bonkande" på kniven. Att sågen väger under ett Hg är bara ett plus.

Någon som har en anledning, förutom att det är roligare att använda yxan, till att välja yxa framför såg (om man ser till svenska lagar och allemansrätten)?

Instämmer...

Ser man till vikt så är en såg mycket mer användbar, jag använder en Fiskars grensåg ( http://www.fixamera.se/index.php/tradgardsredskap/sag-yxa/grensag-med-inskjutbart-blad-liten.html ) den klarar tjockare virke än de 160 mm som sågbladet är om man sågar smart.

Oftast när jag är ute och använder sågen i skogsmiljö är det torra grenar och annat torrt virke på marken som används på max 80-100 mm som kapas och de brukar jag inte behöva klyva, eller så klaras det av med lite "bonkande" på kniven. Att sågen väger under ett Hg är bara ett plus.

Sågen har jag svårt att klara mig utan, själv använder jag en laplander, perfekt och liten och smidig

Mvh troswe

Huruvida en yxa är av värde beror ju helt på vad det är du tänker syssla med?!

Tänker du vandra i fjällen är svaret nog nej.
Tänker du dig friluftsliv i skogsmark, med öppen eld etc är svaret nog ja.

Sedan kan man diskutera om en yxa eller en såg är det bästa verktyget. Generellt är en såg ett säkrare verktyg - felanvänd kan yxan leda till stora problem. En yxa har dock ett bredare användingsområde än en såg inbillar jag mig (tex vedklyvning och hamrande, vid sidan av fälla träd, dela på en gren). Dock finns det mycket praktiska och lätta s.k. Lapplandssågar. En yxa bör man slipa regelbundet (oftare än en kniv), om man inte gillar tanken att hugga med en hammare...

Små yxor är generellt farligare än större, eftersom man måste använda mer kraft för att åstadkomma något. Personligen tycker jag Gränsfors lilla yxa verkar på tok för liten: man kan nästan hugga lika bra med en bra kniv. Själv har jag vildmarksyxan, men tycker ibland att även den är lite liten. Avvagningen ligger naturligtvis i tiden du an änder yxan i förhållande till tiden du skall släpa på den.

Kolla på:
http://m.youtube.com/watch?v=X5W6r5U7yBE

PS
jag använder min yxa enbart till nedfallna träd och grenar

Vill du inte elda makeld utan liten indianeld kan du alltid korta markved med att bryta av den i lämpliga stycken mellan två tätväxande träd. Men kortad ved behövs inte med makeld.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips