Liten smidig gaslykta

Vill byta min stora klumpiga Coleman gaslykta mot en lite mindre och smidigare med piezotändare. Vad finns det för modeller och hur tycker ni de fungerar?

Lyktan jag har idag är mycket lik Primus Mimer.
Kan en Primus EasyLight vara något för mig? Vad finns det mer?

Följer det med någon bra förvaringsbox till lyktorna?
Hur förvarar ni era lyktor i packningen så de inte går sönder?
Jag har en plåtburk för knäckebröd till min nuvarande lykta. Passar perfekt men är ändå otymplig.

Jag köpte i höstas den här lampan:

http://cgi.ebay.com/Wind-Resistant-...emQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item19b4983c50

som vad jag förstår är en markill-kopia.

Jag har inte använt den "i fält" ännu, men har svårt att se på vilket sätt den kan vara mycket sämre än t.ex. primus microlantern eller vad den heter. Verkar stadigt byggd, och glaset går ju att byta ut mot ett nät om man vill.
Ger bra ljus, och är lätt att handha. Största problemet är att den "gulflammar" något lite med fullt pådrag, men den ger bra ljus innan man vrider på så mycket, så det gör inget i min mening.

Kom i en liten plastlåda av fetplast typ "bilvarningstriangelfodral".

Jag har inte använt gasollyktor av den här typen så mycket, så andra får väl fylla på med mer erfarna synpunkter.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
En påfyllningsbar gaslykta som fungerar när man lagar mat, hittar du nån som säljer den så köp.

Brunton Glorb:

simg_t_o20033723302003372330jpg

Jag köpte i höstas den här lampan:

http://cgi.ebay.com/Wind-Resistant-...emQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item19b4983c50

som vad jag förstår är en markill-kopia.

Jag har inte använt den "i fält" ännu, men har svårt att se på vilket sätt den kan vara mycket sämre än t.ex. primus microlantern eller vad den heter. Verkar stadigt byggd, och glaset går ju att byta ut mot ett nät om man vill.
Ger bra ljus, och är lätt att handha. Största problemet är att den "gulflammar" något lite med fullt pådrag, men den ger bra ljus innan man vrider på så mycket, så det gör inget i min mening.

Kom i en liten plastlåda av fetplast typ "bilvarningstriangelfodral".

Jag har inte använt gasollyktor av den här typen så mycket, så andra får väl fylla på med mer erfarna synpunkter.

Som det mesta i Markills sortiment är det en omdöpt produkt tillverkad av ett annat företag (Kovea). Har haft min Observer i sex år nu och och förutom att Piezo-tändningen inte alltid funkar tycker jag den är prisvärd.

Som sagts så får man tänka på att glödstrumpan blir skör och lätt smulas sönder av stötar och vibrationer. Ingen större kostnad/jobb att byta men ytterligare en grej som skall köpas/kollas/tas med. Även bökigt att ha koll på gasåtgången och tänka på brandrisken så numera följer min mest med på längre kajakturer. Kan vara läge att ta en titt på dom otaliga led-lyktor som kommit det senaste åren och som har flera fördelar.

Var säkert 10-15år sen jag köpte min Coleman på rea när Top15 eller Naturkompaniet slog igen i Norrköping. Den har fungerat felfritt hela tiden och glödstrumpan har nog hängt med sen köpet. Det var lite trixigt att få en perfekt inbränd strumpa utan hål. Gick väl åt 2-3 stycken i innan jag var nöjd.

Men den tar för stor plats helt enkelt så nu ska den troligtvis bytas.

EasyLight kan man få för 475kr +frakt i nätbutikerna. Känns ju rätt överkomligt.
"Most bang for the bucks" är vad jag strävar efter så fler modeller att jämföra med är alltid trevligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips