Lite råd om Lundhags Syncro

Hejsan

Jag var och köpte ett par Lundhags syncro high idag. Mina första riktiga kängor så lite svårt att veta hur dom ska kännas.
Jag har igentligen strl 42 men tog strl 43 på kängorna då jag var rädd att dom kanske skulle bli lite trånga i 42. Men när jag kom hem och prövade att knalla runt lite mer med kängorna än vad jag gjort i affärn så känner jag att hälen rör sig lite i bak. Jag kör med liners och en tjockare ullstrumpa.
Kan man ha att det rör sig lite eller ska foten sitta stumt i hälen?
Borde jag valt strl42 ändå kanske?

MVH Andreas
 
Om jag inte är helt ute och cyklar så är Syncro-modellen i Opti-läst som det heter. Det innebär att den är anpassad till att vara lite rymligare, så man har plats för extrastrumpor och dylikt. Så när man köper Syncron, ska man välja den storlek man har i vanliga fall, dvs inte gå upp en storlek. Jag har 40 på mina Syncro och har även det i vanliga skor.

Men vad gäller om det ska glappa i hälen eller inte... tja, oftast kan ett par skor/kängor göra det i början, men när textilen/lädret börjar mjukna upp, kan man även dra åt snörningen lite bättre och därför fixera hälen bättre. Risken om den är för stor vid hälen, är att man får en massa oskönt skav. Och skon blir ju inte mindre ju mer den används, snarare tvärt om, även om man, som jag skrev ovan, brukar kunna snöra åt dom ordentligt efter ett tags användning.
 
Aj sjutton. Ja då kanske man ska byta ner till ett par 42 i alla fall. Tyckte dom kändes väldigt tajta över tårna eller ja där foten e som bredast så jag våga inte ta dom. Var ju inte så dom tog i längst framme utan mera att det var tajt på sidorna och översidan.
 
ja, det är ju heller inte bra... tycker att lundhags över lag är lite små i foten, jag kunde själv inte ha dammodellen av syncro, utan fick köpa herrmodellen. Sen kan man alltid få skorna lite justerade av Lundhags i Järpen(?) dvs dom kan göra dom lite större där det skulle behövas, till en mindre kostnad. Hade jag valt, hade jag nog tagit den som 'bara' glappar vid hälen, tryck över stortåknölen kan driva vem som helst till vansinne =( har hallux valgus på min ena fot och den smärtan är inte rolig att dras med. Men om du är osäker, gå tillbaka till skoaffären och rådgör med dom. Det är mitt bästa tips!
 
Flera par...

Har haft flera par Lundhags och trots att Lundhags hävdar att man inte behöver gå upp i storl på sycrolästen så anser jag att du gjort rätt val.

Jag har och har haft flera par, min erfarenhet är dels att foten sväller under en vandringdag och som tidigare skrivare nämner "går man in kängan". Min andra erfarenhet är att en för liten känga alltid är problem, att det "glappar" i hälen "brukar ordna sig". Prova olika sulor och olika sockar för att hitta rätt. När jag börjar med en ny lundhagskänga har jag en riktigt tjock tjocksocka och eftersom kängan krymper ändrar jag sula och tjocklek på sockan.

God tur!
 
jag har 42-42.5 och har syncro och bielne i storlek 42 och det funkar utmärkt. båda är opti och då ska man ha samma storlek. om dom blir förstora kommer dom att glappa omkring, mer sockor kommer inte att avhjälpa det helt. det bästa är att kolla hur långa dom är (cm). dock är det en jungel med storlekar, har haft alltifrån 42 till 43 1/3 i olika skor så man måste prova sig fram.
 
Jag har ett par Syncro High, har visserligen bara gjort en rejäl fjällvandring med dem ännu men har också funderat lite på hälgreppet.
Tycker också att foten rör sig lite i kängan(har en liner och en Lunghags Extreme Sock) och Syncrons omtalade hälgrepp ställer jag mig lite frågande till(måste tillägga att som gammal hockeyspelare är kanske min uppfattning om "hälgrepp" lite skev, tänk "skruvstäd...")

MEN... jag tycker inte att jag saknar greppet om hälen, det är mest skönt att det finns lite frihet för foten. Dessutom tycker jag att det finns gott om plats för min breda "framfot" i Syncron.
Mitt största problem i mina gamla kängor var att tårna kom i kläm när det gick utför men i Syncron upplever jag att foten "fångas upp" över vristen och tårna klara sig trots att foten inte sitter stenhårt i kängan.
Trots att fötterna rör sig lite i kängorna har jag inte haft några problem med skav/blåsor/annat
 
Vänligen, ta mig på orden. Köp tjockare strumpor.

Personligen gick jag på rådet att köpa samma storlek som jag har i vanliga fall dvs .45, Fick efter en sommar med dem på - lästa ut dessa så mycket det gick.. ca en storlek.
Senast köpte jag dessa i stl 47 istället och har tjocka strumpor i. Mycket bekvämare och luftigare. Denna strump + kängkombo håller från -15 - +30 grader lätt.
Men alla fötter är olika. Skulle dock misstänka att du kommer uppskatta utrymmet framför tårna mer om några mil.
 
Stämmer

Vänligen, ta mig på orden. Köp tjockare strumpor.

Personligen gick jag på rådet att köpa samma storlek som jag har i vanliga fall dvs .45, Fick efter en sommar med dem på - lästa ut dessa så mycket det gick.. ca en storlek.
Senast köpte jag dessa i stl 47 istället och har tjocka strumpor i. Mycket bekvämare och luftigare. Denna strump + kängkombo håller från -15 - +30 grader lätt.
Men alla fötter är olika. Skulle dock misstänka att du kommer uppskatta utrymmet framför tårna mer om några mil.

Skulle kunna vara jag själv som skrev detta. Har 45 normalt och provade 46 för att slutligen köpa ett par 47. Extra sula och rejäla sockor, kanske tom tre par ibland gör att jag inte ångrar mig. Det kändes helt galet med 47 men fungerar jättebra och på vintern fryser jag inte som jag ofta gör. Foten är inte låst i kängan men ändå stabil med luft. Jag tror att de flesta köper för trånga kängor och får problem.
 
Oj. tur att alla tycker lika :). Men dom flesta verkar vilja gå upp en eller två i storlek ändå så ska nog pröva att gå runt lite mer i dom. Men suck så svårt det är att testa. Man tröttnar ganska fort att gå runt runt i vardagsrummet hehe. Vill ju inte ta ut dom om jag ska byta. Kul för nästa i så fall hehe.
Men Blir nog en annan sula med högre hålfot tror jag då det känns lite i hälarna om jag står rakt upp och ner långa stunder.

Fortsätt gärna fylla på ni andra som går i syncro high vad ni tycker


/Andreas
 
Jag röstar för en storlek större. Du skall ha 1,5-2 cm extra utrymme för foten, och det är det inte i min storlek på opti-lästen. Ta ut sulan och kolla! Jag får gå upp en storlek på opti-lästen och två storlekar på den vanliga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
Xacoon Smidiga läderhandskar som tål lite? Kläder 14
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Lite längre kalsong! Kläder 13
Stryc9 Kallingar/boxer med lite längre ben? Kläder 4
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
Mathew Impregmera Windstopper. Lite hjälp tack! Kläder 6
ayn Lite åsikter om Schoeller-material? Kläder 5
Banankontakt Konrad Cain med XCR eller pack lite Kläder 6
thureb Anti-tvätt råd Kläder 35
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
Almasfar Råd om stövlar Kläder 26
Almasfar Råd om underställ Devold/Woolpower Kläder 8
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
bredviken Tunn dunjacka!? råd önskas Kläder 38
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
kikkit Tips och råd om strumpor och sockor? Kläder 5
elka Att välja shorts, tips och råd? Kläder 4
grodanbolle Regnställ- råd? Kläder 13
Dannesten Skalställ....vill ha råd! Kläder 10
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...