Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan?

Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan?

Är det någon som hunnit testa någon jacka och/eller sovsäck med Mountain Hardwears "impregnerade" dun, som de kallar Qshield? Hur pass mycket mer vattentåligt blir plagget? Finns det något "pris", typ att det blir tyngre och/eller svettigare...?

Vore ju fantastiskt om man äntligen kunde få bukt med dunets i stort sett enda svaghet. Skulle verkligen vidga marginalerna för mina utebivacker, och kanske även göra att jag äntligen vågade skaffa en superlätt rast/förstärkningsjacka i dun.
Men jag är lite skeptisk till MH:s hejdlöst entusiastiska beskrivningar, plus naturligtvis miljöaspekten. Det går inte att läsa sig till vad de egentligen använder till "impregneringen", andra DWR är ju inte så kul ur den synvinkeln. Å tredje sidan kanske det ändå väger över på plus, om plaggen blir mer långlivade på det sättet.
Ä MH ensamma om detta, eller finns det fler som hittat på något liknande?

Alternativet är (kanske) "bara" Pertex Endurance, bl a Cumulus har en fin jacka med det tyget på utsidan. Svettigt? Rimligt/tillräckligt betryggande för att slippa oroa sig för kollapsad jacka/sovsäck under ogynnsamma omständigheter?

Är det någon som testat bägge varianterna och kan jämföra?
 
Bump!

Det börjar dra ihop sig till kalla höstturen och beslutsvåndan växer.
Det där med "hydrofoberat dun" verkar f.ö. komma under lite olika namn hos fler tillverkare (Sierra Designs, RAB, Berghaus m fl).
Ingen som testat?
 
Jag har belayjacka av rab till isklättring, pertex endurance. Jag är nöjd den håller mig varm och klara vätan ok. Åker hur som helst i torktumlaren en gång om året, men då används den ca 40 dagar om året på is, och en del till i sommaralperna
 
Jag har dunjackan från cumulus i pertex endurance men kan tyvärr inte uttala mig speciellt mycket om vattentåligheten då den bara blivit utsatt för regn ytterst sparsamt än så länge.

Det lilla väta som den har utsatts för är duggregn under kortare stunder så jag har inte lyckats blöta ner den, eller snarare lyckats att undvika det. Kan i övrigt rekommendera jackan som är otroligt skön och varm för sin vikt.
 
Jag har en jacka med Qshield i form av en ghost whisperer jacket. Är väldigt nöjd med den så långt.

Min är ju en lättviktsjacka som mest är till som förstärkning om det verkligen behövs. Så inget jag använder dagligen.

Har den aldrig ytterst i regelrätt regn, men haft den under fuktig regnponcho och jackan tappade aldrig loft eller kändes blöt på något sätt.

Haft den under luftig softshell vid lite varmare vandring och den blev inte blöt av svett då heller.

Men i ärlighetens namn har jag bara använt den i en säsong så långt. Så har ingen aning om hur det blir om man får för sig att tvätta den tex.
 
Tack alla som bidragit till tråden, detta är till mycket stor hjälp! Fler är såklart välkomna!
Detta med hydrofoberat dun är ju rätt nytt, så jag förstår att det inte hunnit samlas mångåriga erfarenheter, men all feed-back är värdefullt - det handlar ju om rätt dyra grejor som inte får totalfloppa när det gäller.
 
Bump #2!
Det har ju gått lite tid sen sist. Har ärade forummedlemmar hunnit få fler erfarenheter av hydrofoberat dun?
Lite oroande info fanns i denna tråd...
 
aktuellt

Cumulus har just introducerat hydrofoberat dun, som man kan välja i valfri sovsäck (och jacka?). Det är så nytt att man får maila för att få reda på pristillägget. På Liteline 400 har en forummedlem fått info om att påslaget blir 40 Euro (specifikationerna på säckarna är oförändrade i övrigt).

De polska tillverkarna har inte fått köpa sig till licenser från de stora drakarna, och arbetat i några år på att få fram en egen teknologi. Rykten har gått, att den t o m skall vara lite vassare än de "västerländska", men det återstår ju att bevisa.
Jag ser fortfarande fram emot rapporter från verkliga utelivet ;)
Återkommer jag också, när jag vet mer - köp av jacka med hydrofoberat dun är nog nära förestående :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Xacoon Smidiga läderhandskar som tål lite? Kläder 14
turboadde Lite råd om Lundhags Syncro Kläder 11
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Lite längre kalsong! Kläder 13
Stryc9 Kallingar/boxer med lite längre ben? Kläder 4
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
Mathew Impregmera Windstopper. Lite hjälp tack! Kläder 6
ayn Lite åsikter om Schoeller-material? Kläder 5
Banankontakt Konrad Cain med XCR eller pack lite Kläder 6
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Sewen Katla bomull - nån som vet mer? Kläder 7
bertilstenfeldt Aldrig mer Meindl Kläder 21
EricG Vilket underställ? - Trött på att vela mer! Kläder 38
johfo Skaljacka och material - mer skidstuk än klättring och inte så "avskalad"? Kläder 14
mekstr socka som kostar 6ggr mer Kläder 8
gundj Högskaftade kängor? Orkar inte leta mer. Kläder 30
jojken2 mer sockar... Kläder 1
resenaren mer handskar Kläder 0
bjornhallberg Val av kängor - mer stad än hiking Kläder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.