Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd

Från topp till botten:

1. U.S. Army Map Service: Sulitelma, 1952, 1:250 000 (det ska tydligen finnas en från -69 också, i Joint Operations Graphic-serien)
2. British Schools Exploring Society: Ausutsvagge, 1959, 1:50 000.
3. British War Office: Bodö, 1940, 1:500 000 (mest för de vackra färgerna, den är ju lite för småskalig).

Mats

Bilagor

• Screenshot from 2015-12-07 19:55:08.jpg
    Screenshot from 2015-12-07 19:55:08.jpg
    67.6 KB · Visningar: 1,314
  • Screenshot from 2015-12-07 19:57:02.jpg
    Screenshot from 2015-12-07 19:57:02.jpg
    67.3 KB · Visningar: 1,119
  • Screenshot from 2015-12-07 20:06:20.jpg
    Screenshot from 2015-12-07 20:06:20.jpg
    55.8 KB · Visningar: 1,106

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Intressant! Speciellt den i 1:50000. Var får man tag i dem?

Första och sista är från den fantastiska Perry-Castañeda Library Map Collection, där vem som helst gratis kan ladda ned högupplösta kartor som PDF:er. Där finna många tusen kartor.

http://www.lib.utexas.edu/maps/

Mittenkartan är från en brittisk BSES-kartering av östra Sarek på 50-talet. Jag har letat väldigt länge efter den och haft en flerårig eposttråd med BSES:s arkivarie och nu finns det en hysat bra (äldre) scanning på deras hemsida. Tydligen har de ännu inte lokaliserat ngt tryckt exemplar.

http://www.britishexploring.org/

Gå in på Who we are > History > Archives och sök efter "Ausutsvagge".

Jag har en intressant tysk WWII-karta fr 1940 som täcker Sarek också, baserad på svenska 1:400 000-kartan och förstorad till 1:300 000. Vederbörligen stämplad med "Geheim" och "Nur fur den Dienstgebrauch!", men den får jag tyvärr inte dela här av upphovsrättsskäl från Herder Institut i Tyskland (kolla förresten deras sida, där finns mkt fint för kartnördar). På kartan finns f.ö. ett handritat färdförslag från Norge in i Sverige via Sitasjaure > Ritsem > Stora Sjöfallet och vidare... Sätter ju fantasin i rörelse...

Sedan har jag lokaliserat en tysk WWII-karta över Sarek i skala 1:50 000 (!). Den finns på Tromsös universitetsbibliotek men de har tyvärr ingen scanningstjänst där. Om någon av er kartnördar har någon fotointresserad kompis i Tromsö kanske ni kan ordna ett högupplöst foto? Är riktigt intresserad av den kartan, vilket säkert flera andra här är också. PM:a mig om arkivuppgifterna i så fall.

Mats

Här finns f.ö. en mkt intressant historik om US Army Map Service (karta #1 ovan):

http://easteurotopo.org/archive/history army map service wwii.html

Under WWII omfattade denna org 3500 personer. Som ett exempel på omfattningen så tog man fram eller reviderade 9289 kartoriginal under 1944 och tryckte drygt 100 miljoner blad detta år.

En annan intressant (och kuslig) historik handlar om det sovjetiska inhemska och fr.a. globala karteringsprogrammet och finns här:

https://images.jomidav.com/sovietmaps/VTU.pdf

Siffrorna talar för sig själv: 1 130 000 kartoriginal, varav 300 000 över utlandet. Som en del av er vet var de utländska kartorna mycket exakta - bl.a. hade man djup och mått på dockorna inne i Musköbasen.

Mats

Kul med gamla kartor och historia! Jag fick som inflyttad Halmstad-bo av en slump en hög gamla kartor i en skolåda som använts av en scoutkår. Kartorna var från 1940-talet och framåt.

Jag har digitaliserat och georefererat en del av dem, det är roligt att se hur både kartteknik och samhälle utvecklats parallellet. Men det finns kanske också annat som man kanske kan använda bladen till?

/Andreas

,,, den fantastiska Perry-Castañeda Library Map Collection, där vem som helst gratis kan ladda ned högupplösta kartor som PDF:er. Där finna många tusen kartor.

Rättelse: Närmare bestämt 70 000 nedladdningsbara kartor i dagsläget (av totalt 250 000 i beståndet).

Mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips