linser

Hej.
Jag har linser och undrar hur andra gør.

jag skall ut på långtur och jag andvander månadslinser, alltså sover jag med dem. om allt går bra så skall jag teoretiskt inte behøva byta linser på turen men kommer att ha med mig extra. hur uppbevarar man linser i temperaturer ned mot minus 25- 30 grader?
jag frågade min optiket men han hade inte något svar.
det ar val inte alla som dra på sådana turer kan man tanka.

tack for råd

robert
ps om det ser konstigt ut det jag skriver så ar det for att min data inte har a och o med 2 prickar over ds
 
frågade min optiker om de mjuka dagslinser jag har och enligt henne så är det inget problem att linserna fryser. Man ska se till att tina upp dom ordentligt innan man försöker att stoppa in dom.

/John
 
glasögon

Det är väldigt sällan som jag har varit ute med -30 grader, men då har jag kännt nästan som att linserna håller på att frysa. Ta med slalomglasögon eller liknande täta skyddsglasögon så slipper du problemet.
Det kan även vara att linserna blir lite väl torra men det beror på hur det är med klimaten där du ska vara.

PS är du i Norge eller Danmark(gissar eftersom du skriver ø och æ)? Tryck på knappen till höger om P-tangenten och sedan a eller o för att skriva ä eller ö. Annars så fattar vi ändå vad du skriver...DS
 
Linsficka

Jag har inte linser själv, men har varit på Svalbard flera gånger med folk som har.

Vissa kör med linserna i hela tiden, andra såna som tål att frysa. Men dom linser som "tål" att frysa klarar inte -30, verkar det som. Något fler än hälften av linserna klarar sig, så ta med extra om du ska ha såna. Alternativet är att fixa en liten linsficka på underställsbrallorna. Då klarar dom sig.

/Hilsn fra Tromsø
 
Brukar beställa linser via postorder, och någon vinter har linserna fått ligga i postlådan under en helg i -20°C -> -24°C utan som helst några problem, jag tog inte på mig linserna direkt utan lät dem ligga inne i värmen någon timme, hade inga problem med dem alls.
 
Jag har också linser. Keb i våras var det -27 och jag upplevde inga problem varken med dem jag hade i ögonen eller att mina reservlinser skulle tagit någon skada.

Jag har mina känsliga prylar inne i extra sockar i en mindre drybag i ryggsäcken. Skulle tro det är avsevärt varmare där.
 
Ögonlaser

Man kan ju alltid göra en ögonlaserbehandling! Jag gjorde min på Memira för 1,5 år sedan och ser jättebra idag!, Hade ca -4,5 på mina linser i förut. Jätteskönt att slippa bära med mig linsvätska på vandringarna!
 
Jag har också månadslinser och hade inga problem alls med dem i 27 graders kyla. Konstigt att optikern inte hade något svar dock.
 
Jag brukar på långturer köra med dygnslinser. Bekvämt bara plocka ut och "slänga"! Sova med linser funkar ok för mig. Men se för sjutton till att ha med glasögon utifall ögonen blir irriterade eller annat som förhindrar att bära linser. Enbart "ledsyn" kan ruinera den bästa långtur!
God tur
J
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.