Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
kunna vända på steken och i stället fråga vilken typ av linor mitt fiske kräver.
Och utifrån detta välja sig ett spö.
Men linförslagen i tidigare inlägget är inte helt fel.
kunna vända på steken och i stället fråga vilken typ av linor mitt fiske kräver.
Och utifrån detta välja sig ett spö.
Men linförslagen i tidigare inlägget är inte helt fel.
har kollat runt lite på Webben angående detta spö, och vad jag kan förstå så "lider" det av det som en del andra hög-modulus spön "lider" av, dvs att de är underklassade och att man bör kliva upp en linklass på linorna.
Så som jag skrev i mitt förslag så är det nog aktuellt med WF7r snarare än 6r. Long Belly linan lär nog sitta som en keps om du kör med en 6:a. Som Graip skriver så spelar ditt val av fisketyp in, vilken kasttyp (aggresiva överhandskast, vinklade underarmskast, korta eller långa kast, tunga eller lätta flugor, m.m) du kommer att utföra, spelar även det in.
Flörta med nån handlare där du bor om du inte kan få prova olika linor och linklasser (på snö eller vatten) alternativt köpa en lina på öppet köp.
Long Belly (LB) lina är "tyngre" än vad en WF (Weight Forward) lina är (den har längre tjock del = Long Belly ~ "lång kropp"). Med andra ord så skulle jag ha provat med en LB6:a innan en LB7:a.
Men som jag skrev tidigare, försök att få prova olika linfabrikat och linvikter, på så sätt kan du hitta linan som du tycker är optimal.
Hej Anders !
Jag ska försöka prova en en Long Belly lina men jag är lite sugen på en Guidline TriCast Clear sight Flyt / Interm också... Vad tror du om den ? Jag har ett annat spö med en Tricast WF6 på och den trivs jag bra med. och jag antar den har liknade kastegenskaper..
/Peter W
Redan när jag var yngre älskade jag att vara ute. Jag visste inte särskilt mycket om ryggsäckar eller passform. Jag stoppade bara ner min utrustning ...
Vi åkte till Fulufjällets nationalpark med ett tydligt mål: att uppleva fjäll på riktigt, men på ett sätt som fungerade även med barn. Fulufjället är ...
Från Bruksvallarna fortsatte vi i fortsatt kallt högtrycksväder. Den befarade spårlabyrinten upp och förbi Ramundberget visade sig vara tämligen ...
3 kommentarer
Det började med en känsla av att tiden hade gått utan att jag riktigt märkt det. Utrustning i garderoben, kartor i hyllan och ett liv som blivit mer ...
I år är det sextio år sedan jag vandrade i Sarek för första gången, och de närmaste dagarna kommer min nya bok ut: Sarek – en biografi. Det är en ...
4 kommentarer