Klass I

Jag har länge letat efter information om olika åar/forsar och hur de är klassade (1-6 osv). Jag har dock inte lyckats hitta någon bra sida.

Jag skulle vilja se en lista över åar/forsar som är klassade I eller II för att kunna planera in framtida turer.

Någon som har tips?

Tack!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

HasseQ

Temp. avstängd
Det är bara på ett ungefär.... Mängden vatten varierar väldigt under året, beroende på regn och snösmältning. I vårfloden kan det vara nästan livsfarligt, på hösten är det stenigt och grunt.

Så om man skall paddla så måste man alltid bedöma själv om man fixar det -- :cool:
Man kan se på flygfoton var det finns forsar.

Jag kanske letar i fel ände här? Jag skulle vilja hitta en lång sträcka med strömt vatten som inte kräver några speciella kunskaper. Egentligen kanske det är fel att säga att jag letar eftre en "fors".

Det skulle vara härligt att bara flyta med en lång tur.

I somras körde vi Trysilälven. Långa sträckor snabbt strömmande vatten och klass I. Sedan får ni tåga eller bära förbi vissa klass II och en III. Se vår film Trysilälven i kajak och packraft 2021. Där visas mest de tuffare forsarna. Du kan paddla några mil utan sel så det får fort.
MVH Arvid

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips