Klass I

Jag har länge letat efter information om olika åar/forsar och hur de är klassade (1-6 osv). Jag har dock inte lyckats hitta någon bra sida.

Jag skulle vilja se en lista över åar/forsar som är klassade I eller II för att kunna planera in framtida turer.

Någon som har tips?

Tack!
 
Det är bara på ett ungefär.... Mängden vatten varierar väldigt under året, beroende på regn och snösmältning. I vårfloden kan det vara nästan livsfarligt, på hösten är det stenigt och grunt.

Så om man skall paddla så måste man alltid bedöma själv om man fixar det -- :cool:
Man kan se på flygfoton var det finns forsar.
 
Jag kanske letar i fel ände här? Jag skulle vilja hitta en lång sträcka med strömt vatten som inte kräver några speciella kunskaper. Egentligen kanske det är fel att säga att jag letar eftre en "fors".

Det skulle vara härligt att bara flyta med en lång tur.
 
I somras körde vi Trysilälven. Långa sträckor snabbt strömmande vatten och klass I. Sedan får ni tåga eller bära förbi vissa klass II och en III. Se vår film Trysilälven i kajak och packraft 2021. Där visas mest de tuffare forsarna. Du kan paddla några mil utan sel så det får fort.
MVH Arvid
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.