Klass I

Jag har länge letat efter information om olika åar/forsar och hur de är klassade (1-6 osv). Jag har dock inte lyckats hitta någon bra sida.

Jag skulle vilja se en lista över åar/forsar som är klassade I eller II för att kunna planera in framtida turer.

Någon som har tips?

Tack!

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Det är bara på ett ungefär.... Mängden vatten varierar väldigt under året, beroende på regn och snösmältning. I vårfloden kan det vara nästan livsfarligt, på hösten är det stenigt och grunt.

Så om man skall paddla så måste man alltid bedöma själv om man fixar det -- :cool:
Man kan se på flygfoton var det finns forsar.

Jag kanske letar i fel ände här? Jag skulle vilja hitta en lång sträcka med strömt vatten som inte kräver några speciella kunskaper. Egentligen kanske det är fel att säga att jag letar eftre en "fors".

Det skulle vara härligt att bara flyta med en lång tur.

I somras körde vi Trysilälven. Långa sträckor snabbt strömmande vatten och klass I. Sedan får ni tåga eller bära förbi vissa klass II och en III. Se vår film Trysilälven i kajak och packraft 2021. Där visas mest de tuffare forsarna. Du kan paddla några mil utan sel så det får fort.
MVH Arvid

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips