Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det finns ett internationellt erkänt system för forsgradering som utarbetats av en kommitté inom det Internationella kanotförbundet (ICF) 1979. En tysk
Det är bara på ett ungefär.... Mängden vatten varierar väldigt under året, beroende på regn och snösmältning. I vårfloden kan det vara nästan livsfarligt, på hösten är det stenigt och grunt.
Så om man skall paddla så måste man alltid bedöma själv om man fixar det --
Man kan se på flygfoton var det finns forsar.
Jag kanske letar i fel ände här? Jag skulle vilja hitta en lång sträcka med strömt vatten som inte kräver några speciella kunskaper. Egentligen kanske det är fel att säga att jag letar eftre en "fors".
Det skulle vara härligt att bara flyta med en lång tur.
Ja eller hur. Men så funkar det inte, det är mest långsamt flytande sträckor, avbrutna av mer el mindre svåra forsar. Men tipsar om Görälven och Fulan.
I somras körde vi Trysilälven. Långa sträckor snabbt strömmande vatten och klass I. Sedan får ni tåga eller bära förbi vissa klass II och en III. Se vår film Trysilälven i kajak och packraft 2021. Där visas mest de tuffare forsarna. Du kan paddla några mil utan sel så det får fort.
MVH Arvid
Sista dagen med fint väder i Sarek är det upplagt för en rejäl topptur. Efter en vilodag fortsätter kampen mot elementen och det blir dags att ...
1 kommentar
Östra Grönland är ett av de sista jungfruliga territorierna på jordklotet. Med drygt tio års mellanrum har jag varit där. I somras (2025) med ...
4 kommentarer
Swiss National Park är fullpackat med vandringsleder av olika svårighetsgradder, längder och vilda djur. Från vackra vandringar längs med slingriga ...
När vi paddlade i början av oktober hade vi extremt fint väder. Efteråt kom stormen Amy. Höstpaddlingen är en återkommande händelse som vi sysslat ...
3 kommentarer
En måndag i mitten av oktober förvandlas den kalla morgonen till en nästan sommarvarm dag. Jag och min kompis Anders åker med våra kikare till ...
4 kommentarer