Liggunderlag

Hej!

Är en absolut nybörjare på friluftsliv, men tänkte ändå testa mina vingar tillsammans med min dotter nu i sommar. Vi sov en natt i tält förra sommaren och jag lärde mig den hårda (no pun intended) att jag inte klarar av att sova på ett liggunderlag av cellplast. Så behöver införskaffa något rejälare i år. Vad rekommenderar ni? Jag är 166 cm och väger runt 65 kg och har en begränsad budget. Dessutom får det väga så lite som möjligt.

Tack på förhand för alla tips

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Stadium madrass funkar fint

Jag köpte madrass från Stadium till alla mina barn. Funkar till stor som liten. Tycker de är enromt prisvärda. Inbyggd pump, tar lite plats och en reperationslapp medföljer om det råkar blir hål. :)
Har dock inte blivit det på nåt av mina än.

Minus då att det inte har nån värmeisolering, men jag brukar lägga en tunn cellplastmadrass (köpt på Jsyk för 40 kr.) underst. De väger ju inte något direkt utan sätter den på toppen av ryggan.

inte bara att sova på...

Dessutom är ett cellplastunderlag bra att ha med sig så man har något att sitta/ligga på när man rastar.

Minus då att det inte har nån värmeisolering, men jag brukar lägga en tunn cellplastmadrass (köpt på Jsyk för 40 kr.) underst. De väger ju inte något direkt utan sätter den på toppen av ryggan.

Avsaknad av isolering innebär att kall luft även från sidorna av madrassen kan cirkulera, så skall cellplastunderlaget göra mest nytta skall du nog ha det ovanpå madrassen. Vill du däremot skydda från punktering är det under madrassen du skall ha cellplastunderlaget.

Här är ett annat alternativ på sk självuppblåsande och isolerande liggunderlag till rimligt pris, och min 38mm tjocklek gör det även bekvämt. Inte lika bekvämt som tjockare madrasser:https://www.intersport.se/outdoor/u.../mckinley-trekker-m38-light-liggunderlag/grey

Sedan kan jag väl nämna att de flesta av de billigaste uppblåsbara liggunderlagen har en bredd av ca 50cm vilket inte är speciellt bekvämt om man vill ligga på sidan eller rör sig i sömnen. Själv föredrar jag de lite bredare alternativen med bredd på 63-65cm, men då kostar de också lite mer.
Vill man slippa punkteringsrisken finns det ju lite tjockare och bekvämare cellplastunderlag som ex Thermarest Ridgerest eller:
https://www.xxl.se/bergans-sleeping-mat-extreme-black-black/p/1133088_1_style

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips