Liggunderlag

Mezzner; sa:
(Att luft inte isolerar är förstås närmast en definitionsfråga, ibland påstår man ju att det är just det det gör... Men självkonvektion gör förstås att effekten av detta minskar.)
[Ändrat av Mezzner 2006-05-17 kl 06:26]

Luft som står stilla leder värme mycket dåligt. Luft som cirkulerar transporterar värme väldigt bra. Det är därför man uppfann den dunfylda luftmadrassen.
 
crazy; sa:
Blir inte det ganska kall med tanke på att luft inte isolerar?

Berätta gärna vad man bör använda istället för luft för att värmeisolera kläder, sovsäckar, hus eller liggunderlag.
(Obs: fälla) ;)

Som sagt: luft isolerar finfint så länge den står stilla. I en luftmadrass står den inte jättestilla, men jag har ännu inte frusit på mitt underlag.
"Men inget för kyla" för att citera mig själv.
 
bananmannen; sa:
Mezzner; sa:
(Att luft inte isolerar är förstås närmast en definitionsfråga, ibland påstår man ju att det är just det det gör... Men självkonvektion gör förstås att effekten av detta minskar.)
[Ändrat av Mezzner 2006-05-17 kl 06:26]

Luft som står stilla leder värme mycket dåligt. Luft som cirkulerar transporterar värme väldigt bra. Det är därför man uppfann den dunfylda luftmadrassen.

Jo...
Konvektion alltså, som sagt. Dock tror jag att så länge du inte har en fläkt i madrassen så är värmevöerföringen rätt begränsad p g a luftens låga värmekapacitivitet.
Marktemperaturen på vårt halvklot, men inte på tundran, är ju inte heller så låg på sommaren.

Sett i det (rätta) sammanhanget påstår jag alltså oförfärat att luftmadrassen isolerar bra, eller tillräckligt. Att lägga nånting tunt, men mer isolerande, under eller möjligen hellre över madrassen luftmadrassen som ovan redan föreslagits, gör antagligen att man har en billig och lätt lösning som funkar en stor del av året.

-:-

På vintern har jag ännu bara provat dunluftmadrassen (9 cm) ner till strax under -10, men då funkade den ypperligt. Däremot är det sk-tkallt när man lägger sig på den, eftersom man känner att lutften från början har omgivningstemperaturen. Fast det går väl över på typ en kvart eller nåt.
 
Jag kan ha missat något mycket elementärt, men dunet eller syntetfibrerna är väl egentligen bara till för att "fluffa" upp plagget/skyddet och binda luft? Luft är ju en mycket dålig värmeledare och blir ju, som redan påpekat, bra isolator om det inte är i rörelse och relativt torr. Det finns väl egentligen inget icke-elektriskt/"kemiskt" plagg/skydd som värmer, de hindrar ju bara avkylning. Problemet med en luftmadrass är väl att den måste vara tillräckligt tät för att inte släppa ut luft, vilket rimligen diskvalifierar tekniken för användning i plagg. Men jag vill minnas att Gore har ett uppblåsbart foder, som jag tror andas. När jag dyker har jag ett riktigt fuffigt underställ i syntetfiber. Det enda jag kan tänka mig skulle förhöja den isolerande effekten skulle vara att väva in reflekterande fiber i materialet för att skydda mot avstrålningen, alternativt att byta gas i dräkten från luft till ex argon. Man kan väl ungefär jämföra det med att befinna sig _inuti_ luftmadrassen, vilket inte är särskilt kul när man börjar svettas.
 
Hur skiljer sig Argon från luft?

Jag inser att fysikaliska data skiljer sig men har ingen bra koll på hur.

En jämförelse mellan gaser kan förstås visa att vissa gaser är bättre, men jag misstänker att det skiljer sig rätt lite mot andra flytande eller fasta material i allmänhet.

Det bäst vore förstås om man kunde blåsa upp sin madrass med vakuum!

(Jag ska börja klura på det när jag är klar med min mörkerstrålande ficklampa.)
 
Mezzner; sa:
Hur skiljer sig Argon från luft?

Jag inser att fysikaliska data skiljer sig men har ingen bra koll på hur.

En jämförelse mellan gaser kan förstås visa att vissa gaser är bättre, men jag misstänker att det skiljer sig rätt lite mot andra flytande eller fasta material i allmänhet.

Det bäst vore förstås om man kunde blåsa upp sin madrass med vakuum!

(Jag ska börja klura på det när jag är klar med min mörkerstrålande ficklampa.)

Argon har tillräckligt mycket sämre värmeledningsförmåga för att de tekniska dykarna ska välja att använda det istället för luft. Skillnaden torde vara tillräckligt märkbar för att det ska vara värt pengarna och krånglet. Förmodligen är det på grund av att det är en gas med lägre denstet än luft, som är billigare än helium :) Jag har inga fakta.

I teorin skulle man ju kunna tillverka en vakumn-"madrass".. men det kräver ju å andra sidan väggar som inte viker in för övertrycket och det torde inte vara så skönt att sova på :)

Nog om det, nu tror jag att tråden har potential att spåra ur.
 
OT:

Nu hade jag ju faktiskt Tefyma i bokhyllan bakom ryggen, och kunde inte låta bli att kolla.
Värmekapaciteten är mycket riktigt 0,52 för argon mot 1,00 för luft.
Men densiteten var högre!
Lustigt.

Om man har en argontub att släpa på, så håller man ju värmen bättre på väg till tältet också!
 
Mezzner; sa:
??

På sommaren, OCH på våra breddgrader brukar det inte vara ett problem.

(Att luft inte isolerar är förstås närmast en definitionsfråga, ibland påstår man ju att det är just det det gör... Men självkonvektion gör förstås att effekten av detta minskar.)
[Ändrat av Mezzner 2006-05-17 kl 06:26]

Jaha, det är just det jag hört att det skall vara, ett problem.

Luften i madrassen torde väl vara ungefär som den omgivande temperaturen så om det är några minus borde det bli ganska kallt.
 
Luften har ju inte så stor kontaktyta med omgivande luft om ena sidan är mot marken och man ligger med sin sovsäck på andra.

Men för att göra det ännu tydligare beträffande klimatet, så menar jag att jag och sonen brukar tälta under sommaren och där det inte är frost.
I det läget har det aldrig varit ett problem, och då -till råga på allt - har ju ändå den stackars gossen en sovsäck i syntet och av sommarmodell.
 
Mezzner; sa:
Luften har ju inte så stor kontaktyta med omgivande luft om ena sidan är mot marken och man ligger med sin sovsäck på andra.

Men för att göra det ännu tydligare beträffande klimatet, så menar jag att jag och sonen brukar tälta under sommaren och där det inte är frost.
I det läget har det aldrig varit ett problem, och då -till råga på allt - har ju ändå den stackars gossen en sovsäck i syntet och av sommarmodell.

Ganska elementärt. Men jag skrev omgivande temperaturen, inte omgivande luften.

Det är ganska ofta frostnätter i fjällen på sommaren så det är väl lite beroende på var man skall använda grejorna.
 
crazy; sa:
Luften i madrassen torde väl vara ungefär som den omgivande temperaturen

Inledningsvis är luften i madrassen ungefär samma temperatur som i dina lungor.
Sen kyls den av marken och värms av kroppen, precis som i alla kläder, liggunderlag och sovsäckar.

Skillnaden är som sagt att luften kan röra sig ganska fritt och därför påverkas snabbare av att varm luft cirkulerar och kyls.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.