Liggunderlag under tältgolvet?

Är detta smart sätt att undvika att få in fukt i innertältet (skumunderlag utanpå ryggsäcken regniga dagar blir blött), skydda tältgolvet och ändå bibehålla alla fördelar som ett liggunderlag har?

Bomba mig med alla motargument som ni kommer på, och berätta om egna erfarenheter.

Spontant känns det rätt knepigt att få på rätt plats och tältgolv tenderar att vara lite halkiga att ligga på. Ett cellplastunderlag har ju slutna celler så de absorberar ingen fukt alls, skakar du av och torkar av underlaget med en wettextrasa så har du väldigt lite fukt med dig in i tältet. En halv wettextrasa har jag alltid med mig att torka kondens, prylar och ibland även ytterduk med.

Det är kreativt, men jag tror kanske du försöker lösa ett problem som inte finns :)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tältar jag i omild terräng så har jag en tunn pressenning (grön prasslig för några tior på valrfri hemmafixabutik) att lägga under tältet, som tältunderlag (det som många vill kalla för footprint). Inte väger det mångra gram heller och inte suger den åt sig någon fukt heller. Vill man kan man ha det som tarp/rengskydd vid lunchstopp eller rast också.
Mitt uppblåsbara liggunderlag vill jag absolut ha i tältet, inte under.

/Patrik

Så har jag alltid mitt. Slipper footprint och skyddar tältgolv och luftmadrass mot stick. Evazote har jag och enmanstält. Borde va svårare i stora tält.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips