Liggunderlag under tältgolvet?

Är detta smart sätt att undvika att få in fukt i innertältet (skumunderlag utanpå ryggsäcken regniga dagar blir blött), skydda tältgolvet och ändå bibehålla alla fördelar som ett liggunderlag har?

Bomba mig med alla motargument som ni kommer på, och berätta om egna erfarenheter.

Spontant känns det rätt knepigt att få på rätt plats och tältgolv tenderar att vara lite halkiga att ligga på. Ett cellplastunderlag har ju slutna celler så de absorberar ingen fukt alls, skakar du av och torkar av underlaget med en wettextrasa så har du väldigt lite fukt med dig in i tältet. En halv wettextrasa har jag alltid med mig att torka kondens, prylar och ibland även ytterduk med.

Det är kreativt, men jag tror kanske du försöker lösa ett problem som inte finns :)

Tältar jag i omild terräng så har jag en tunn pressenning (grön prasslig för några tior på valrfri hemmafixabutik) att lägga under tältet, som tältunderlag (det som många vill kalla för footprint). Inte väger det mångra gram heller och inte suger den åt sig någon fukt heller. Vill man kan man ha det som tarp/rengskydd vid lunchstopp eller rast också.
Mitt uppblåsbara liggunderlag vill jag absolut ha i tältet, inte under.

/Patrik

Så har jag alltid mitt. Slipper footprint och skyddar tältgolv och luftmadrass mot stick. Evazote har jag och enmanstält. Borde va svårare i stora tält.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips