Liggunderlag på Stadium

Många frågor blir det.

Var inne på Stadium och kollade och blev ruggigt förvånad när jag hittade ett konstigt liggunderlag som jag aldrig sett förut. Liggunderlaget var gjort i ettapper med låga partier och höga. Under de höga partierna så blev det ett luftutrymme som pressades ned när man låg på det. Det var grymt skönt jämfört med ett vanligt liggunderlag.

Det kostade cirka 300 och säljaren kunde inte svara på t.ex om det var slutna celler och vad vikten var.

Någon som har testat det och som kanske till och med kan svara på mina frågor?

mvh

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om du menar det som liksom har kurvformad struktur (typ sinus) så är jag också nyfiken på om fler har testat det i fält. Det verkar väldigt bekvämt om man jämför med motsvarande "platta" underlag.

Näää, det var inget thermarest. Det var Stadiums egna "extrem" underlag.

"Sinus"? Ja det kan man nog säga. Som en sinuskurva med små svängningar. Väldigt speciellt vill jag säga.

Det var ettapper vågrätt (kortsidan) där det var några centimeter som låg mot backen, sen kom ett parti som inte hade kontakt med backen förutom på de yttersta sidorna. Kanske en 25 ettaper vardera. Eftersom man låg på de övre ettapperna så blev det mjukt eftersom det blev flexibelt. Liggunderlaget var överlag väldigt mjukt.

Långtidsegenskaper?

crazy; sa:
Näää, det var inget thermarest. Det var Stadiums egna "extrem" underlag.

"Sinus"? Ja det kan man nog säga. Som en sinuskurva med små svängningar. Väldigt speciellt vill jag säga.

Det var ettapper vågrätt (kortsidan) där det var några centimeter som låg mot backen, sen kom ett parti som inte hade kontakt med backen förutom på de yttersta sidorna. Kanske en 25 ettaper vardera. Eftersom man låg på de övre ettapperna så blev det mjukt eftersom det blev flexibelt. Liggunderlaget var överlag väldigt mjukt.

Jag såg liggunderlaget för några veckor sedan som åsyftas här. Verkar vara smart, visserligen 3ggr dyrare än vanligt liggunderlag(jo, en pubrunda mindre så gör det ingen skillnad).
Konstruktionen kräver styvhet för att upprätthålla formen, undrar hur styvheten är efter något år.
Nåja, du får gärna agera "försökspilot" och göra en utvärdering om ett köp blir av.

/Hasse

Jag har också sett Everests försök till Ridgerest/Z-rest-konkurrent. Kan nog vara rätt bekvämt, men precis som Röksvamp flaggar jag för livslängden.
Ett Z-rest tappar ju också komfort efter några år, i alla fall den första generationen (den har väl styvats upp i senare modeller?)

Så för att Everests väl tilltagna åsar och dalar inte ska sagga efter några år krävs nog bra material.

Det verkar som att en av tankarna med Everestunderlaget är att åsarna och dalarna ska gå i varandra när man rullar ihop, men det verkar inte alls funka. Så packvolymen blir lite väl rejäl.

Hemgjort vikbart liggunderlag.
Kanske lite kantboll i forumet men...
Kikade på ett Z-rest på stadium, priset låg på runt 400 vilket jag tycket var väl tufft.
Jag har tillverkat ett vikbart liggunderlag som enkelt packas i ryggan närmast ryggen.
Utgick från ett nedkortat standardliggunderlag.
Nedkortat till ca 1m.
Skar två skåror som nästan går igenom från samma sida så att endast ca 1.5 återstår av tjockleken.
Nu är liggunderlaget i tre sektioner som hänger ihop.
Sedan vände jag det upp och ner och gjorde två cm breda förstärkningar med Liquisole över de ställen där jag skurit på undersidan. Ska prova detta så fort tillfälle ges. Liquisolen borde ju göra att man ligger still också. Ev kan man trycka ner nåt tyg i Liquisolen. Verkar inte som om lösningsmedlet i limmet käkar upp liggunderlaget. Återkommer med resultat.

/Mattias

p.s försöker mig på en skiss nedan men det
ser lite skumt ut kanske...d.s

Liquisole
____________---__________---_____________
_____________|____________|______________
Skåra

re: Hemgjort vikbart liggunderlag

Jag har gjort ungefär samma sak: http://im1.shutterfly.com/procserv/47b4d823b3127ccebfdfb1527dd20000001610

Fast sen bilden togs har jag tagit bort en sektion så att liggunderlaget har 5 kvar, ca 29x5=145 cm långt. Ca 4,5 cm tjockt när det är hopvikt. Jag skar igenom halvvägs och penslade sedan på Silnet Seam Sealer i skarvarna för att skydda och förstärka lite.
http://www.hike-lite.co.uk/acatalog/silnet.jpg

Den bit som blev över har jag fäst mot ryggen på ryggsäcken, perforerad i ett rutmönster för ventilation. Så med ryggsäcken+liggunderlaget har jag ändå ett liggunderlag i 4/4 längd och bra med plats inne i ryggsäcken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips