Liggunderlag - Olika vinterlösningar

Renskinn +1

Jag använder också renskinn. Ibland i kombination med ett sånt EVA cellplastliggunderlag.

Ett tips kan ju vara att klippa till renskinnet så det får den bredden man önskar, om man tycker det är för stort/tungt "direkt från fabriken".

För mig betyder flerfunktionsfaktorn ganska mycket. Det är många luftliggunderlagsägare som vill trängas på mitt renskinn när vi sitter runt brasan..

Och renhår i maten är ju bara mysigt. ;)
 
McKinley luftmadrass för 350:- från Intersport, 415 g på hushållsvågen för komforten. Komplettera med ett antal 6 mm cellplast från Jysk, 135g. och 50:-, för värmens skull och du har ett svårslaget pris/prestanda/vikt kit.

Bekvämt? Jag har sovit direkt på en granitklippa med detta kit och har absolut inget att klaga på.

/Roy
 
Jag förstår inte hur du kan tycka att ovanstående på något sätt skulle vara lättare än att ta med 2-3 stycken vanliga liggunderlag?? :)

Lättare och lättare =) Spaden är ju redan med, och det skall ändå stampas och skottas kring tältet. Att gräva ur en liten sänka under innertältet tar relativt lite tid i anspråk. Sen är det satans skönt att ligga på en bädd granris =)
 
Liggunderlagens placering...?

Lånar tråden lite....

1.Jag har av vissa sett och hört att dom vid vintertältning använder det uppblåsbara liggunderlaget mot marken och skumplastet ovanpå mot kroppen....

2. Själv använder jag och många med mig det omvänt..dvs, cellplast mot backen och ligga på det uppblåsbara(synmat-downmat-neoair..eller vad man nu har!)

Finns det någon fördel med att göra som ex 1 ??

Och hur gör ni?

//A
 
på vinten använder ja ett liggunderlag.

har jag pulkan med så sover jag i den och låter liggunderlaget vara på botten av pulkan.
 
största nackdelen med granris-lösningen är ju att man behöver markägarens tillstånd... så man behöver ju ändå en lösning för dom andra tillfällena. Har använt 2*15mm cellplast eller 15mm celplast+ vanlig självupplåsande... har provat med bara ett cellplast också, det gör jag inte om...
 
Ja kör me cellplast varianter 0,5cm,1 och 1,5cm - kommer man åt lite ris och lägga under fungerar även den extremt tunna i många minus.

Har fått med mig det tunnaste av misstag och kunnat köra vidare med god komfort genom att haft ryggsäcken som underlägg för övre kroppshalvan och skallkläder och annat nedåt då ja inte orka gallra o slakta en gran - så det går ju det med som metod för o slippa o bära på ytterligare ett uppblåsbart.
 
Skulle inte köra med luftmadrass, gjort det en vår på en tur, jag frös som fan!
De som rekommenderar granris vill jag bara påminna om att det inte är inom allemansrätten att hugga granris...
Skulle köra på med min Thermarest och ett vanligt cellplastliggunderlag.
 
Nu blev det precis som det inte skulle. Prylhjärnan kom fram till att ett köp av en Synmat skulle kunna försvaras med att sambon kan använda det på sommaren =D

Det blev en Synmat 7LW, vilken skall kompletteras med cellplast i den mån det behövs.


Jag får be att tacka för all input!

/Tomas
 
2. Själv använder jag och många med mig det omvänt..dvs, cellplast mot backen och ligga på det uppblåsbara(synmat-downmat-neoair..eller vad man nu har!)

Nu beror det ju lite på vad man har för uppblåsbart, men den uppenbara risken är ju att luften i det uppblåsbara kyls från sidorna. Genom att ha cellplast närmast kroppen isolerar man kroppen från ett eventuellt nerkylt uppblåsbart liggunderlag.
 
I ner till -10 grader har jag klarat mig med ett kort (120) cm Thermarest Prolite 4 i bivacksäcken, men det förutsätter en vintersovsäck. Med ett vanligt Ridgerest under Prolite 4 har jag inte haft något problem i en temperatur på närmare -30 grader.

Granris är nog inget alternativ för de flesta, då markägarens tillstånd krävs.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 9
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.